U dzieci w okresie wczesnoszkolnym występuje intensywny rozwój, którego przebieg ma decydujące znaczenie na dalszym etapie kształcenia. Rozwój dzieci charakteryzuje się dynamizmem plastycznością w przyswajaniu wiedzy i akumulacji doświadczeń. Zadaniem szkoły jest wspierać i rozwijać wszelkie funkcje poznawcze poprzez organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających eksperymentowanie i nabywanie doświadczeń we wszystkich obszarach zarówno fizycznym, emocjonalnym jak i poznawczym. Uczniowie w sposób naturalny interesują się technologią informacyjno-komunikacyjną oraz nowoczesnym sprzętem który uatrakcyjnia tok lekcji.

W ramach programu "Laboratoria Przyszłości" dzieci z klas I i II uczestniczyły w zabawie typu escape room i wykorzystały długopis 3D. Zajęcie te dotyczyły przełomowego odkrycia Mikołaja Kopernika. Dzieci poznały narzędzia, które pomogły polskiemu odkrywcy w badaniu kosmosu. Po wcześniejszym zapoznaniu się ze zdjęciami instrumentów Kopernika uczniowie wykonali za pomocą długopisu 3D trójkąt paralaktyczny – trikwetrum, który wyznaczał paralaksy księżyca, czyli dokonywał pomiaru jego odległości od ziemi. Kolejnym zadaniem naszych odkrywców było wykonanie kwadratu, który służył Kopernikowi do mierzenia wysokości słońca nad horyzontem.

Dzieci chętnie wykonały zadanie. Wykazały się dużą samodzielnością i kreatywnością. Zajęcia z wykorzystaniem długopisu 3D pobudziły wyobraźnię przestrzenną uczniów. Dzięki temu nabyły one nowe umiejętności, które w przyszłości będą mogły wykorzystać na dalszym etapie kształcenia.

Anna Kaczor

#laboratoriaprzyszłości