„Lekcja o Funduszach Europejskich VIII” w naszej szkole
Ile wody potrzeba do produkcji ubrań mieszczących się w jednej szafie? Czy dżdżownice jedzą plastik? Ile śmieci rocznie produkuje każdy z nas? Czy Europa może być pierwszym na świecie neutralnym klimatycznie kontynentem? Odpowiedzi na te pytania uzyskali uczniowie naszej szkoły, którzy wzięli udział w akcji edukacyjnej „Lekcja o Funduszach Europejskich VIII”, organizowanej przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
Tematyka tegorocznych lekcji dotyczyła zmian klimatu oraz sposobów jego ochrony. Uczniowie klasy 7 dowiedzieli się, co wpływa na zmiany klimatu, jakie są efekty tych zmian i jak można je powstrzymać. Zdobyli praktyczne wskazówki, co oni sami mogą zrobić, w swoim najbliższym otoczeniu, by ograniczać negatywny wpływ człowieka na środowisko. Poznali rozwiązania służące przeciwdziałaniu skutkom zmian klimatu w miastach oraz możliwości wykorzystania Funduszy Europejskich w tym obszarze.
Przez zagadnienia związane ze skutkami zmian klimatycznych przeprowadził uczniów Tomek Michniewicz – jeden z najbardziej znanych polskich podróżników. Uczniowie zdobywali wiedzę o klimacie oglądając film z jego udziałem, czytając komiks, który powstał specjalnie na potrzeby projektu, a także rozwiązując zadania w broszurach edukacyjnych.
Nasza szkoła otrzymała pakiet bezpłatnych materiałów dydaktycznych, a także upominki dla wszystkich uczniów klasy 7 , którzy wzięli udział w akcji.
Dostaliśmy również możliwość udziału w konkursie „Projekt: klimat!”, w ramach którego uczniowie mogą nagrać krótki film o zmianach klimatu w okolicy oraz sposobach im przeciwdziałania i zawalczyć o cenne nagrody.
Więcej o projekcie: www.polskawschodnia.gov.pl/lekcja
Joanna Tuchowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Być jak Ignacy
W listopadzie, koło naukowe „Przyjaciele Ignacego” zmagało się z zagadnieniami z zakresu energii elektrycznej oraz ropy naftowej. Uczniowie klasy 4 mieli okazję zapoznać się z informacjami na temat tego, skąd bierze się prąd, wykonali podręczny generator prądu przy użyciu plastikowej tubki, miedzianego druta, magnesu i multimetra oraz poznali zasady jego działania. Kolejnym etapem było poznanie izolatorów i przewodników prądu. Uczniowie, aby przekonać się na własne oczy czym jest izolator, a czym przewodnik, wykonali obwód elektryczny. Następnie uczniowie testowali różne przedmioty, m.in. śrubki, klucze, gumkę, korek czy też drewnianą linijkę.
Kolejnym etapem zmagań były zagadnienia związane z ropą naftową. Wprowadzeniem do tematu dla młodych naukowców stanowiło stworzenie komiksu o życiu Ignacego Łukasiewicza, na podstawie notatki biograficznej, dzięki czemu poznali w ten sposób życiorys „Superbohatera z Bóbrki”. W dalszej części wykonali doświadczenie pod nazwą „podziemna pułapka”, obrazujące rozmieszczenie złóż ropy i gazu oraz wpływu odwiertów na wydostawania się ich z wnętrza Ziemi. Ostatnie zadanie dotyczyło wykonania doświadczenia badającego właściwości ropy naftowej. Uczniowie mieli okazję wywnioskować na podstawie tego testu m.in. dlaczego Łukasiewicz nie wykorzystał do swojej lampy ropy naftowej.
Uczniowie mieli okazję po raz kolejny pracować metodą naukową, stawiać pytania badawcze, formułować hipotezy, a następnie je weryfikować.
„Przyjaciele Ignacego” czekają na grudniowe wyzwania.
Joanna Tuchowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Laboratoria Przyszłości – listopad 2023 – Elementy kulturowe jako stały gość podczas lekcji języka obcego
Uczniowie uwielbiają poznawać kulturę innych narodów, dziwić się jej, gloryfikować ją, porównywać z rodzimą, a współczesny nauczyciel ma naprawdę do wykorzystania szerokie spektrum materiałów przyszłości, które ułatwią mu wprowadzenie uczniów w ten barwny świat.
Nasza szkoła dzięki #LaboratoriaPrzyszlosci może pochwalić się m.in. drukarką 3D, długopisami 3D oraz wysokiej klasy aparatem fotograficznym. To właśnie te akcesoria zostały wykorzystane do przeprowadzenia zajęć kulturowych z języka angielskiego w trzech klasach – 4, 6 i 7.
Klasa 4 była niezwykle zajęta drukarką 3D i edycją projektu budynku Big Ben w programie FlashPrint. Jedni kalibrowali urządzenie, drudzy zajmowali się instalacją odpowiedniego filamentu, a pozostali zmieniali proporcje wieży . Efekt końcowy już wkrótce pojawi się w galerii na naszej stronie internetowej.
Uczniowie klasy 7 wybrali długopisy 3D i zgrabnie wyprofilowali kontury najsławniejszego budynku w Wielkiej Brytanii, którym jest wieża zegarowa Elizabeth Tower w Londynie – potocznie zwana Big Benem.
Klasa 6, najbardziej głodna wiedzy o krajach anglojęzycznych, przedstawiła prezentację o najludniejszym mieście Stanów Zjednoczonych – Nowym Jorku. Wszystkie te aktywności możemy obejrzeć na stronie internetowej dzięki aparatowi fotograficznemu z programu #LaboratoriaPrzyszłości.
Piotr Rajchel
#LaboratoriaPrzyszłości
Więcej zdjęć w Galerii.
11 listopada - Dzień Niepodległości
Święto Niepodległości to najważniejsze Święto Narodowe w Polsce. W tym roku obchodzimy 105 Rocznicę Odzyskania Niepodległości przez Polskę – nasza Ojczyzna cała w biało – czerwonych flagach dumnie pokazuje światu, że jest wolna. Listopadowe obchody Odzyskania Niepodległości symbolizują miłość do Polski, przypominają burzliwe dzieje, walkę o wolność – są symbolem bohaterstwa i męstwa pokoleń, które już odeszły.
W tym dniu nasze myśli skłaniają nas również do refleksji czym jest patriotyzm. Słowo to oznacza przede wszystkim miłość do własnego kraju, znajomość jego historii i tradycji, szacunek do symboli narodowych oraz do własnych przodków i rodaków. Patriotyzmu uczymy się od najmłodszych lat!
Naszym obowiązkiem jest pamiętać o tych, którzy wywalczyli nam wolność a pamięć o nich przekazywać dalej. Kształtując postawy patriotyczne naszych uczniów, 24 listopada w Szkole Podstawowej w Bziance odbyły się szkolne obchody 105 rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę. W tym dniu uczniowie i nauczyciele zgromadzili się na sali gimnastycznej, gdzie rozpoczęła się uroczystość, w trakcie której uczniowie przedstawili historię, począwszy od utraty niepodległość – podczas trzech rozbiorów (1772, 1793, 1795) do czasów kiedy marzenia o wolności spełniły się wraz z klęską wszystkich trzech zaborców i zakończeniem I wojny światowej, w wyniku której Polska odzyskała niepodległość.
Uczniowie naszej szkoły pod kierownictwem Pani Justyny Barć i Pana Szymona Kielara przygotowali akademię, podczas której, zaprezentowali się w tańcu, pantomimie, śpiewie i recytacji. Od pierwszych wersów Mazurka Dąbrowskiego czuć było ducha patriotyzmu. Na początku Pani Małgorzata Zięba w swoim przemówieniu przytoczyła słowa Św. Jana Pawła II "Wolność nie jest dana raz na zawsze. Trzeba ją stale zdobywać na nowo...” Podczas dalszej części przedstawienia widownia chwilami zamierała w ciszy. Szczególnie poruszający był występ uczniów z klasy siódmej, którzy w bardzo przejmujący sposób ukazali rozbiory naszego kraju. Piękna recytacja połączona z tańcem, kostiumami i muzyką wzruszyła publiczność. Nie zabrakło pieśni, które wyśpiewały nasze niezastąpione uczennice z klasy szóstej, wszystko dopełniły wiersze w wykonaniu klasy czwartej.
Szymon Kielar
Więcej zdjęć w Galerii.
Podkarpacki Konkurs Literatura i Dzieci pod hasłem „Uśmiechnięte wiersze i wesołe piosenki...”
Dnia 21 listopada 2023 roku, Gminny Ośrodek Kultury w Rymanowie został zobligowany do organizacji gminnych eliminacji Podkarpackiego Konkursu Literatura i Dzieci pod hasłem „Uśmiechnięte wiersze i wesołe piosenki...”, w którym wzięli udział uczniowie szkół znajdujących się na terenie gminy Rymanów. Właściwym organizatorem wydarzenia i zarazem organem, który poprowadzi finałowe eliminacje jest Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie. Wydarzenia rozciągnięto w czasie i trwa ono od listopada do grudnia.
Celem konkursu jest:
- upowszechnianie i zachęcanie do czytania książek,
- popularyzowanie literatury dziecięcej,
- rozwijanie wyobraźni i spontaniczności,
- promocja dokonań artystycznych dzieci,
- konfrontacja warsztatu instruktora – pedagoga,
- propagowanie kultury muzycznej wśród dzieci i młodzieży.
Konkurs obejmował dwie kategorie wiekowe:
- klasy I-III szkoły podstawowej,
- klasy IV–VIII szkoły podstawowej.
Pod opieką Pani Dyrektor Edyty Jakieły, Pani Anny Michnowicz oraz Pani Magdaleny Kwiatkowskiej, naszą szkołę reprezentowało 11 uczniów:
W pierwszej kategorii wiekowej:
- Dżesika Stapińska – klasa I,
- Krystian Guzik – klasa I,
- Igor Zubik – klasa II,
- Nikola Stapińska – klasa III,
- Lena Dereniowska– klasa III.
W drugiej kategorii wiekowej:
- Milena Krynicka – klasa IV,
- Szymon Knurek – klasa IV,
- Wiktor Zubik – klasa IV,
- Aleksandra Polańska – klasa V,
- Wiktoria Cymerman – klasa VI,
- Hubert Szuba – klasa VII.
Wszyscy uczniowie zaprezentowali utwory słynnej, współczesnej, ale nieżyjącej już poetki z Lubenii – Stanisławy Kopiec.
Eliminacje gminne dały uczniom możliwość wykazania się samodzielną interpretacją lirycznych utworów na wielkiej scenie, dzięki czemu nabyli nowych doświadczeń, które na pewno przydadzą się im w osiąganiu sukcesów w kolejnych konkursach.
W zmaganiach recytatorskich oraz śpiewających wzięło udział ok. 43 uczniów. Jury, przy ostatecznej ocenie brało pod uwagę: dobór repertuaru, interpretację, kulturę słowa, technikę wokalną, oprawę muzyczną, prawdziwość wypowiedzi, walory wychowawcze i ogólny wyraz artystyczny.
Wszystkie dzieci poradziły sobie świetnie, jednak do dalszego etapu, który odbędzie się już w najbliższy piątek (24 listopada) przeszli najlepsi, w tym uczennica naszej szkoły – Nikola Stapińska z klasy III, która zaprezentowała recytację utworu pt.: „Kolorowy kamyk” Stanisławy Kopiec.
Serdecznie gratulujemy uczniom, którzy przeszli do eliminacji rejonowych, a w szczególności Nikoli Stapińskiej. Cieszymy się, że nasza uczennica będzie reprezentować szkołę w tak nietypowym wydarzeniu.
Mamy nadzieję, że dziewczynka zachwyci jurorów i przejdzie do finału, który odbędzie się w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie oraz dzielnie wyrecytuje nam miejsce na podium. Trzymamy kciuki i życzymy powodzenia!
Magdalena Kwiatkowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Sałatka owocowa u przedszkolaków
W ramach promowania zdrowego odżywiania, omawialiśmy razem z dziećmi piramidę zdrowego żywienia. Dzieci poznały budowę piramidy, dowiedziały się czym jest i dlaczego ma taki wygląd. Następnie przystąpiliśmy do odtwarzania kolejności pięter piramidy. Dzieci zrozumiały, że dostarczanie produktów z wszystkich pięter gwarantuje zdrowie i odporność na choroby. Na zajęciach również samodzielnie przygotowaliśmy pyszną, kolorową i witaminową sałatkę owocową. Taka witaminowa przekąska jest alternatywą dla słodyczy, które tak bardzo lubimy.
Wszyscy mieliśmy soczyste minki na widok tak smakowitych owoców i każdy ochoczo zabrał się do pracy.
Przed przystąpieniem do zadania dzieci dokładnie umyły ręce, pamiętając o zasadach higieny. Przedszkolaki pokazały, że potrafią bezpiecznie posługiwać się nożem podczas krojenia owoców na małe kawałki. Do pokrojonych różnorodnych owoców dolały trochę soku, wszystko razem wymieszały i sałatka była gotowa. Degustacja sałatki owocowej była bardzo przyjemna.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Życzliwość to taka rzecz, która się mnoży, kiedy się ją dzieli.
Dzień Życzliwości i Pozdrowień (z ang. World Hello Day) wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i powstał z inicjatywy braci McCormack, którzy w 1973 roku zaprotestowali przeciw konfliktowi zbrojnemu między Egiptem a Izraelem. Święto to jest obchodzone na całym świecie, a jego ideą jest szerzenie życzliwości oraz okazywanie pozytywnych emocji poprzez uśmiech i pozdrowienia.
W Polsce prekursorem obchodów Dnia Życzliwości stał się Wrocław, który słynie z ponad 350 krasnali, a pośród nich jest Krasnal Życzliwek który 21.11 obchodzi swoje urodziny.
Z tej okazji uczniowie klas 1-3 brali udział w warsztatach zorganizowanych przez psychologa szkolnego. Podczas zajęć uczniowie zastanawiali się czym tak właściwie jest życzliwość, w jaki sposób można ją okazywać oraz dlaczego warto być życzliwym. Dla urozmaicenia dyskusji obejrzeliśmy kilka krótkich animacji na temat życzliwości.
Po części teoretycznej nadszedł czas na działanie! Chcąc podzielić się życzliwością z całą społecznością szkolną uczniowie stworzyli łańcuch życzliwości, który z pewnością znajdziecie na korytarzu szkolnym 😊.
Sara Słowiak
Numery telefonów alarmowych dla osób w kryzysie psychicznym
Dzieci i młodzież w kryzysie psychicznym, które mają problemy w domu, w szkole, w tym w relacjach rówieśniczych, przy zapewnieniu anonimowości i pełnej dyskrecji, mogą skontaktować się ze specjalistami i otrzymać fachowe wsparcie w najtrudniejszych sytuacjach. Przedstawiamy numery telefonów zaufania oraz infolinii wsparcia dzieci i młodzieży oraz dorosłych, którzy potrzebują pomocy.
W ramach działań telefonów/infolinii specjaliści świadczą również wsparcie osobom dorosłym, opiekunom i nauczycielom, którzy mają problemy z dorastającymi dziećmi.
Załączone telefony gwarantują szybki dostęp do informacji i wsparcia, jak również podejmowanie interwencji w sprawach ważnych z punktu widzenia zdrowia psychicznego i bezpieczeństwa dzieci oraz młodzieży.
Strona 7 z 185