Dzień Dentysty - piękny uśmiech mamy, bo o zęby dbamy
Wszyscy mamy ząbki w buzi, czy to mali czy to duzi.
Każdy ząbek chce z osobna czysto i pięknie wyglądać.
Bardzo chce być szczotkowany, pastą wypielęgnowany.
Mleczne zęby wnet się smucą, gdy słodyczy jesz zbyt dużo,
Mogą wtedy zachorować i się brzydko prezentować.
Żeby ząbki były zdrowe, jedz warzywa i owoce,
Nie zapomnij też o mleku, bo ma wapń mały człowieku.
Czyść je po każdym posiłku, ty chłopczyku i dziewczynko,
Lub minimum razy dwa, pucujemy w ciągu dnia.
Rano zawsze i wieczorem, żeby były całe zdrowe.
Będą wtedy się cieszyły, pięknie w Twojej buzi lśniły!
5 marca obchodzimy Ogólnopolski Dzień Dentysty. Święto to zostało ustanowione po to, aby ocieplić wizerunek stomatologów, których praca jest bardzo ważna dla zdrowia naszej jamy ustnej i pięknego uśmiechu. Podczas specjalnie zaplanowanych na ten dzień zajęć, dzieci z oddziału przedszkolnego zapoznały się z pracą stomatologa, wyglądem jego gabinetu oraz narzędziami, które są mu potrzebne do pracy. Dowiedziały się jak należy dbać o ząbki, poznały prawidłowy sposób ich mycia, wskazywały również produkty, które źle wpływają na kondycję zębów oraz te, które są zdrowe i nie powodują próchnicy. Były zabawy przy muzyce, ćwiczenia buzi i języka, zagadki, opowiadania, prace plastyczne i wiele innych atrakcji, które wzbudziły zainteresowanie najmłodszych. Dzieci z zaangażowaniem wymieniały się swoimi doświadczeniami związanymi z wizytą u stomatologa. Wielką radość sprawiła przedszkolakom możliwość poczucia się w tym dniu jak prawdziwy dentysta, podczas zabawy w stomatologa. Mamy nadzieję, że wszystkie zajęcia, które zostały przeprowadzone tego dnia wpłyną na zdrowsze odżywianie, precyzyjne mycie ząbków każdego dnia i przełamią lęk i strach przed wizytą w gabinecie stomatologicznym. Być może rosną nam już przyszli stomatolodzy, którzy w przyszłości będą dbali o nasz nieskazitelny uśmiech.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Żołnierze Niezłomni - zapomniani bohaterowie walk o Niepodległość Polski
Gdy w nocy z 3 na 4 stycznia 1944 roku Armia Czerwona przekroczyła granicę II Rzeczypospolitej na Wołyniu w okolicach Rokitna nikt nie przypuszczał, że obce wojska pozostaną na naszym terytorium przez kolejne długie lata. Sowieckim oddziałom frontowym towarzyszyły formacje sił bezpieczeństwa NKWD, które przygotowane były do rozpracowania i likwidacji Polskiego Państwa Podziemnego oraz konspiracji niepodległościowej. Armia Sowiecka wkroczyła do Polski jako sprzymierzeniec i po początkowej pozornej współpracy okazało się, że pomoc naszych wschodnich sąsiadów w wyzwalaniu kraju z rąk Niemców jest tylko pretekstem do zmiany okupacji. Wśród polskiego społeczeństwa byli ludzie, którzy sprzeciwili się stalinowskiemu reżimowi. Zorganizowani byli w podziemiu niepodległościowym. Zostali wyklęci przez komunistycznych oprawców i nie złożyli broni – to ich nazywamy żołnierzami niezłomnymi.
Największe represje komuniści wymierzyli w żołnierzy podziemia niepodległościowego, którzy przez pięć lat bohatersko stawiali czoło niemieckim agresorom. Szacuje się, że w momencie zakończenia II wojny światowej było około 80 tys. partyzantów sprzeciwiających się komunizmowi. Wszelkimi metodami sowieci starali się złamać strukturę polskiego podziemia niepodległościowego. W wyniku braku reakcji aliantów na sfałszowane wybory oraz fakt, że państwa Europy Zachodniej zdecydowały, że Polska znajdzie się w strefie wpływów ZSRS. Żołnierze zmuszeni byli przyjąć „przysłowiowy kielich goryczy” od naszych wschodnich sąsiadów w postaci tzw. amnestii, które nie były respektowane. Sowieci po raz kolejny udowodnili, że ich zobowiązania nie są nic warte. W dalszym ciągu tropiono i mordowano żołnierzy.
Nasza szkoła, czynnie włączyła się w rocznicę upamiętnienia Narodowego Dnia Żołnierzy Wyklętych, który przypada na 1 marca. W tym dniu zorganizowane zostały zdalne zajęcia edukacyjne, które przeprowadzone zostały przez pracownika IPN Pana Jacka Radzymińskiego. Temat lekcji: „Zachowałam się jak trzeba”. Historia Danuty Siedzikówny „Inki”. Prelegent w ciekawej lekcji przybliżył naszym uczniom sylwetkę Inki sanitariuszki, która w obliczu śmierci nie zawahała się i do końca nie wydała swojego dowódcy Zygmunta Szendzielarza ps. Łupaszka. Dzieci aktywnie brały udział w zajęciach i chętnie odpowiadały na pytania prowadzącego. Oprócz celów dydaktycznych zrealizowane zostały również cele wychowawcze. Młodzież dowiedziała się w jakich okrutnych czasach żyła nasza młoda bohaterka i jak wiele musiała poświęcić aby Polska była suwerenna.
Upamiętniając Narodowy Dzień Żołnierzy Wyklętych na szkolnym korytarzu została przygotowana wystawa poświęcona Rotmistrzowi Witoldowi Pileckiemu ps. „Witold”. Jako kawalerzysta walczył w bitwie warszawskiej w 1920 roku. Brał czynny udział w kampanii wrześniowej. W 1940 roku na ochotnika wszedł w obozu w Auschwitz. Tam organizował ruch oporu i zbierał informacje o obozie. W 1943 uciekł z obozu, a następnie zastał żołnierzem Kedywu i brał udział w powstaniu warszawskim. Został wzięty do niewoli po kapitulacji powstania i trafił do obozów w Łambinowicach i Murnau. Został uwolniony przez wojska amerykańskie. Trafił do Polskich Sił Zbrojnych i po rozmowie z generałem Andersem wrócił do kraju. Tutaj prowadził działalność konspiracyjną, zbierając informacje na temat nowych władz. W 1947 został aresztowany i podczas przesłuchań UB torturowany. Sąd wojskowy skazał go na karę śmierci, którą wykonano w 1948 roku.
Wymienieni bohaterowie, tak jak tysiące innych żołnierzy podziemia niepodległościowego, straciło życie w wyniku działań komunistycznego aparatu represji. Skazanych przed śmiercią ubierano w mundury niemieckie, co miało ich dodatkowo pohańbić oraz utrudnić identyfikację zwłok.
Anna Kaczor
Więcej zdjęć w Galerii.
Ósmoklasisto, myślisz o dobrym liceum?
Ósmoklasisto, myślisz o dobrym liceum? Dobra decyzja!
Zgłoś się po stypendium na cały okres nauki
Fundacja EFC wraz z Fundacją Rodziny Staraków otwiera nabór do kolejnej edycji programu stypendialnego Horyzonty.
Konrad Rajchel jest absolwentem Horyzontów i zeszłorocznym maturzystą I LO im. Mikołaja Kopernika w Krośnie. Konrad ma obecnie 19 lat i studiuje w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Pochodzi z małej miejscowości Czaszyn w Bieszczadach.
O stypendium dowiedziałem się otrzymując list od Fundacji w gimnazjum. Z lekkim przymrużeniem oka przeczytałem ulotkę, na której wypisane były wszystkie superlatywy stypendium. Myślałem sobie: „na pewno gdzieś w tym wszystkim musi być jakiś haczyk. Przecież nie otrzymałbym tak wielu rzeczy bez prawie żadnych zobowiązań, poza utrzymywaniem dobrej średniej ocen.” Jednak okazało się inaczej, a decyzja o zaaplikowaniu była jedną z najlepszych w moim życiu! Stypendium umożliwiło mi rozwinąć skrzydła. Nauka w topowym liceum pozwoliła mi świetnie zdać maturę i wybierać wśród uczelni. Wysoki poziom w liceum jak i mieszkanie z dala od domu sprawiły, że nie odczułem tzw. przeskoku między liceum a studiami.
Stypendyści Horyzontów trafiają w środowisko osób chcących się rozwijać, poznawać ludzi i świat. Obok kwestii finansowych uznają to za największy plus programu. Program pozwolił mi nawiązać znajomości wśród krośnieńskich stypendystów, które mimo zakończenia nauki w liceum trwają nadal. Rozbudziłem swoją pasję do podróży, zwiedziłem sporo krajów Europy, brałem udział w wymianie uczniowskiej czy programie Erasmus+. Obecnie jestem współorganizatorem Polsko-Niemieckiego Forum Gospodarczego działając w Studenckim Kole Naukowym Spraw Zagranicznych. Działam też charytatywnie, prowadząc zajęcia w ramach programu Projektor. W przyszłości w planach mam karierę finansisty lub ekonomisty, czas pokaże. Planuję też semestr zagranicą w ramach programu Erasmus oraz być może studia magisterskie na zagranicznej uczelni. Do spełniania swoim marzeń jest prosta droga! Drogi ósmoklasisto, już dziś aplikuj o stypendium Horyzonty!
Fundacja EFC i Fundacja Rodziny Staraków finansują przez cały okres nauki w szkole średniej zakwaterowanie i wyżywienie w Krośnie. Stypendium pokrywa koszt wycieczek szkolnych oraz biletów komunikacji miejskiej. Dla stypendystów organizowane i finansowane są wyjazdy na wakacje i ferie, jak również nauka języków obcych i egzaminy na certyfikaty językowe. Fundatorzy zapewniają opiekę wykwalifikowanych koordynatorów oraz indywidualne wsparcie w rozwoju zainteresowań. W czasie pandemii stypendyści otrzymywali wsparcie sprzętowe i dofinansowanie internetu.
O stypendium w programie Horyzonty mogą się starać uczniowie klas 8, którzy mieszkają w miejscowościach do 30 tysięcy mieszkańców, a dochód w ich rodzinach nie przekracza 1200 złotych netto na osobę (nie wliczamy 500+).
Od 15 lutego rozpoczęła się 11 rekrutacja do Programu Horyzonty. Aplikować należy za pośrednictwem strony www.efc.edu.pl. Zgłoszenia przyjmowane są do 31 marca 2021 roku.
Więcej informacji udziela koordynatorka na Podkarpaciu, Maria Starzewska, tel. 881775252, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Fundacja EFC od 11 lat wspiera dzieci, młodzież i nauczycieli w równym dostępie do rzetelnej i jakościowej edukacji. Wzmacnia szkoły w tworzeniu przyjaznego środowiska do wszechstronnego rozwoju. Promuje postawy zaangażowania społecznego i filantropii. To jedna z największych fundacji rodzinnych w Polsce. Utworzona przez polskiego biznesmena i filantropa – Andrzeja Czerneckiego, obecnie zarządzana jest przez jego synów – Igora i Andrzeja Czerneckich.
Fundacja Rodziny Staraków zainaugurowała swoją działalność w 2008 roku, jej fundatorem jest Jerzy Starak. Misją Fundacji jest wspieranie i promowanie młodych, zdolnych ludzi, tworzenie dla nich optymalnych warunków rozwoju oraz pomoc w realizacji ich pasji i pomysłów na życie.
Do tej pory Program Stypendialny Horyzonty wsparł edukację blisko 800 uczniów. Obecnie 200 stypendystów uczy się w 19 szkołach średnich w całej Polsce.
Świętujemy Dzień Kobiet
Być kobietą, być kobietą…”
8 marca to szczególna data w kalendarzu, ponieważ wtedy świętujemy Dzień Kobiet. To dzień, w którym uświadamiamy sobie, jak nudny i smutny byłby świat bez płci pięknej. Doskonale wiedzą o tym wszyscy chłopcy z naszej szkoły, którzy mimo zdalnego nauczania nie zapomnieli o swoich koleżankach. Pamiętali o życzeniach i zachowywali się jak prawdziwi dżentelmeni.
Z okazji tego święta Samorząd Uczniowski zorganizował plebiscyt, aby wyłonić najbardziej wyjątkowe dziewczyny w naszej szkole. Uczniowie klas IV-VIII przyznawali swoje głosy na przedstawicielki płci pięknej w kilku kategoriach. Wybór zwyciężczyń był naprawdę trudny, ponieważ każda dziewczyna w naszej szkole jest wyjątkowa! Z radością ogłaszamy wyniki.
W plebiscycie na SUPERDZIEWCZYNĘ przyznano tytuły w poszczególnych kategoriach:
„Zawsze uśmiechnięta” – Magdalena Kijowska
„Świetna uczennica” – Lena Knurek
„Najlepsza koleżanka” – Julia Domin i Julia Ekiert
„Pomocna dłoń” – Aleksandra Kuźnar i Milena Kaczor
Serdecznie gratulujemy i wszystkim Paniom z okazji ich święta życzymy spełnienia marzeń!
Samorząd Uczniowski
Edukacja domowa
Czym jest edukacja domowa?
Edukacja domowa jest formą kształcenia, w której odpowiedzialność za proces nauczania dziecka w miejsce szkoły biorą na siebie rodzice lub prawni opiekunowie. Rodzice w oparciu o podstawę programową tworzą zindywidualizowany program – adekwatny do wieku, potrzeb, predyspozycji i zainteresowań dziecka. Edukacja domowa daje rodzicom możliwość kontroli treści, które przyswaja dziecko, a także otoczenia, w którym przebywa ono każdego dnia. Domowe nauczanie w Polsce reguluje ustawa, pozwalająca na naukę dziecka w domu za zgodą dyrektora szkoły, do której jest ono zapisane.
Nasz pomysł na Edukację Domową
Nasza szkoła jest miejscem spotkań rodzin decydujących się na Edukację Domową w województwie podkarpackim. Wspieramy wszystkich , którzy podejmą tą wymagającą i ekscytującą jednocześnie, drogę. Wiemy, że dla rodzin ED ważne jest ciepłe przyjęcie, wysłuchanie, możliwość uczestniczenia w zajęciach dodatkowych, czy wydarzeniach szkolnych typu piknik, wystawa, przedstawienie, czy wreszcie możliwość konsultacji z nauczycielem itp. My to dobrze rozumiemy, dlatego takie możliwości oferujemy każdemu, kto do nas dołączy!
Dlaczego edukacja domowa?
Powody, dla których rodziny decydują się na tak poważne zmiany, są różne. W naszej szkole pojawiają się rodzice dzieci, które nie odnajdują się w klasycznej szkole. Czy to ze względu na swoją konstrukcję emocjonalno-psychiczną, czy też specjalne uzdolnienia, specyfikę życia rodzinnego (częste podróże), czy też ogólny brak zaufania do systemu edukacji.
Każdy z tych powodów szanujemy i rozumiemy.
Nauka
Na początku roku szkolnego, każdy z uczniów otrzymuje od szkoły dostęp do treści, wymagań, dotyczący każdego z przedmiotów. Uczniowie sami decydują, z jakich materiałów korzystają, ucząc się przedstawionych zagadnień. Mogą opierać się na podręcznikach oferowanych przez szkołę lub korzystać z innych opracowań, pamiętając jednocześnie, że wymagania egzaminacyjne obejmują treści podstawy programowej z danego przedmiotu.
Egzaminy
Nasza szkoła daje możliwość przystąpienia uczniom kl. IV-VIII do egzaminów klasyfikacyjnych w sposób blokowy. Egzamin składa się z części pisemnej, po której następuje część ustna.. Ocena wystawiana po egzaminie, w dużej mierze dotyczy stopnia realizacji wymagań zawartych w podstawie programowej i jest syntezą pracy pisemnej i rozmowy z nauczycielem.
Gdzie mogę znaleźć przepisy dotyczące ED?
Domowe nauczanie w Polsce reguluje art. 37 ustawy Prawo oświatowe, pozwalający na naukę dziecka w domu za zgodą dyrektora szkoły, do której jest ono zapisane.
Współpraca z Centrum Nauczania Domowego
Szkoła Podstawowa w Bziance współpracuje ściśle z Centrum Nauczania Domowego, które oferuje opiekę merytoryczną i dydaktyczną, aby nauczanie
w domu było jak najbardziej efektywne i dopasowane do potrzeb każdego dziecka. Dzięki tej współpracy nasi uczniowie i ich rodzice mogą bezpłatnie korzystać z:
- dostępu do platformy edukacyjnej, scenariuszy zajęć lekcyjnych i repetytoriów zgodnych z obowiązującą podstawą programową,
- testów sprawdzających wiedzę i pomagających w przygotowaniu do egzaminów,
- udziału w zajęciach on-line z nauczycielami (wykłady i zajęcia grupowe),
- zajęć rozwijających pasje i zainteresowania uczniów,
- telefonicznego wsparcia dydaktycznego,
- udziału w konkursach i programach motywacyjnych,
- możliwości kontaktu z rówieśnikami z całej Polski,
- szkoleń, informatorów i poradników dla rodziców - nauczycieli swoich dzieci.
W przypadku zainteresowania edukacją domową rodzice wraz z kandydatem/-tką na ucznia zobligowani są do pobrania formularza zapisu: https://tiny.pl/r4gfs
Jeżeli masz jakieś pytania, skontaktuj się z nami!
Centrum Nauczania Domowego
Tel.: + 48 12 399 43 59
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zachęcamy do odwiedzenia strony: www.domowi.edu.pl
Logopedyczna podróż do świata dinozaurów
Duże, małe, zielone, brązowe, roślinożerne, mięsożerne, … Dinozaury, bo o nich mowa, są przeróżne i w przeróżny sposób można o nich mówić na zajęciach z dziećmi. W tym tygodniu dzieci z oddziału przedszkolnego, które uczęszczają na zajęcia logopedyczne miały okazję odbyć logopedyczną podróż do świata dinozaurów.
Nasza wyprawa przebiegała w następujący sposób:
- oglądaliśmy książeczki i czytaliśmy informacje związane z życiem i historią tych gadów;
- poznaliśmy niektóre gatunki dinozaurów;
- rozmawialiśmy na temat pracy paleontologa i wspólnie dokonaliśmy „wykopalisk”;
- usprawnialiśmy język, wargi i fazę wydechową w ćwiczeniach „dinozaurowych”;
- naśladowaliśmy odgłosy dinozaurów;
- układaliśmy puzzle, a następnie odczytywaliśmy uzyskane słowa i dzieliliśmy na sylaby;
- wykonaliśmy kolorowe dinozaury z baloników.
Celami zajęć było:
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego;
- usprawnianie aparatu oddechowego;
- ćwiczenia analizatora wzrokowego i słuchowego;
- poszerzenie słownictwa czynnego i biernego;
- kształtowanie koncentracji uwagi.
Dzieci wykazały olbrzymie zainteresowanie tematem. Zajęcia w tym dniu z pewnością pogłębiły wiedzę przedszkolaków z dziedziny prehistorii, a w niektórych rozbudziły nową pasję.
Maria Ekiert
Więcej zdjęć w Galerii.
Uroczystość pasowania uczniów na czytelnika biblioteki
Książka to mędrzec łagodny i pełen słodyczy
który puste życie napełnia światłem,
a puste serca wzruszeniem.
Kornel Makuszyński
Dnia 25 lutego 2021 roku w bibliotece szkolnej odbyło się uroczyste Pasowanie uczniów klasy I na czytelnika biblioteki. Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki.
Głównym celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz rozwijania umiejętności czytania.
Uroczystość rozpoczęła się od pogadanki, z której dzieci dowiedziały się dlaczego warto czytać książki, jak należy dbać o książki, czego nie wolno robić, czytając książki i jak je szanować, poznały prośby książki.
Zanim uczniowie złożyli przyrzeczenie musieli wykazać się znajomością baśni, bajek i baśniowych postaci, z czym poradzili sobie na szóstkę.
Po takim wprowadzeniu, uczniowie skupieni uroczycie przyrzekali, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika. Po przyrzeczeniu nastąpiło uroczyste pasowanie na czytelnika. a pani bibliotekarka tomem Baśni Andersena dokonała pasowania każdego z uczniów. Na pamiątkę uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy, książeczki oraz zakładki.
Po takim wspólnym spotkaniu biblioteka będzie kojarzyła się najmłodszym uczniom z miejscem bezpiecznym, przyjaznym i radosnym, gdzie uczniowie są zawsze mile widziani.
Anna Michnowicz
Więcej zdjęć w Galerii.
Strona 64 z 185