Zimowe krajobrazy w Bziance i okolicy
Tegoroczna zima przepięknie pomalowała na biało całą okolicę. Drzewa wokół szkoły wyglądały bajecznie, a zachód słońca potrafił zaczarować. Mimo, że śnieg już stopniał, na zdjęciach zrobionych przez nasze uczennice Amelię Kuźniar, Lenę Knurek i Milenę Tabisz możemy oglądać śnieżne widoki wprowadzające widza w magiczny świat.
Życzymy miłych wrażeń w czasie oglądania.
Małgorzata Zięba
Więcej zdjęć w Galerii.
I Sesja Młodzieżowej Rady Miejskiej w Rymanowie w roku szkolnym 2023/2024
Dnia 12 grudnia br. wybrani i wydelegowani przedstawiciele grupy uczniów szkół z całego terenu gminy Rymanów, wzięli udział w I sesji Młodzieżowej Rady Miejskiej. Naszą szkołę reprezentowała Aleksandra Kuźnar z klasy VII.
Uczniowie przybyli na zaproszenia opiekuna Młodzieżowej Rady – Pana Krzysztofa Buczka oraz Przewodniczącego Rady Miejskiej – Pana Andrzeja Pitrusa, którzy rozpoczęli spotkanie od przedstawienia uczestników i określenia celów obrad.
W posiedzeniu brał udział także Burmistrz gminy Rymanów – Pan Wojciech Farbaniec, który zaznajomił młodzież z najważniejszymi informacjami na temat funkcjonowania gminy.
Po krótkim wstępie, reprezentantom szkół uroczyście wręczono zaświadczenia o uczestnictwie oraz notatniki.
Następnie został przedstawiony porządek obrad i głosowanie (spośród zainteresowanych) na przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza wśród młodych radnych.
W kolejnej części wydarzenia, Pan Burmistrz przedstawił prezentację najważniejszych danych dotyczących sukcesów osiągniętych w gminie Rymanów w minionym roku.
W ostatnim punkcie spotkania nastąpiło ustalenie planu pracy Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz wolne wnioski.
Miejmy nadzieję, że następne w kolejnych obradach, uczniowie wykażą się inicjatywą i będą próbowali dążyć do tego, co będzie dla nich najlepsze.
Magdalena Kwiatkowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Wizyta Świętego Mikołaja w naszej szkole
„Na łąki, na pola, biały śnieżek leci,
już Święty Mikołaj, śpieszy się do dzieci.
Słychać srebrny dzwonek, a wiatr głos ten niesie
po łąkach, po polach, po szerokim lesie.”
Wizyta Świętego Mikołaja to jeden z najbardziej oczekiwanych przez dzieci dni w roku. Przygotowują się do niego starannie. Uczą się wierszyków i piosenek, wykonują prace plastyczne, na których oczywiście króluje Mikołaj. Lubią te przygotowania. Mimo że zajmują im wiele czasu, robią to z wielką przyjemnością.
Nadszedł wreszcie długo oczekiwany dzień - 7 grudnia. Za oknem tego dnia panowała typowo zimowa aura. Aby podkreślić wyjątkowy charakter tego wydarzenia dzieci z oddziału przedszkolnego, uczniowie klas 1 – 8, nauczyciele byli odświętnie ubrani w kolorze czerwonym oraz mikołajkowe czapki. Wszystkie dzieci tego dnia z wielką niecierpliwością spoglądały na drzwi, nasłuchiwały „Mikołajowych” dzwoneczków. Święty Mikołaj nie zawiódł dzieci, nie kazał długo na siebie czekać i zawitał do naszej szkoły. Na ten dzień czekali wszyscy, jednak najwięcej emocji i radości niecodzienny gość wzbudził u dzieci z oddziału przedszkolnego oraz u najmłodszych uczniów klas I – III. Dzieci zachwycone wizytą Gościa śpiewały piosenki i recytowały wierszyki. Po krótkiej rozmowie, nadeszła długo oczekiwana chwila – rozdawanie prezentów. Wszystkie dzieci otrzymały upominki. Była to również niezwykła okazja do zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia ze Świętym Mikołajem.
Następnie Święty Mikołaj odwiedził starszych uczniów w klasach. Chętnie rozmawiał z naszymi uczniami. Wręczając słodycze nie szczędził ciepłych słów pod adresem dzieci. Mikołaj życzył dzieciom wiele radości i dużo dobrych ocen. Jeżeli będą grzeczni – to za rok znowu pojawi się w naszej szkole. Mikołaj nie zapomniał również o nauczycielach i pracownikach obsługi, częstując słodyczami.
Miło jest otrzymywać prezenty, a jeszcze milej jest móc obdarowywać innych, dlatego pamiętajmy o wszystkich, którzy potrzebują pomocy.
Do następnego roku drogi Święty Mikołaju!!!
Anna Michnowicz
Więcej zdjęć w Galerii.
Andrzejki 2023
W listopadową ciemną noc
swój los wywróżę sobie,
bo wróżby dziwną mają moc...
Andrzejki to święto zwane inaczej wigilią św. Andrzeja. Obchody tej uroczystości są nam bliskie przez wzgląd na długotrwałą tradycję, bowiem pierwsze wzmianki o obrzędzie można odnaleźć już w XVI wieku, w czasie kształtowania się kalendarza liturgicznego. Według naszych przodków, w te listopadowe dni, schodziły na ziemię duchy, które mogły przewidywać przyszłość.
Dnia 28 listopada br. w naszej szkole również odbyły się owe obchody – dla oddziału przedszkolnego i klas I-III została zorganizowana zabawa andrzejkowa, której towarzyszyły liczne zadania i wróżby. Wszystko to odbywało się w rytm tańców i śpiewów. Nie zabrakło również tradycyjnego ustawiania bucików i innych ciekawych wróżb związanych z tym świętem.
Starsi uczniowie z klas IV-VIII, bawili się na dyskotece andrzejkowej. Oprócz tanecznych wibracji i odśpiewywania najpopularniejszych piosenek, młodzież brała udział w potyczkach andrzejkowych, m.in. w jedzeniu pączków i słodyczy na czas – uczniowie dobierali się w pary tak, by jeden z nich mógł trzymać sznurek z bułeczką, a drugi miał możliwość zjedzenia jej bez użycia rąk czy losowaniu palcem na sercu imienia - to, na które dziecko natrafiło, było imieniem przyszłego ukochanego/ukochanej. Dzieci mogły sprawdzić się w także zabawach ruchowych – nie zabrakło w nich „Kaczuch” oraz „Kowbojki”.
Dodatkową atrakcją było zrobienie sobie „andrzejkowej fotki” z różnymi rekwizytami. Każdy uczestnik zabawy otrzymał także karteczkę– zdrapkę z wróżbą.
Dla klas młodszych i starszych, Rada Rodziców ufundowała donuty, pizze oraz napoje, za co serdecznie dziękujemy.
Dzień ten dostarczył dzieciom wielu przeżyć i emocji, a przede wszystkim stał się okazją do rozbudzenia ciekawości oraz chęci poznawania naszej ludowej tradycji.
Joanna Tuchowska, Ewelina Rij
Samorząd Uczniowski
Więcej zdjęć w Galerii.
Mały Miś do przedszkola przyszedł dziś
Pluszowy miś to najlepszy przyjaciel każdego dziecka, ukochana maskotka na dobre i złe chwile. Można go przytulić, a nawet powiedzieć mu o czymś bardzo ważnym. Z tej okazji przedszkolaki uczestniczyły w obchodach "Światowego Dnia Pluszowego Misia". Każde dziecko przyszło do przedszkola ze swoim "milutkim przyjacielem". Można było zobaczyć różnorodne misie: małe, średnie, duże, brązowe, różowe, białe i inne. Wszystkie były piękne i wyjątkowe. W tym radosnym dniu na dzieci czekało wiele atrakcji. Zostały zaproszone do wspólnej zabawy przy muzyce wraz ze swoimi misiami, poznały również historię ich święta i bawiły się do znanych przebojów. Wykonały też misiowe prace z papierowych talerzyków.
Ten wesoły dzień był pełen uśmiechu i świetnej zabawy. Dzieci były szczęśliwe, gdyż mogły spędzić cały dzień ze swoimi pluszowymi maskotkami oraz zaprezentować swoich ulubieńców koleżankom i kolegom z grupy.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
„Lekcja o Funduszach Europejskich VIII” w naszej szkole
Ile wody potrzeba do produkcji ubrań mieszczących się w jednej szafie? Czy dżdżownice jedzą plastik? Ile śmieci rocznie produkuje każdy z nas? Czy Europa może być pierwszym na świecie neutralnym klimatycznie kontynentem? Odpowiedzi na te pytania uzyskali uczniowie naszej szkoły, którzy wzięli udział w akcji edukacyjnej „Lekcja o Funduszach Europejskich VIII”, organizowanej przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
Tematyka tegorocznych lekcji dotyczyła zmian klimatu oraz sposobów jego ochrony. Uczniowie klasy 7 dowiedzieli się, co wpływa na zmiany klimatu, jakie są efekty tych zmian i jak można je powstrzymać. Zdobyli praktyczne wskazówki, co oni sami mogą zrobić, w swoim najbliższym otoczeniu, by ograniczać negatywny wpływ człowieka na środowisko. Poznali rozwiązania służące przeciwdziałaniu skutkom zmian klimatu w miastach oraz możliwości wykorzystania Funduszy Europejskich w tym obszarze.
Przez zagadnienia związane ze skutkami zmian klimatycznych przeprowadził uczniów Tomek Michniewicz – jeden z najbardziej znanych polskich podróżników. Uczniowie zdobywali wiedzę o klimacie oglądając film z jego udziałem, czytając komiks, który powstał specjalnie na potrzeby projektu, a także rozwiązując zadania w broszurach edukacyjnych.
Nasza szkoła otrzymała pakiet bezpłatnych materiałów dydaktycznych, a także upominki dla wszystkich uczniów klasy 7 , którzy wzięli udział w akcji.
Dostaliśmy również możliwość udziału w konkursie „Projekt: klimat!”, w ramach którego uczniowie mogą nagrać krótki film o zmianach klimatu w okolicy oraz sposobach im przeciwdziałania i zawalczyć o cenne nagrody.
Więcej o projekcie: www.polskawschodnia.gov.pl/lekcja
Joanna Tuchowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Być jak Ignacy
W listopadzie, koło naukowe „Przyjaciele Ignacego” zmagało się z zagadnieniami z zakresu energii elektrycznej oraz ropy naftowej. Uczniowie klasy 4 mieli okazję zapoznać się z informacjami na temat tego, skąd bierze się prąd, wykonali podręczny generator prądu przy użyciu plastikowej tubki, miedzianego druta, magnesu i multimetra oraz poznali zasady jego działania. Kolejnym etapem było poznanie izolatorów i przewodników prądu. Uczniowie, aby przekonać się na własne oczy czym jest izolator, a czym przewodnik, wykonali obwód elektryczny. Następnie uczniowie testowali różne przedmioty, m.in. śrubki, klucze, gumkę, korek czy też drewnianą linijkę.
Kolejnym etapem zmagań były zagadnienia związane z ropą naftową. Wprowadzeniem do tematu dla młodych naukowców stanowiło stworzenie komiksu o życiu Ignacego Łukasiewicza, na podstawie notatki biograficznej, dzięki czemu poznali w ten sposób życiorys „Superbohatera z Bóbrki”. W dalszej części wykonali doświadczenie pod nazwą „podziemna pułapka”, obrazujące rozmieszczenie złóż ropy i gazu oraz wpływu odwiertów na wydostawania się ich z wnętrza Ziemi. Ostatnie zadanie dotyczyło wykonania doświadczenia badającego właściwości ropy naftowej. Uczniowie mieli okazję wywnioskować na podstawie tego testu m.in. dlaczego Łukasiewicz nie wykorzystał do swojej lampy ropy naftowej.
Uczniowie mieli okazję po raz kolejny pracować metodą naukową, stawiać pytania badawcze, formułować hipotezy, a następnie je weryfikować.
„Przyjaciele Ignacego” czekają na grudniowe wyzwania.
Joanna Tuchowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Laboratoria Przyszłości – listopad 2023 – Elementy kulturowe jako stały gość podczas lekcji języka obcego
Uczniowie uwielbiają poznawać kulturę innych narodów, dziwić się jej, gloryfikować ją, porównywać z rodzimą, a współczesny nauczyciel ma naprawdę do wykorzystania szerokie spektrum materiałów przyszłości, które ułatwią mu wprowadzenie uczniów w ten barwny świat.
Nasza szkoła dzięki #LaboratoriaPrzyszlosci może pochwalić się m.in. drukarką 3D, długopisami 3D oraz wysokiej klasy aparatem fotograficznym. To właśnie te akcesoria zostały wykorzystane do przeprowadzenia zajęć kulturowych z języka angielskiego w trzech klasach – 4, 6 i 7.
Klasa 4 była niezwykle zajęta drukarką 3D i edycją projektu budynku Big Ben w programie FlashPrint. Jedni kalibrowali urządzenie, drudzy zajmowali się instalacją odpowiedniego filamentu, a pozostali zmieniali proporcje wieży . Efekt końcowy już wkrótce pojawi się w galerii na naszej stronie internetowej.
Uczniowie klasy 7 wybrali długopisy 3D i zgrabnie wyprofilowali kontury najsławniejszego budynku w Wielkiej Brytanii, którym jest wieża zegarowa Elizabeth Tower w Londynie – potocznie zwana Big Benem.
Klasa 6, najbardziej głodna wiedzy o krajach anglojęzycznych, przedstawiła prezentację o najludniejszym mieście Stanów Zjednoczonych – Nowym Jorku. Wszystkie te aktywności możemy obejrzeć na stronie internetowej dzięki aparatowi fotograficznemu z programu #LaboratoriaPrzyszłości.
Piotr Rajchel
#LaboratoriaPrzyszłości
Więcej zdjęć w Galerii.
Strona 9 z 186