20 lat Polski w Unii Europejskiej
W piątek, 10 maja, nasza społeczność szkolna uczciła 20 rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. To ważne wydarzenie, które przypomina nam o naszym członkostwie we Wspólnocie, o korzyściach, które dzięki temu zyskaliśmy, a także wyzwaniach, jakie nadal przed nami stoją.
Z tej okazji, uczennice klasy 7 - Lena Knurek w barwach Unii Europejskiej oraz Julia Domin, reprezentująca Polskę w barwach narodowych - przekazały zarówno przedszkolakom, jak i uczniom klas 1-8 istotne informacje, dotyczące członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
Od momentu przystąpienia do Unii 1 maja 2004 roku, Polska przeżyła wiele zmian i osiągnięć. Członkostwo Polski w UE otworzyło Polsce nowe możliwości – dostęp do rynku europejskiego, fundusze na rozwój, jak również współprace z krajami na wielu różnych płaszczyznach. Przed naszym krajem czekają również wyzwania: ochrona środowiska naturalnego, równość i sprawiedliwość społeczna oraz prawa człowieka, jak również współpraca międzynarodowa w celu zapobiegania konfliktom i promowanie pokoju w naszym kraju.
Edukacja i zdobywanie wiedzy o UE są kluczowe, by lepiej zrozumieć, jak funkcjonuje nasz kraj w obrębie wspólnoty europejskiej i jak możemy wspólnie pracować dla dobra wszystkich obywateli.
Uwieńczając tak ważne wydarzenie dla wszystkich Polaków, nie mogło zabraknąć pamiątkowych zdjęć uczniów z flagami Polski i Unii Europejskiej.
Joanna Tuchowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Trzecioteścik z Operonem
Tegoroczne trzecioklasistki z naszej szkoły przystąpiły do Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty z OPERONEM, który ma na celu podsumowanie pierwszego etapu edukacji. Składa się z dwóch części podstawowych – polonistycznej i matematycznej oraz z części dodatkowej – przyrodniczej. Nasze uczennice odważnie, choć z lekką tremą przystąpiły do pierwszego w ich życiu większego egzaminu. W rozładowaniu emocji pomocny okazał się film terapeutyczny przygotowany przez Wydawnictwo Operon. Uczennice obejrzały film z Bratkiem, przy którym świetnie się bawiły i rozluźniły.
Wkrótce poznamy wyniki Sprawdzianu. Mamy nadzieję, że będą zadowalające i będą zbiorem cennych wskazówek do dalszej edukacji naszych trzecioklasistów.
Edyta Jakieła
Więcej zdjęć w Galerii.
Akcja "Żonkile"
Nasza szkoła po raz kolejny brała udział w akcji „Żonkile” organizowanej przez Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Akcja upamiętnia powstanie w getcie warszawskim. W tym roku szkolnym w akcji tej uczestniczyła klasa 8. Jako znak solidarności i pamięci uczniowie nosili w tym dniu przypięte do ubrań własnoręcznie wykonane żonkile.
W ramach lekcji historii uczniowie obejrzeli prezentację, dzięki której wprowadzeni zostali w świat i rzeczywistość, w jakiej znaleźli się Żydzi podczas II wojny światowej. Zostały przedstawione im realia życia w getcie, najważniejsze fakty historyczne i ciekawostki. Na koniec uczniowie obejrzeli film „Zdążyć przed Panem Bogiem” na podstawie reportażu Hanny Krall. Narracja w filmie opartym na motywach książki pod tym samym tytułem toczy się w trzech płaszczyznach czasowych – w okresie II wojny światowej, gdzie poznajemy losy młodego Edelmana członka komendy ŻOB, ostatniego przywódcy powstania w getcie warszawskim; w latach 60 XX wieku, kiedy to rozwija się jego kariera lekarska w Łodzi i wreszcie w latach 70 XX wieku – w czasie rozmów pomiędzy bohaterem a Hanną Krall opisanych w reportażu.
Powstanie w Getcie Warszawskim wciąż pozostaje mało znane. Chcemy, aby to się zmieniło, aby pamięć o Powstaniu stała się jednym z elementów kształtujących tożsamość i wspólną świadomość historyczną Polaków i Żydów.
Justyna Barć
Więcej zdjęć w Galerii.
Wycieczka do Strzyżowa
W piękny, słoneczny, majowy poranek przedszkolaki, a także uczniowie z klas młodszych wybrali się na wycieczkę do Sali Zabaw COCO LOCO w Strzyżowie. Dzieci mogły skorzystać z licznych atrakcji tam dostępnych, m.in. zjeżdżali, trampolin, basenu z kolorowymi piłeczkami, karuzeli, strefy lego, tablicy oraz podłogi interaktywnej, armatek pneumatycznych, a także gier zręcznościowych. Każdy, kto poczuł zmęczenie, mógł skorzystać z zacisznego kącika, w którym można było odpocząć i nabrać sił, a przy okazji sprawdzić się w licznych grach edukacyjnych, układankach, klockach i mozaikach. Aby nabrać sił do dalszej zabawy dzieci zajadały się pysznymi nuggetsami i fryteczkami.
Na zakończenie naszej wycieczkowej przygody uczniowie klas I-III w ramach doradztwa zawodowego odwiedzili Komisariat Policji w Rymanowie i poznali bardzo ciekawy zawód policjanta, natomiast młodsze dzieci zażywały świeżego powietrza podczas zabaw na placu zabaw. Był to bardzo udany dzień, przepełniony świetną zabawą i wieloma wrażeniami.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Pokonać stres przed egzaminem ósmoklasisty
Wielkimi krokami zbliża się egzamin ósmoklasisty, w związku z tym 9 maja dla uczniów klasy 8 zostały przygotowane zajęcia na temat stresu.
Podczas zajęć wspólnie omówiliśmy czym jest stres, po czym można go rozpoznać, a także jakie są strategie radzenia sobie z nim. Poznaliśmy również dobre praktyki, które chronią nas przed stresem. Po części teoretycznej przyszedł czas na działanie- uczniowie za pomocą testu zweryfikowali swój poziom stresu oraz poszukali własnych sposobów na radzenie sobie z nim.
Całość dopełniła wspólna relaksacja- jedna z technik radzenia sobie ze stresem.
Drodzy ósmoklasiści!
Potraktujcie ten egzamin jako nowe doświadczenie.
To nowe przeżycie pozwoli Wam ocenić Wasze mocne i słabe strony dotyczące wiedzy szkolnej.
Wyniki egzaminacyjne nie przekreślają Was jako osoby.
Wyjątkowe jest to, co jest w Was, a nie wynik egzaminacyjny.
Podążajcie za pasją, za tym, w co wierzycie i co kochacie.
Nie zamartwiajcie się!
Bądźcie dobrej myśli.
Zbierajcie doświadczenia.
Powodzenia!
Sara Słowiak
Lekcja w kinie
7 maja 2024 roku uczniowie klas 1–8 wzięli udział w niecodziennej lekcji w kinie, a wszystko to za sprawą Centrum Edukacji Filmowej z Wołomina, które to zaprosiło uczniów do kina „Sokół” w Rymanowie. Klasy 1-3 wzięły udział w multimedialnej lekcji pt. „Twój głos brzmi znajomo czyli podróż po świecie dubbingu”, natomiast klasy 4–8 „Na jaki film do kina czyli o gatunkach filmowych”.
Zajęcia w kinie podzielone zostały na dwie części. W części pierwszej dzieci z klas 1–3 dowiedziały się czym jest dubbing filmowy, zobaczyły jak wygląda praca aktorów w studiu dubbingowym. Odkryły również kto użycza głosu znanym postaciom z filmów i dowiedziały się czym są kłapy. Czy wiecie, że nasi uczniowie klas 1–3 potrafią udawać śmiech Kaczora Donalda? Wszystko za sprawą aktora, Jarosława Boberka, który użyczył głosu Donaldowi, a także Królowi Julianowi i pokazał naszym uczniom tę sztuczkę. Dzieci nauczyły się też okrzyku powitalnego w kilku językach oraz wzięły udział w zagadkach dubbingowych dotyczących ich ulubionych filmów. Razem z aktorką panią Lidią Sadową wykonały ćwiczenie na dykcję „Myszka sprząta mieszkanie”. Klasy starsze zapoznały się z rodzajami filmów, niebezpiecznej pracy kaskaderów oraz jak wygląda projekcja filmów.
W części drugiej grupa młodsza obejrzała najnowszą część filmu „Po prostu super”, a starsza grupa film pt.,,Amelko biegnij ‘’.
Warsztaty łączyły edukację, rozrywkę i twórczo aktywizowały uczniów, którzy już dopytywali kiedy będzie następna „Lekcja w kinie”. Uczniowie czynnie uczestniczyli w spotkaniu, w sposób niemal niezauważalny dla siebie zdobywali wiedzę.
Był to bardzo udany wyjazd, a sama lekcja dostarczyła uczniom wielu cennych informacji na temat gatunków filmowych, procesu podkładania głosów do już nagranego materiału oraz pracy aktorów.
Beata Dworzańska, Anna Michnowicz
Więcej zdjęć w Galerii.
Zabawa konkursowa na imię dla SOWY - bibliotecznej maskotki
Uwaga konkurs!
Zabawa konkursowa polega na samodzielnym wymyśleniu imienia dla Naszej Sowy. Konkurs adresowany jest do uczniów klas 1 - 8 SP.
Nazwij naszą maskotkę i wygraj atrakcyjną nagrodę.Biblioteka szkolna ogłasza konkurs na imię dla Sowy, bibliotecznej maskotki. Nasza Sowa, czyli mądra głowa o wyjątkowych zdolnościach i umiejętnościach zaprasza Was do świata, w którym nauka to przygoda, a zdobywanie wiedzy jest podróżą. Zaproponowane Imię Sowy powinno odnosić się do bohatera literackiego, postaci książkowej, mające cechy godne naśladowania i postępowania na co dzień.
Sowa jako maskotka ma ważną rolę w Bibliotece – zabawia odwiedzających, pozuje do zdjęć, wita uczestników wydarzeń. Jest po to by wywołać radość i uśmiech na twarzach Gości oraz dzięki imieniu uczyć właściwych postaw społecznych. Jest miękka i kolorowa. Jednak naszej bohaterce brakuje tylko jednej rzeczy - imienia! Czas najwyższy to zmienić!!! Dlatego organizatorzy zapraszają do jego wymyślenia.
Propozycję z imieniem Sowy należy przynieść do Biblioteki. Należy na karteczce napisać imię Sowy, natomiast z drugiej strony napisać imię i nazwisko oraz klasę głosującego. Uczestnik konkursu może zgłosić tylko jedną propozycję. Konkurs potrwa od 7 do 21 maja 2024 r.
Komisja konkursowa rozpatrzy zgłoszone propozycje i wyłoni zwycięzcę. Zwycięzca otrzyma atrakcyjną nagrodę. Po 21 maja na internetowej stronie szkoły zostaną przedstawione wyniki konkursu.
Anna Michnowicz
Dzień Ziemi
"Każda czynność na rzecz ochrony środowiska, to drobny wkład w wielkie dzieło - ocalenie naszej Ziemi."
Dzień Ziemi to nie tylko okazja do refleksji nad stanem naszej planety, ale przede wszystkim okazja do promowania świadomości ekologicznej wśród uczniów, a co najważniejsze - do działania.
29 kwietnia nasza szkoła postanowiła uczcić ten wyjątkowy dzień poprzez swój udział w interaktywnych stacjach zadaniowych zorganizowanych w parku przy szkole oraz na terenie Bzianki. Uczniowie klas 4-8 mieli okazję poznać i zaangażować się w różnorodne aktywności związane z ochroną środowiska w bliskim kontakcie z naturą.
Uczniowie, pracując w 4 grupach pod opieką nauczycieli, realizowali 10 stacji zadaniowych. Dzieci, korzystając z mobilnej aplikacji iNatutalist do rozpoznawania gatunków, mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat lokalnej flory, analizowali także stan powietrza na podstawie rozpoznanych wcześniej gatunków porostów, będących wskaźnikami czystości powietrza. Natura kryje wiele tajemnic, w tym wiekowe drzewa, dlatego zadaniem uczniów było także odnalezienie najstarszego drzewa w parku poprzez użycie metra i zapisanego wzoru oraz podanie znaczenia drzew dla lokalnego ekosystemu. Uczniowie bezbłędnie wytypowali „seniora” parku, którym okazał się być wiekowy dąb – jego wiek oszacowali na ok. 160 lat. Ekosystem to również pożyteczne owady i wiedzą o tym doskonale nasi uczniowie, a chcąc przy tym stworzyć większą przestrzeń dla nich, wysiali w parku miododajne kwiaty, które z pewnością wzbogacą również lokalny ekosystem w nowe gatunki.
Do zadań uczniów należało również odszukanie według nich najpiękniejszego miejsca w ich „małej ojczyźnie” i uwiecznienie go na zdjęciu, a także odnalezienie ukrytych wśród różnych kadrów miejsc z Bzianki oraz zrobienie sobie zdjęć dokładnie w tych miejscach. Był to zarówno test na spostrzegawczość, orientację w terenie, znajomość swojej miejscowości, ale przede wszystkim ćwiczenie odnajdywania piękna w otaczającym nas środowisku i docenienia jego wartości.
Na zakończenie, uczniowie zostali poproszeni o napisanie wiadomości dla przyszłych pokoleń na temat Dnia Ziemi z 29.04.2024r., a później ich zakopanie w różnych miejscach na terenie parku. Ich przemyślenia i refleksje zostały umieszczone w specjalnych kapsułach czasu, które zostaną otworzone za kilka lat.
Dzień Ziemi w parku okazał się być niezapomnianym doświadczeniem edukacyjnym dla uczniów klas 4-8. Poprzez interaktywne stacje zadaniowe, uczniowie mieli okazję poznać i docenić bogactwo przyrody, zrozumieć jej znaczenie dla naszego życia oraz zainspirować się do podejmowania działań na rzecz ochrony naszej planety dla przyszłych pokoleń.
Joanna Tuchowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Strona 5 z 193