Aktualności

Dzisiaj 31 października uczniowie klasy trzeciej wraz z wychowawczynią wybrali się do Krosna, gdzie mieli do zrealizowania trzy główne punkty wycieczki. Najpierw w kinie Helios pooglądali film pt. ,,Dziki Robot”.

Nowa animowana produkcji Chrisa Sandersa starała się rozbroić pewien mit o zagrożeniach, które niesie ze sobą sztuczna inteligencja. W wielu filmach jest ona pokazywana jako bezduszna maszyna, która może osiągnąć samoświadomość i uznać, że jakiekolwiek życie na Ziemi jest zbędne i powinno zostać zlikwidowane. „Dziki robot” pokazuje alternatywę. Misją Roz staje się pomaganie istotom żywym. Robot odkrywa w sobie ludzkie uczucia – miłość, radość, przyjaźń. Coś, czego jego kod fabryczny wcześniej nie miał. Dodatkowo jest to opowieść o odrzuceniu społecznym. Bohaterowie są nieakceptowani przez otoczenie z powodu odmienności, ale to im nie przeszkadza w tym, by życie przyjmować z uśmiechem i godnością. Wiedzą, że nie wolno się poddawać, bo tylko upór i ciężka praca jest gwarancją sukcesu. A szacunek społeczeństwa przyjdzie z czasem, który przedstawiał historię robota ROZZUM, w skrócie "Roz". To on rozbija się na niezamieszkanej wyspie i musi się przystosować do surowego otoczenia. Stopniowo uczy się jak przetrwać, buduje relacje ze zwierzętami, a nawet zostanie przybranym rodzicem osieroconego pisklęcia.

Kolejnym punktem były gry i zabawy w Sali zabaw ,,Podwórko”- trzecioklasiści nie tylko spędzili wspólne chwile, ale i również nawiązali nowe znajomości z dziećmi, z którymi wspólnie urządzali harce w basenie kulkowym oraz grach i zabawach podwórkowych.

Nie zabrakło również czasu na przerwę obiadową oraz ulubione przez dzieci ,,Crazy Bubble” w Galerii Vivo.

Na koniec wyjazdu uczciliśmy pamięć zmarłych, zapalając znicz przy pomniku Jana Pawła II w związku z przypadającym 1 listopada Dniem Wszystkich Świętych. Pomnik zbudowali krośnieńscy naftowcy z Zakładu Urządzeń Naftowych „Naftomet“. Doświadczeni fachowcy z Wydziału Konstrukcji Stalowych poradzili sobie bez problemów z zadaniem – potężnym, bowiem krzyż mierzy sobie 37 m wysokości a rozpiętość jego ramion przekracza 10 m. Wykonano go w dwóch częściach i dopiero na miejscu zespawano w całość, łącząc z konstrukcją ołtarza.

Po trzecim zrealizowanym punkcie udaliśmy się na przystanek autobusowy, gdzie busem kursowym wróciliśmy pod szkołę.

Wycieczka klasowa pomogła trzecioklasistom nie tylko rozwijać umiejętności społeczne i emocjonalne, ale i również umiejętność korzystania z komunikacji, zaplanować podróż i radzić sobie w codziennych sytuacjach.

Beata Dworzańska

Więcej zdjęć w Galerii.

„Nie takie ważne, żeby uczeń dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział;
nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał;
nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało…”
Janusz Korczak

W dniu 31 października, w ramach edukacji matematycznej w klasie I odbyły się zajęcia pod tytułem „W świecie tangramu”. TANGRAM to klasyczna układanka logiczna, znana i ceniona od wieków. Idea tangramu powstała w Chinach prawdopodobnie między 8 a 4 wiekiem p.n.e. W skład wchodzi 7 elementów i stanowią one nieocenione uzupełnienie atrakcyjnych zajęć na lekcjach. Istnieje niezliczona ilość różnych kształtów, które można stworzyć za pomocą siedmiu prostych figur.

Tangram kształtuje logiczne myślenie u dzieci, zmusza do poszukiwania nietypowych rozwiązań, wpływa bardzo pozytywnie na rozwój wyobraźni. Uczniowie mogą się przekonać, że matematyka to nie tylko liczenie i zadania tekstowe, ale także świetna zabawa. Zabawy z Tangramem rozwijają wyobraźnię przestrzenną, uczą kreatywnego i twórczego myślenia.

Edyta Jakieła

Więcej zdjęć w Galerii.

W miesiącu październiku nasza szkoła przyłączyła się do obchodów Europejskiego Dnia Języków. Głównym założeniem tego święta jest promowanie wśród uczniów różnorodności kulturowej i językowej Europy jako bogactwa, które należy rozwijać i pielęgnować.

W czasie akademii z okazji obchodów EDJ, prowadzące dziewczyny z klasy 8 Julia oraz Milena, zaprosiły wszystkich uczniów z klas 4-8 na wymagający i niebanalny quiz z nagrodami. Uczniowie  zostali podzieleni na 4 grupy, którym dzielnie kibicowali młodsi koledzy i młodsze  koleżanki  z klas 1-3.  Zanim jednak przystąpiono do rozgrywek, uczniowie z klasy 7 i 8, którzy swój kunszt taneczny ćwiczyli na wiedeńskich salonach pod okiem Pani Magdaleny Kruczek, zaprezentowali Walca Wiedeńskiego. 

Po tańcu przeszliśmy do quizu z geografii, przygotowanego przez koordynatora Szkolnego Koła Europejskiego. Geografia ma związek z tym wydarzeniem, ponieważ to właśnie położenie geograficzne, granice i warunki naturalne Europy kształtowały jej różnorodność językową. Łączenie geografii z językami pomaga uczniom lepiej zrozumieć, jej  wpływ na kulturę, tożsamość oraz różnorodność językową Europy. Uczniowie w czasie zmagań geograficznych dopasowywali stolice krajów europejskich oraz odgadywali kraje po ich konturach i flagach. Kolejna część rozgrywki sprawdzała intuicję językową uczniów, ich spryt i wiedzę ogólną. Tylko najlepsi odgadli z jakiego kraju pochodzą prezentowane zdjęcia i rozpoznali jaki to język po kilku przedstawionych zdaniach. Po podliczeniu punktów przez jury, okazało się, że w szkolnych rozgrywkach zwyciężyła grupa I w składzie: Nikodem Goliński, Aleksandra Polańska, Szymon Knurek oraz Hanna Zubik. Zwycięzcy oraz pozostali  uczestnicy rozgrywek otrzymali  słodki podarunek. Gratulujemy wszystkim uczniom!!

Europejski Dzień Języków przypomina nam, że nauka języków to nie tylko szkolny obowiązek. To umiejętność, która otwiera przed nami cały świat, pełen niesamowitych możliwości. Języki to mosty, które łączą różne kultury, a podróże po Europie to wspaniała okazja, by te mosty budować. My taki most zbudowaliśmy nawiązując współpracę z uczniami i nauczycielami z Polskiej Szkoły im St. Kostki w Aberdeen w Szkocji. W czasie akademii  nasi uczniowie obejrzeli nagranie w postaci krótkiego filmiku, które zostało przygotowane przez nauczyciela i przedstawicieli SU partnerskiej szkoły, z którą będziemy mieli okazję współpracować przez najbliższy rok szkolny. Nasi uczniowie w tym krótkim nagraniu otrzymali rady i wskazówki od anglojęzycznych rówieśników, jak uczyć się języków, co zrobić by przezwyciężać problemy językowe, a na końcu usłyszeliśmy pozdrowienia od rówieśników ze Szkocji oraz zaproszenie do wymiany kartek świątecznych. 

Kolejną atrakcją tego dnia było odśpiewanie wyuczonej przez uczniów naszej szkoły piosenki „Panie Janie” w pięciu językach: angielskim, niemieckim, włoskim, hiszpańskim i francuskim. Podkład muzyczny zapewniła nam Lena Kaczor, grając na flecie.

Na koniec czekały na nas jeszcze dwie niespodzianki: mogliśmy podziwiać Wiktorię Cymerman w wykonaniu piosenki hiszpańskojęzycznej artystki Soy Luny pod tytułem „Alas”, oraz taniec uczennic z klasy 8 do piosenki Edda Sheerana pt. „Perfect”, którego aranżację przygotowała Pani Magdalena Kruczek.

Europejski Dzień Języków uznajemy za udany!!!

Joanna Tuchowska, Magdalena Kruczek, Piotr Rajchel

Więcej zdjęć w Galerii.

Szkolny Zespół Wolontariatu prowadzi akcję Podaruj leki dzieciom, której celem jest pomoc dla pensjonariuszy Domu św. Józefa - Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Brzozowie, prowadzonego przez Siostry Służebniczki. W domu przebywa 64 małych pensjonariuszy, którym chcemy przekazać leki i materiały opatrunkowe. Do udziału w akcji zapraszamy uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły. Aby wziąć udział w akcji należy zakupić wybrane produkty z listy umieszczonej poniżej, a następnie przynieść do pokoju nauczycielskiego w budynku głównym szkoły lub w Domu Ludowym. Można to uczynić do końca listopada. Początkiem grudnia zebrane artykuły zostaną przekazane Siostrom.

Lista artykułów potrzebnych dzieciom:
Witamina C 200 mg (tabletki)
Lioton 1000 (żel)
Nizoral (szampon)
Multi-Sanostol (syrop)
Pinol (płyn pielęgnacyjny)
Paracetamol 500 mg (tabletki)
Ibuprofen 200 lub 400 mg (tabletki)
Linomag (żel)
Witamina D3 2000 (tabletki)
Tran (kapsułki)
Plastry opatrunkowe różne w zestawach lub na rolkach
Bandaże elastyczne i zwykłe (różne szerokości)
Gaziki niejałowe 7,5 cm
Aromactiv (plastry aromatyczne)
Listerine (płyn do płukania jamy ustnej)

Biegnij szybko do apteki, żeby kupić dzieciom leki.

ks. Krzysztof Mierzejewski

25 października odbyły się w naszej szkole wybory do Młodzieżowej Rady Miejskiej w Rymanowie. Celem tego organu jest zapoznanie młodych ludzi z zasadami działania samorządu lokalnego, inspirowanie do działań oddolnych a także integracja międzypokoleniowa  Rada realizuje swoje działania poprzez inicjowanie działań z zakresu nauki, kultury i sportu czy opiniowanie projektów Rady Miejskiej.

W tym roku zgłosiło się troje kandydatów: Julia Domin, Milena Tabisz i Nikodem Goliński. Po glosowaniu, w którym udział wzięli wszyscy uczniowie klas 1-8, wybrano Julię Domin.

Pierwsza sesja rady już 6 listopada. Życzymy owocnej pracy i godnego reprezentowania naszej szkoły!

Monika Witalec-Cetera

Szkoła Podstawowa w Sieniawie jak co roku zorganizowała gminny konkurs ortograficzny. W tym roku odbyła się już dwudziesta edycja tego wydarzenia. Uczestnicy z klas szóstych mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności językowe i znajomość reguł ortograficznych. Naszą reprezentantką była Aleksandra Polańska, która za swój udział otrzymała nagrodę - książkę. Gratulujemy Oli oraz wszystkim zwycięzcą.

Monika Witalec-Cetera

Więcej zdjęć w Galerii.

Jeszcze do 5 listopada można zagłosować na Młodzieżowe Słowo Roku. Już po raz dziewiąty odbędzie się ten coraz bardziej popularny plebiscyt.

W zeszłym roku glosami internautów zwyciężyło „rel”, które zdobyło 19 tysięcy głosów. Co oznacza?

„Rel” dobrze oddaje charakter komunikacji młodzieży Z jednej strony oznacza aprobatę tego, co mówił przedmówca, z drugiej - obrazuje zgodną współpracę uczestników dialogu. „Rel” ma też wiele z cech językowego hitu. Jest światowe, pochodzi od angielskiego relatable (czyli możliwy do powiązania z czymś), jest krótkie i przyjazne, gdyż tworzy atmosferę pozytywności przez oddawanie takich znaczeń jak: „zgadzam się z tobą”, „czuję tak samo”, „potwierdzam”, „racja”.

Plebiscyt przebiega w dwuetapowej formule. W I etapie od 08 października do 05  listopada br. będzie można zgłaszać propozycje słów konkursowych wraz z ich znaczeniami i przykładami użycia. Spośród słów zgłaszanych najczęściej, Jury wyłoni finałową dwudziestkę, konsultując swoją decyzję z młodzieżowym zespołem doradczym.

W II etapie plebiscytu, tj. od dnia 13 do 30 listopada internauci zdecydują w kolejnym głosowaniu, które z dwudziestu finałowych słów zostanie Młodzieżowym Słowem Roku 2024. Dodatkowo zostanie przyznana Nagroda Jury za zgłoszenie najciekawszego słowa wraz z jego definicją. Rozstrzygnięcie plebiscytu nastąpi na początku grudnia 2024.

Zachęcamy do aktywnego udziału w zabawie PWN i przesyłania zgłoszeń za pośrednictwem formularza na stronie sjp.pwn.pl, a następnie oddawania głosów na swoich „faworytów”.

Monika Witalec-Cetera

We wtorkowe przedpołudnie w grupie Biedroneczek obchodzony był Dzień Szefa Kuchni. Przedszkolaki w ten dzień pogłębiały swoją wiedzę na temat pracy kucharza, jak również sprzętów i urządzeń znajdujących się w kuchni. Przy okazji zostały omówione zasady bezpiecznego korzystania z wyżej wymienionych sprzętów. Dzieci wcieliły się również w rolę kulinarnych mistrzów – z radością przygotowały pyszne zapiekanki. Warto jednak podkreślić, iż nasze pociechy nie mogły doczekać się momentu, w którym będą mogły działać kulinarnie, bardzo lubią taką aktywność. Zapiekanki wyszły przepyszne, a mali, zdolni kucharze ze smakiem je zajadali.

Ewelina Rij, Maria Ekiert

Więcej zdjęć w Galerii.