Lekcja z Mikołajem Kopernikiem - "Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię"
Jednym z pięciu obowiązkowych zadań projektu było przeprowadzenie lekcji. Podczas zajęć uczniowie poznali sylwetkę naszego astronoma. Czas lekcji wynosił 90 minut i był podzielony na dwie części. Głównymi celami lekcji było :
- rozwijanie zainteresowania życiem i osiągnięciami Mikołaja Kopernika
- kształtowanie umiejętności poprawnego wielozdaniowego wypowiadania się
- utrwalenie wiadomości o Układzie Słonecznym.
- zaprojektowanie i wydrukowanie na drukarce 3D przekroju Słońca i planety Saturn.
W pierwszej części zajęć, która dotyczyła edukacji polonistycznej i społecznej na podstawie filmu i karty pracy uczniowie odpowiedzieli na pytania dotyczące życia i działalności Mikołaja Kopernika. Następnie wykonali doświadczenie, na podstawie którego dzieci wyjaśniły na czym polega ruch obrotowy Ziemi, sformułowały wnioski i wytłumaczyły co oznacza powiedzenie ,, Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię".
Kolejnym etapem lekcji było przeprowadzenie i nagranie wywiadu z astronomem oraz przedstawieniem go w formie wiadomości. Uczniowie wcieli się w rolę reporterów i Mikołaja Kopernika. Następnie w trakcie lekcji pod kierunkiem nauczyciela sformułowali treść serwisu informacyjnego. W trakcie zajęć za pomocą teksu wygenerowaliśmy colage ze zdjęciami ukazującymi Mikołaja Kopernika, który stworzony został za pomocą sztucznej inteligencji w Canvie.
Druga część zajęć dotyczyła edukacji informatycznej. Z wykorzystaniem programu TincerCad uczniowie zaprojektowali ciała niebieskie przekrój Słońca i planetę Saturn.
Uczniowie poszerzyli swą wiedzę dotyczącą życia i działalności Mikołaja Kopernika.
Anna Kaczor
Scenariusz zajęć do programu "SZKOŁA PRZYJACIÓŁ KOPERNIKA"
Więcej zdjęć w Galerii.
Szkoła Przyjaciół Kopernika
Jednym z patronów 2023 roku jest Mikołaj Kopernik. Obecnie obchodzimy 550 urodziny odkrywcy. Z tej okazji Uniwersytet Mikołaja Kopernika oraz Szkoła Podstawowa Nr 7 im. Mikołaja Kopernika w Toruniu przygotowały działania skierowane do przedszkoli, szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych – Program „Szkoła Przyjaciół Kopernika”. Nasza szkoła aktywnie włączyła się w to wydarzenie. W programie uczestniczyli uczniowie z klas I, II, IV. Zajęcia odbywały się głównie w świetlicy szkolnej.
Celem Programu jest:
- rozpowszechnienie wiedzy na temat życia i działalności Mikołaja Kopernika w kraju i poza jego granicami.
- kształtowanie postaw patriotycznych oraz obywatelskich
- upowszechnianie innowacyjnych metod nauczania i wspieranie nauczycieli w stosowaniu tych metod w praktyce
- promowanie mądrego i przemyślanego wykorzystywania technologii informacyjno - komunikacyjnych
Program zakładał wykonanie pięciu zadań, z których wywiązała się nasza szkoła.
Anna Kaczor
„Kwadrat wiedzy czy sześcian szczęścia?”
29 marca 2023r. w Zespole Szkół Publicznych w Rymanowie miał miejsce Rymanowski Międzyszkolny Turniej Matematyczny „Kwadrat wiedzy czy sześcian szczęścia?”. Patronat honorowy nad konkursem objęli Podkarpacki Kurator Oświaty w Rzeszowie i Burmistrz Gminy Rymanów.
Celem konkursu była popularyzacja matematyki wśród uczniów, rozwijanie zainteresowań matematycznych, kształtowanie logicznego myślenia, a także kształtowanie umiejętności pracy w grupie i nawyku konstruktywnego współzawodnictwa.
Konkurs składał się z w dwóch etapów - indywidualnego i drużynowego. W trakcie przerwy można było zwiedzić stanowiska matematyczne, fizyczne, geograficzne i informatyczno- robotyczne, pokazujące zaplecze dydaktyczne szkoły i zachęcające do dalszej nauki w liceum w Rymanowie.
Wśród 12 drużyn zgłoszonych do konkursu naszą szkołę reprezentowały Julia Ekiert, Dorota Gębuś i Milena Kaczor z klasy VIII. Uczennice wykazały się znajomością matematyki, potwierdziły, że poradzą sobie także z trudniejszymi i nietypowymi zadaniami, pracując zarówno indywidualnie jak i w grupie.
Małgorzata Zięba
Pierwszy Dzień Wiosny – Dzień Szalonych Fryzur
Pierwszy Dzień Wiosny przypada 21 marca. To wtedy rozpoczynamy kalendarzową wiosnę. Powitanie tego dnia odbyło się i w naszej szkole, kiedy to przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego zorganizowali Dzień Szalonych Fryzur. Każdy uczeń jak i nauczyciel mógł wziąć udział w zabawie. Uczniowie, którzy stworzyli nietypowe fryzury, byli niepytani podczas całego dnia.
Ponadto, każda klasa mogła ten czas przeznaczyć na różne inne aktywności oraz poznać znamiona wiosny, jako pory roku, w której fauna i flora budzi się do życia.
Przedszkolaki oraz uczniowie klas 1-8 aktywnie spędzali Pierwszy Dzień Wiosny – niektórzy przygotowali szalone fryzur, a inni wymyślali swoje sposoby na spędzenie tego wyjątkowego dnia. Tak na przykład pierwszoklasiści ubrali się na żółto oraz zielono. Mieli oni także możliwość pooglądania bajki pt. „Kazio i Wiosna” oraz porozmawiania z Panią Wiosną na szkolnej ławeczce, na której można powiedzieć wszystko.
Każdy przeżywał to na swój sposób, ale i łącząc się w zabawie na nietypową fryzurę.
Wszystkim dziękujemy za udział w wydarzeniu oraz zabawie!
Samorząd Uczniowski
Więcej zdjęć w Galerii.
Gminny Konkurs Recytatorski Poezji Wisławy Szymborskiej
Dnia 21 marca 2023 roku w Szkole Podstawowej im. Polskich Noblistów w Króliku Polskim, odbył się Gminny Konkurs Recytatorski Poezji Wisławy Szymborskiej dla uczniów klas IV-VIII. Data ta nie została wybrana przypadkowo na zorganizowanie konkursu przez panią Annę Pelczarską oraz panią Małgorzatę Urban, ponieważ co roku, w tym czasie jest obchodzony Światowy Dzień Poezji.
W konkursie uczestniczyło łącznie 25 recytatorów ze wszystkich szkół, znajdujących się na terenie gminy Rymanów. Naszą szkołę reprezentował Hubert Szuba z klasy VI, który wyrecytował utwór pt. „Niektórzy lubią poezję”. Uczestników oceniało jury w składzie: pani Monika Rygiel - Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Rymanowie, pani Marta Kogut - wieloletnia Dyrektor Szkoły Podstawowej w Króliku Polskim oraz pani Małgorzata Kordos - wieloletnia nauczycielka języka polskiego.
Podczas występów, uczniowie wykazali się niebywałą znajomością utworów poetyckich oraz wyjątkową wrażliwością ich interpretowania.
Dziękujemy organizatorom za możliwość udziału w tego typu konkursach, które pozwalają rozwijać umiejętności i zdolności uczniów, a także rozbudzać w nich ducha poezji.
Magdalena Kwiatkowska
Międzyszkolny Konkurs Językowy w Besku 2023
Miesiąc marzec zapisuje się w naszym szkolnym kalendarzu jako miesiąc wytężonej pracy dla naszych uczniów - językowców, zarówno dla tych lubiących język angielski i dla tych, którzy wybierają język niemiecki.
W tym roku do Międzyszkolnego Konkursu Językowego dla klas 7 i 8 w Besku zgłosiło się czworo uczniów z języka angielskiego i dwoje z niemieckiego.
Język angielski:
- Julia Ekiert z kl. 8,
- Dorota Gębuś z kl. 8,
- Milena Kaczor z kl. 8,
- Maksymilian Szymański z kl. 7.
Język niemiecki:
- Julia Przybyła z kl. 7,
- Wiktor Zubik z kl. 7.
Pierwszy, wewnątrzszkolny etap odbył się w naszej szkole 10 marca. Uczniowie przystąpili do testu leksykalno-gramatycznego z języków bardzo mocno zmotywowani i każdy chciał przejść dalej. Niestety, udało się to tylko Maksymilianowi Szymańskiemu z kl. 7, który w teście z języka angielskiego uzyskał 24/28 punktów. Julii i Milenie zabrakło tylko 1 punktu aby przejść do następnego etapu.
Kolejny szczebel konkursu odbył się 21 marca w Zespole Szkół w Besku i był zdecydowanie bardziej wymagający, bo oprócz wiedzy z zakresu zagadnień leksykalno-gramatycznych uczniowie musieli opanować obszerny materiał z kultury, historii i geografii krajów anglojęzycznych/niemieckojęzycznych. Maksymilian podszedł do konkursu z j. angielskiego bardzo poważnie i mimo wielkiej konkurencji, jaką byli w dużej większości starsi uczniowie ze szkół z trzech powiatów (brzozowskiego, krośnieńskiego i sanockiego) zdobył ostatecznie 11 pozycję na 116 zgłoszonych uczniów.
Wielkie gratulacje dla Maksymiliana, dla którego to pierwszy tego rodzaju konkurs językowy w swojej szkolnej historii. Mało tego, nasz uczeń klasy 7 był najwyżej sklasyfikowanym siódmoklasistą na tle zaprawionych w bojach konkursowych ósmoklasistów. Oby tak dalej!! WELL DONE!! EXCELLENT JOB!! Nauczeni doświadczeniem, wierzymy, że w przyszłym roku będzie tylko lepiej.
Mimo tego, że nie zostaliśmy tym razem laureatami konkursu, śmiało można powiedzieć, że wróciliśmy z tarczą, a nie na tarczy.
Piotr Rajchel
Więcej zdjęć w Galerii.
Na tropie Pani Wiosny
Obudziła się wiosna tu i tam,
rozrzuciła kwiatki wszędzie nam.
Łąki kaczeńcami ozdobiła,
a nad polami się zastanowiła.
Kiedy świat cały malowała,
skowronka w polu ujrzała.
Piosenkę z nim zanuciła,
i gniazdo w trawie uwiła.
Marzec to idealny moment na odnalezienie pewnej Pani, która w tym roku jest strasznie kapryśna i ciągle gdzieś się przed nami chowa, oczywiście mowa o Pani Wiośnie! W tym roku poszukiwania rozpoczęliśmy w sadzie przylegającym do naszej szkoły. Nasze przedszkolaki niestrudzenie szukały pierwszych oznak tej dłuuuugo wyczekiwanej pory roku! Udało się znaleźć przebiśniegi oraz pierwsze kiełkujące kwiaty, a podczas warsztatów pt. „wiosenne przebudzenie” dzieci tworzyły kompozycje nasion, które następnie znalazły się w doniczkach. Posadziliśmy cebulki kwiatów, cebulę na szczypior, posialiśmy nasiona. Teraz będziemy o nie dbać i obserwować jak rosną - to taka nasza niespodzianka dla Pani Wiosny . Efekty naszego tropienia do obejrzenia w galerii zdjęć.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Międzynarodowy Dzień Szczęścia
Międzynarodowy Dzień Szczęścia został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z dnia 28 czerwca 2012, według której „dążenie do szczęścia jest podstawowym celem człowieka”.
Organizacja wzywa do bardziej zrównoważonego i sprawiedliwego podejścia do wzrostu gospodarczego, który promuje szczęście i dobrobyt wszystkich narodów. ONZ chce doprowadzić do wyeliminowania ubóstwa, zmniejszenia nierówności i ochrony naszej planety. Te trzy aspekty wymienia jako kluczowe do osiągnięcia dobrobytu i szczęścia.
Dzień ten wypada 20 marca, to data symboliczna i wyjątkowa - właśnie wtedy ma miejsce równonoc. Słońce znajduje się dokładnie nad równikiem, dzień i noc trwają niemal równo po 12 godzin, nasza gwiazda zachodzi dokładnie na zachodzie, a wschodzi dokładnie na wschodzie. Równonoc jest odczuwalna przez ludzi we wszystkich częściach świata, co jest zbieżne z ideą Międzynarodowego Dnia Szczęścia, który ma również dotyczyć wszystkich.
Pozytywne myślenie to najprostsza droga do szczęścia, dlatego w naszej szkole został również zaakcentowany Dzień Szczęścia. Odczytano zasady, które przypominały w jaki sposób można osiągnąć pełnię szczęścia w swoim życiu oraz każdy uczeń otrzymał szczęśliwą czterolistną koniczynkę.
Maria Ekiert
Strona 7 z 168