Spotkanie z Panem Krzysztofem Stasiakiem - aktorem serialowym
Tradycyjnie w naszej szkole staramy się organizować spotkania z interesującymi ludźmi, które mają na celu wychowanie młodego pokolenia do wartości. Spotkania z osobami, dla których praca jest pasją zachęcają uczniów do rozwoju własnych zainteresowań, mogą pomóc w wyborze własnej ścieżki zawodowej. Ukazują wartość pracy w życiu człowieka.
1.03.2023 roku w ramach doradztwa zawodowego w naszej szkole poprzez platformę ZOOM klasy IV-VI miały okazję poznać i porozmawiać z aktorem Panem Krzysztofem Stasiakiem, który posiada bogate doświadczenie w pracy na planie filmowym i od 2015 gra w różnych adaptacjach filmowych. Obecnie wciela się w rolę policjanta w serialu „Sprawiedliwi Wydział Kryminalny”. Pan Krzysztof grał również w następujących produkcjach filmowych takich jak „Detektywi w akcji”, „Septagon”, „Dlaczego Ja”, „Trudne sprawy”, „Na ratunek 112”, „Policjanci i Policjantki", „Pierwsza miłość”, „Rewir”, „Ślad”, „Kasta”, „Reporterzy”, „Miłość.pl”, „Oszukane”, „Lombard życie pod zastaw”, „Podwójny Ironman”, „Plagi Breslau”, „Teledysk Marioo”. Pan Krzysztof brał także aktywny udział w akcjach społecznych „Dla schroniska”, „Wrocławska akcja świąteczna”, „Dług to nie wstyd”.
Spotkanie było okazją by poznać tajniki zawodu aktora filmowego. Pan Krzysztof w bardzo intersujący sposób opowiedział zebranym o swojej karierze, trudnej wielogodzinnej pracy na planie filmowym oraz satysfakcji jaką daje możliwość wcielania się w różne postacie. Nasz gość podzielił się z nami pozytywnymi stronami wykonywania tego zawodu artystycznego. Dzieci z uwagą i zainteresowaniem słuchały naszego prelegenta. Uczniowie zadawali pytania. Szczególnie interesowało ich wszystko co łączy się z pracą aktora. Uczniowie pytali jakie cechy charakteru powinni mieć aktorzy?, Co jest najtrudniejsze w pracy aktora filmowego?, Czy dzieci mogą grać w filmach?. Pan Krzysztof ukierunkował swą rozmowę z ucznaimi pod kątem ich przyszłych wyborów życiowych. Nawiązał również do wartości edukacji w życiu naszych dzieci. Podkreślił, że warto się uczyć oraz rozwijać swoje pasje, zainteresowania i talenty. Nasz gość oczarował uczniów nie tylko swym talentem, ale również niebywałym wyczuciem realiów szkolnych dowcipem oraz łagodnym usposobieniem. W tak miłej atmosferze czas szybko minął.
Zapraszamy Pan Krzysztofa do odwiedzenia naszej szkoły. W imieniu całej społeczności szkolnej dziękuję Panu Krzysztofowi Stasiakowi za przyjęcie naszego zaproszenia i przekazanie nam cennych informacji o zawodzie aktora. Życzymy wielu satysfakcjonujących ról i prestiżowych nagród.
Anna Kaczor
Europejski Dzień Logopedy
Europejski Dzień Logopedy obchodzony jest w krajach Unii Europejskiej od 2004 roku. Pomysłodawcą wydarzenia była organizacja CPLOL (Komitet Łącznikowy Terapeutów Mowy/Logopedów), zrzeszająca terapeutów i logopedów językowych z całej Europy.
W Polsce święto obchodzone jest od 2007 roku. Adresatami akcji są przede wszystkim rodzice niemowląt, dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, których rozwój i komunikacja budzą niepokój. Święto ma na celu zmobilizowanie opiekunów, by nie zwlekali z wizytą u specjalisty z dzieckiem, które ma problem z mówieniem.
Logopeda w najprostszym tłumaczeniu to terapeuta zajmujący się pomocą z zaburzeniami wymowy, takimi jak seplenienie, rotacyzm, afazja, jąkanie, terapią dzieci z niedosłuchem, rozszczepem i upośledzeniami w różnym stopniu. Jego podstawowym zadaniem jest zapobieganie zaburzeniom mowy (profilaktyka), rozpoznawanie (diagnoza) oraz usuwanie wad wymowy w trakcie terapii logopedycznej.
W naszej szkole, chcąc upamiętnić ten dzień, każdy uczeń brał udział w zabawie słownej odczytując popularne bądź mniej znane łamańce językowe. Nie było to proste zadanie, gdyż żartobliwe zdania, frazy trudno się wymawiało, a czasami nawet język się „łamał”.
Łamańce językowe to świetne ćwiczenie artykulacyjne, którego celem jest wykształcenie wyraźnej i czystej wymowy, a także wyeliminowanie błędów, które powstają w wyniku zbyt szybkiego tempa mówienia i niedbałej artykulacji głosek.
Maria Ekiert
Więcej zdjęć w Galerii.
Dzień Dinozaura w oddziale przedszkolnym
Dinozaury to wymarłe gady, które żyły wiele milionów lat temu. Żadna inna grupa zwierząt nie wzbudziła takiej ciekawości i takiego zainteresowania jak dinozaury. Niezależnie od wieku, płci ewolucja i zróżnicowanie tych władców ery mezozoicznej wywołuje zdumienie i fascynację.
26 lutego przypada Światowy Dzień Dinozaura, dlatego z tej okazji do naszego przedszkola zawitały te ogromne i fascynujące gady. Dzieci zapoznały się z ich wyglądem, sposobem żywienia i cechami charakterystycznymi dla danego gatunku. W tym celu podopieczni oglądali figurki dinozaurów oraz zostały im odczytane ciekawostki i fakty z „Encyklopedii dinozaurów” dotyczące ich życia. Później został im odtworzony krótki filmik edukacyjny pt. „Historia odkryć” Karolek i Dinozaury.
Następnie dzieci zostały małymi paleontologami, ich zadanie polegało na tym, aby z bryły lodu wydostać dinozaura za pomocą młoteczka jak również ćwiczyły wytrwałość w dążeniu do celu próbując rozerwać lód rękoma. Kolejnym zadaniem małych odkrywców była układanka z obrazka pociętego na kawałki. Ilustracje przedstawiały wybrane gatunki dinozaurów, które dzieci musiały po ułożeniu nazwać. W dalszej kolejności przedszkolaki wykonały wisiorki w kształcie dinozaurów z masy solnej. Nasi podopieczni bardzo lubią tego typu prace plastyczne, gdyż mogą w nich budować swój potencjał umysłowy, a także rozwijać zdolności manualne i swoją kreatywność.
Punktem kulminacyjnym był eksperyment z wulkanem. Do przygotowanego stożka nauczyciel wsypał składniki dostępne w każdej kuchni, po czym zostały one zmieszane i dzieci mogły zaobserwować reakcję chemiczną w postaci wybuchu wulkanu.
Na zakończenie przedszkolaki miały sesję fotograficzną pod paszczą ogromnego dinozaura. Dzieciom towarzyszyło wiele emocji i ogrom wrażeń. Z pewnością ten dzień pozostanie im na długo w pamięci.
Więcej zdjęć w Galerii.
Leśne warsztaty z kołem łowieckim
„Nauka to podróż, która trwa przez całe życie
Dla otwartych umysłów świat jest pełen pytań,
na które warto poznać odpowiedzi…”
27 lutego uczniowie klas I-VIII naszej szkoły wzięli udział w leśnych warsztatach, które poprowadziła pani Joanna Lorenc z Polskiego Związku Łowieckiego - Zarząd Okręgowy w Krośnie.
Pani Joanna w bardzo profesjonalny sposób wyjaśniła uczniom, na czym polega praca myśliwego, czyli m.in. na dokarmianiu zwierząt leśnych, prowadzeniu badań naukowych, gospodarowaniu łowisk, odtwarzaniu populacji zanikających gatunków zwierząt dziko żyjących, hodowli zwierząt łownych pożytecznych w biocenozach leśnych, a także prowadzeniu szkoleń z zakresu łowiectwa.
Następnie uczniowie mogli dowiedzieć się wielu ciekawych informacji o zwierzętach zamieszkujących lasy, nie tylko tych łownych, ale również objętych ochroną gatunkową. Pani Joanna przygotowała na podsumowanie spotkania dla uczniów „Koło fortuny”, przy którym uczniowie musieli wykazać się zdobytą wiedzą w trakcie tego spotkania. Odpowiedzi wszystkich uczniów były bezbłędne, dzięki czemu każdy otrzymał upominek. Ponadto młodsi uczniowie mogli robić ślady zwierząt na piasku, a także układać puzzle o tematyce leśnej.
Na zakończenie p. J.Lorenc podziękowała uczniom za zbiórkę żołędzi i kasztanów, będących przysmakiem dla zwierzyny leśnej w okresie zimowym.
Serdecznie dziękujemy Pani Joannie Lorenc za bardzo ciekawe i inspirujące warsztaty. Liczymy na dalszą współpracę z naszą szkołą.
Joanna Tuchowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Ogarnij hejt
Trzech na czterech uczniów spotkało się z jakąś formą cyberprzemocy. Jeden na trzech nigdy o niej nikomu nie powiedział. Te liczby pokazują, że mamy do czynienia ze zjawiskiem na ogromną skalę. Projekt „Ogarnij hejt” powstał w związku z potrzebą podniesienia świadomości w zakresie bezpieczeństwa w Internecie. Świadomości nie tylko uczniów, ale także nauczycieli i rodziców.
Każdy z nas jest inny: różnią nas wygląd, pochodzenie, religia czy poglądy. Mamy prawo do naszej odmienności i jej poszanowania, a jednak wielu z nas spotyka się na co dzień z niechęcią lub wrogością. Mogą się one przejawiać na jeden z trzech sposobów: jako hejt, mowa nienawiści, a w skrajnych przypadkach – jako przestępstwo z nienawiści.
Najogólniejszą formą wyrazu niechęci do kogoś jest tzw. hejt (ang. „to hate” – nienawidzić). Jest to komunikat wymierzony przeciwko komuś, mówiący o niechęci lub braku aprobaty, często niezbyt sprecyzowanej. Zazwyczaj wyrażony jest ostrymi słowami; bywa, że wulgarnymi. Autor hejtu ma na celu nie tyle przekazanie konstruktywnej krytyki na jakiś temat, a jedynie wyrażenie negatywnych uczuć związanych z kimś innym. Typowym przykładem hejtu jest nazywanie kogoś głupim, grubym czy beznadziejnym.
Niestety, hejt w internecie jest zjawiskiem tak powszechnym, że każdy, kto decyduje się na wystąpienia publiczne w tej przestrzeni, musi brać pod uwagę możliwość jego zaistnienia. Jeśli padniesz ofiarą hejtu, postaraj się go zignorować. Pomyśl, że taka wypowiedź świadczy raczej o samym hejterze niż o tobie. Nie staraj się wchodzić z nim w dyskusję – jemu przecież chodzi o nic innego, jak tylko o obrażenie i poniżenie.
Mowa nienawiści to inny rodzaj wyrażenia wrogości. To wypowiadanie się w celu obrażania lub wzbudzenia niechęci wobec jakiejś osoby czy grupy ze względu na jej tożsamość – np. etniczną, religijną, rasową, seksualną. Od hejtu odróżnia ją to, że u jej podstaw leży wroga postawa wobec konkretnego rodzaju tożsamościowej obcości oraz pragnienie jej wykluczenia. Mowa nienawiści wiąże się często ze wzbudzaniem strachu w jej ofiarach. One jednak, nawet gdyby chciały, nie mogłyby zmienić tego, przeciwko czemu skierowany jest negatywny przekaz mowy nienawiści. Tym większe jest zatem u nich wrażenie osamotnienia i poczucie zagrożenia.
W dniu 22 lutego uczniowie naszej szkoły od klasy piątej do ósmej uczestniczyli w spotkaniu online na temat: "Jakie treści mogą, a jakie nie powinny być publikowane i mowa nienawiści w internecie". Spotkanie online prowadzone było przez pana Piotra Siewierskiego, który rozpoczął je od przesłania do uczniów słów "Spróbujmy zostać Cyfrowymi Bohaterami”, a następnie omówił Księgę 8 Dobrych Praktyk, które warto zapamiętać:
- Obyś nie spalił się ze wstydu! Mama patrzy!
- Zło nie śpi… zwłaszcza w sieci.
- Złych ludzi trzymamy za drzwiami!
- Od nieznajomych prezentów nie przyjmujemy….
- Patrz gdzie idziesz!
- Z kieszeni też można zaatakować!
- Mistrz silnego hasła.
- Nie zrób przykrości sobie i innym.
Uczniowie dowiedzieli się również, jak reagować na hejt, co można, a co nie można robić w sieci, jak nie zranić koleżanki i kolegów. Dyskusja z panem Piotrem pozwoliła uczniom przyswoić wiadomości na temat hejtu oraz wypowiedzieć się o swojej wiedzy na temat poruszającego tematu.
Dziękujemy serdecznie za spotkanie!!!
Beata Dworzańska
Więcej zdjęć w Galerii.
Pasowanie na czytelnika uczniów klasy I
Książka to mędrzec łagodny i pełen słodyczy,
który puste życie napełnia światłem,
a puste serca wzruszeniem.
Kornel Makuszyński
Dnia 1 marca 2023 roku w bibliotece szkolnej odbyło się Pasowanie na czytelnika uczniów klasy I. Celem uroczystości było zachęcenie uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz systematycznego rozwijania umiejętności czytania.
Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki. Wtedy zaczyna się niesamowita czytelnicza przygoda dzieci, które mogą już same czytać. Wszystko zaczęło się od pogadanki podczas której uczniom przedstawiono zasady panujące w bibliotece. Uczniowie poznali zbiory biblioteczne, regulamin biblioteki, sposoby wypożyczania książek oraz prośby książki. Zanim jednak uczniowie złożyli przyrzeczenie, obejrzeli inscenizację pt. „Urodziny Królewny Śnieżki”, w wykonaniu uczniów klas II i III, w której wystąpili Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia, Dziewczynka z zapałkami, Królewna Śnieżka. Uczniowie wysłuchali również wiersza O. Adamowicz „Smutna książeczka” i chętnie wypowiadali się na temat poszanowania i obchodzenia się z książkami.
Pierwszaki odgadywały także bajkowe zagadki, krzyżówki i rebusy związane z książką, biblioteką oraz bajkami, które sprawdziły ich znajomość tytułów i bohaterów baśni i bajek. Pierwszoklasiści egzamin zdali śpiewająco i tym samym udowodnili, że są gotowi, aby korzystać z biblioteki. Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że zawsze będą szanować książki, a Królowa Książka tomem Baśni dokonała pasowania każdego z uczniów. Już jako czytelnicy biblioteki szkolnej podpisali się pod przysięgą. Na pamiątkę tego wydarzenia nowo pasowani czytelnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy, książki „Pierwsze abecadło” oraz zakładki, które będą im przypominały o tym uroczystym wydarzeniu.
Mamy nadzieję, że nowi czytelnicy będą czerpać z książek dużo mądrości i przyjemności.
Anna Michnowicz
Więcej zdjęć w Galerii.
Wycieczka zawodoznawcza
Dnia 20 lutego 2023 roku, uczniowie klas IV-VI, mieli okazję wziąć udział w wycieczce zawodoznawczej, podczas której poznali inne - niż dotąd im znane - zawody.
Pod czujnym okiem p. Piotra Rajchla oraz p. Magdaleny Kwiatkowskiej, uczniowie zwiedzili powstałą w 1996 roku Hutę Szkła Artystycznego SABINA w Rymanowie, gdzie obserwowali pracę hutników wyrabiających różnorodne arcydzieła hutnicze oraz wzięli udział w lekcji przygotowanej przez właściciela – pana Henryka Rysz.
Podczas owych zajęć, dzieci wysłuchały historii związanej z powstaniem huty, a także o doświadczeniach w pracy za granicą założyciela przedsięwzięcia. Uczniowie mieli szansę zdobycia jednej z rzeźb ze szkła, wykonywanych podczas prelekcji, dzięki odpowiadaniu na poszczególne pytania.
Ponadto, uczniowie mieli możliwość pooglądania wszystkich, dostępnych egzemplarzy dzieł huty, znajdujących się w galerii sztuki. Dzieci mogły także zakupić sobie drobne, szklane arcydzieła. Po prezentacji i zakończeniu zwiedzania, uczniowie wręczyli właścicielowi huty podziękowanie, natomiast pan Henryk - podarował szkole dwa wyroby ze szkła artystycznego – anioła oraz słonia.
Następnym punktem wycieczki była wystawa galerii sztuki w Gminnym Ośrodku Kultury w Rymanowie – uczniowie mogli zapoznać się ze współczesnymi, abstrakcyjnymi tworami na płótnie i interpretować je na dowolny sposób. Dzieci podjęły wyzwanie polegające na zgadywaniu tego, co znajduje się na dziełach.
Kolejnym i ostatnim miejscem, w którym uczniowie poznali nowy zawód, było kino „Sokół” w Rymanowie. Tam, dzieci wysłuchały interesującego wykładu, połączonego z prezentacją multimedialną na temat: „Jak oni to zrobili, czyli o efektach specjalnych”, a podsumowaniem tego wydarzenia była projekcja filmu „Tajemniczy ogród”.
Lekcja w kinie posiada rekomendację MEiN i była oparta na realizacji podstawy programowej, ponieważ została przygotowana przez doradców oraz filmoznawców metodycznych. Lekcję poprowadziła zawodowa aktorka, co jeszcze lepiej wpłynęło na uwagę młodych widzów.
Wycieczka zawodoznawcza zaskoczyła uczniów naszej szkoły bardzo pozytywnie, gdyż zapoznali się oni z nieznanymi im dotąd zawodami, ale także mieli możliwość uczestniczenia w warsztatach połączonych z projekcją filmu, które ich zaktywizowały i zaangażowały.
Magdalena Kwiatkowska
Więcej zdjęć w Galerii.
II sesja Młodzieżowej Rady Miejskiej
Dnia 7 lutego 2023 roku odbyło się ważne wydarzenie w Urzędzie Gminy Rymanów, ponieważ uczennica – Oliwia Czapor z klasy VII, pod opieką p. Magdaleny Kwiatkowskiej, reprezentowała naszą szkołę podczas obrad II sesji Młodzieżowej Rady Miejskiej w Rymanowie, kadencji 2022/23 oraz złożyła uroczyste ślubowanie Radnych i odebrała zaświadczenie o powołaniu.
Podczas obrad, skupiono się przede wszystkim na poruszeniu ważnych kwestii dotyczących sposobów aktywizowania młodzieży z gminy Rymanów – należało zastanowić się co zrobić, by zachęcić młodych ludzi do przemierzania, odwiedzania terenów gminy, a także jakie inwestycje są przez młodzież najbardziej pożądane.
Została podjęta dyskusja na temat wybranych obiektów z poszczególnych miejscowości, które mogłyby stać się ważnym elementem gminy.
Punktem wyjścia obrad był wątek odnoszący się do zorganizowania pomocy dla mieszkańców Ukrainy, ponieważ zadanie młodzieży polegało na obmyśleniu sposobu zebrania funduszy w tym celu. Inwencją naszych uczniów było upieczenie babeczek, które sprzedawano w dniu walentynek. Dochód ze sprzedaży przekazano Urzędowi Gminy Rymanów.
W owym miesiącu, 24 lutego, uczennica Oliwia Czapor uczestniczyła także w 78 sesji Rady Miejskiej, na którą zaproszono wszystkich młodych radnych z Młodzieżowej Rady Miejskiej. Mieli oni możliwość obserwacji obrad, w których brali udział dorośli – uczniowie przyglądali się m.in. temu, w jaki sposób wypowiadają się radni, jak zgłaszają się do wypowiedzenia swojego stanowiska oraz jak wygląda głosowanie w sprawach dotyczących gminy.
Owe wydarzenia były ciekawym doświadczeniem i mamy nadzieję, że pomogą one Oliwii w rozwijaniu własnych zainteresowań, formułowaniu swojego stanowiska oraz precyzji w podejmowaniu przemyślanych decyzji.
Magdalena Kwiatkowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Strona 9 z 168