Szkolna ławka przyjaciółek - konkurs
Nasza szkoła przystąpiła do konkursu edukacyjnego „Szkolna ławka przyjaciółek”, organizowanego przez „Akademię Dojrzewania Lactacyd®”, którego celem jest stworzenie miejsca, będącego „symbolicznym miejscem wsparcia, mówiącym o tym, że nastolatka w szkole nie pozostaje sama, co wymaga podkreślania po długiej izolacji w czasie pandemii, a także istotne jest w okresie dojrzewania, gdyż zapobiega poczuciu wykluczenia i samotności. Ławka ma być miejscem wspierającym relacje”.
Każda szkoła przystępująca do konkursu, powinna wykonać 2 z 3 zadań konkursowych – po pierwsze stworzyć szkolną ławkę przyjaźni, która będzie służyć dziewczynkom do podtrzymywania rozmów czy powierzaniu sekretów, po drugie – każdej ławce powinna towarzyszyć dekoracja, gazetka lub prace plastyczne, zgodne z hasłami konkursowymi.
Pierwszym tematem konkursowym było hasło „Bądź sobą”, dlatego szkoła zamówiła drewnianą ławeczkę, którą uczennice klas VI-VII samodzielnie pomalowały, wykonując najpierw projekt. Następnie umieściły ławkę pod gazetką, która ukazuje wyzwania oraz postanowienia dziewczynek. Zdjęcia oraz zgłoszenie naszej szkoły, są dostępne pod hashtagiem #91, na stronie internetowej: https://akademia-dojrzewania.pl/artykuly/szkoly/wez-udzial-w-konkursie-edukacyjnym-szkolna-lawka-przyjaciolek.
Pozostałe hasła będą realizowane w przeciągu 3 miesięcy – do 15 maja 2023 roku. Po upływie tego czasu, od 17 do 31 maja będzie możliwość głosowania, do którego już z tego miejsca serdecznie zachęcamy i zapraszamy.
Samorząd Uczniowski
Laboratoria Przyszłości - luty 2023 - Narzędzia Mikołaja Kopernika
U dzieci w okresie wczesnoszkolnym występuje intensywny rozwój, którego przebieg ma decydujące znaczenie na dalszym etapie kształcenia. Rozwój dzieci charakteryzuje się dynamizmem plastycznością w przyswajaniu wiedzy i akumulacji doświadczeń. Zadaniem szkoły jest wspierać i rozwijać wszelkie funkcje poznawcze poprzez organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających eksperymentowanie i nabywanie doświadczeń we wszystkich obszarach zarówno fizycznym, emocjonalnym jak i poznawczym. Uczniowie w sposób naturalny interesują się technologią informacyjno-komunikacyjną oraz nowoczesnym sprzętem który uatrakcyjnia tok lekcji.
W ramach programu "Laboratoria Przyszłości" dzieci z klas I i II uczestniczyły w zabawie typu escape room i wykorzystały długopis 3D. Zajęcie te dotyczyły przełomowego odkrycia Mikołaja Kopernika. Dzieci poznały narzędzia, które pomogły polskiemu odkrywcy w badaniu kosmosu. Po wcześniejszym zapoznaniu się ze zdjęciami instrumentów Kopernika uczniowie wykonali za pomocą długopisu 3D trójkąt paralaktyczny – trikwetrum, który wyznaczał paralaksy księżyca, czyli dokonywał pomiaru jego odległości od ziemi. Kolejnym zadaniem naszych odkrywców było wykonanie kwadratu, który służył Kopernikowi do mierzenia wysokości słońca nad horyzontem.
Dzieci chętnie wykonały zadanie. Wykazały się dużą samodzielnością i kreatywnością. Zajęcia z wykorzystaniem długopisu 3D pobudziły wyobraźnię przestrzenną uczniów. Dzięki temu nabyły one nowe umiejętności, które w przyszłości będą mogły wykorzystać na dalszym etapie kształcenia.
Anna Kaczor
#laboratoriaprzyszłości
Laboratoria Przyszłości - styczeń 2023 - Zaśpiewajmy Jezuskowi
15 stycznia 2023 roku w naszej szkole odbyły się jasełka środowiskowe pt. "Zaśpiewajmy Jezuskowi", połączone z dniem Babci i Dziadka. W przedstawieniu wzięli udział wszyscy uczniowie począwszy od oddziałów przedszkolnych kończąc na klasie ósmej. Uczniowie oprócz recytowania wierszy zaprezentowali się w śpiewie, układach tanecznych jak i graniu na instrumencie.
W tym roku Jasełka zrealizowane były z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” to nowoczesny sprzęt, przy pomocy którego, mogliśmy lepiej nagłośnić naszych aktorów, używając nagłownych mikrofonów bezprzewodowych. A jako, że na jasełka prosiliśmy tylko seniorów, całe przedstawienie zostało nagrane przy użyciu aparatu fotograficznego.
W dalszym ciągu będziemy starali się rozwijać i pomagać w realizowaniu podobnych wydarzeń z udziałem naszych uczniów, a zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” nowoczesny sprzęt, bez wątpienia ułatwi zadanie.
Szymon Kielar
#laboratoriaprzyszłości
Więcej zdjęć w Galerii.
Laboratoria Przyszłości - poznaj szczegóły
Laboratoria Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach programu nasza szkoła otrzymała od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wspólnym celem organizacji jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W ramach programu i dofinansowania wyposażyliśmy naszą szkołę w następujący sprzęt:
1. Aparat fotograficzny Canon M50 Mark II z obiektywem
2. BeCREO - zestaw do nauki programowania z mikrokontrolerem
3. Długopis 3D Creality
4. Drukarka 3D Creality
5. Filament PCL do długopisy 3D
6. Gimbal do aparatów i smartfonów
7. Miernik uniwersalny (multimetr)
8. Mikrofon kierunkowy
9. Mikroport - bezprzewodowy zestaw audio
10. Pakiet filamentów do drukarki 3D
11. Pirograf - wypalarka
12. Stacja lutownicza z grotem
13. Szafka na drukarkę 3D mobilna
14. Teleskop 70 mm
15. Tło fotograficzne białe
16. Zestaw oświetleniowy: lampa ze statywem i żarówką
17. Krzesło z pulpitem składanym - szt. 15
18. Pakiet filamentów 3D
19. Statyw do aparatu i kamery, wys. 160 cm
20. Tło fotofraficzne zielone
21. Zestaw do mocowania tła fotograficznego
22. Zestaw nagłośnieniowy TOP SOUND
Przydatne linki:
https://www.gov.pl/web/laboratoria
https://www.gov.pl/web/laboratoria/uchwala
Piotr Rajchel
#laboratoriaprzyszłości
Wycieczka klas I-III i "0" do Rymanowa
Dnia 20.02.2023r. uczniowie klas I-III i zerówki wybrali się na "Lekcję w kinie" na temat animacji filmowej. Pierwszą część wizyty stanowiła prelekcja z warsztatami. Dzieci poznały technikę przygotowania filmów animowanych, same również wykonały ćwiczenie ożywienia postaci na rysunku. Miłym akcentem na koniec warsztatów było wspólne zatańczenie ulubionej piosenki filmowej "Hakuna matata". W drugiej części "Lekcji w kinie" uczniowie obejrzeli film pt. "Urwis". Dzieci były bardzo wzruszone przeżyciami bohatera - psa Urwisa i bogatsze o wiedzę dotyczącą animacji filmowej.
Kolejnym punktem naszej wycieczki była wizyta w Ośrodku Zdrowia w Rymanowie, zapoznanie dzieci z jego funkcjonowaniem oraz poznanie zawodów związanych z ochroną zdrowia.
Pani pielęgniarka Kinga Smoleń oprowadziła dzieci po ośrodku i zapoznała z przeznaczeniem pomieszczeń znajdujących się na terenie placówki: rejestracją, gabinetem zabiegowym oraz gabinetami lekarskimi. W gabinecie zabiegowym chętne dzieci zostały zmierzone i zważone. W gabinecie stomatologicznym na dzieci czekał pan doktor Mariusz Węgrzyn, który opowiedział dzieciom na czym polega jego praca, a także zaprezentował sprzęt, którego używa podczas wizyt pacjentów. Chętne przedszkolaki mogły usiąść na fotelu, na którym stomatolog leczy zęby. Na zakończenie pan doktor przekazał uczniom wiele cennych informacji na temat profilaktyki i higieny jamy ustnej. Po tej wizycie najmłodsi wiedzą jak dbać o ząbki i nie boją się wizyt u stomatologa.
W gabinecie okulistycznym natomiast dzieci mogły zobaczyć jak wygląda badanie wzroku i jakie urządzenia do tego służą. Za miłe przyjęcie wzbogacone wieloma cennymi informacjami i doświadczeniami bardzo dziękujemy. Był to bardzo sympatyczny dzień, z którego dzieci wróciły zadowolone i usatysfakcjonowane.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Zakochaj się w bibliotece
Pod tym hasłem nasza biblioteka działała w minionym tygodniu. Podczas tego tygodnia promowane również były na wystawkach książki o miłości. Natomiast nauczyciel bibliotekarz zachęcał uczniów do mówienia sobie nawzajem miłych słów.
Aby wzmocnić pozycję biblioteki i jej pozytywny obraz w środowisku uczniów i nauczycieli została zorganizowana akcja „Napisz walentynkę dla biblioteki”. Uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły byli zachęcani, by na wyciętych przez bibliotekarza sercach dokańczali zdanie „Lubię bibliotekę, bo…” i przypinali je w wyznaczonym miejscu, na specjalnie przygotowanej tablicy w bibliotece. Za każdą walentynkę uczestnicy otrzymali słodką niespodziankę. Akcja ta wspaniale uzmysławiała uczestnikom, jak ważna jest dla nich biblioteka, ale była też swego rodzaju ankietą na temat pracy biblioteki i tego, co ważne dla jej użytkowników.
Walentynki dla biblioteki można było pisać lub rysować od 13 do 17 lutego. Tablica wypełniona sercami z pięknymi wyrazami uznania motywuje do pracy nauczyciela bibliotekarza, a także jest znakomitym dowodem na to, jak ważna i cenna jest dla szkoły biblioteka.
Anna Michnowicz
Więcej zdjęć w Galerii.
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszym przedszkolu
W lutym w naszym przedszkolu obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu. W ramach wspomnianych obchodów dzieci zostały zapoznane z podstawowymi zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu poprzez bajki z serii „Sieciaki.pl.”, które obejrzały z wielkim zainteresowaniem. Film poprzedzony został pogadanką na temat Internetu z dużym naciskiem na bezpieczeństwo w sieci. Dzieci wykazały się wiedzą o Internecie i zasadach korzystania z niego. Świetnie poradziły sobie w konkursie z pytaniami odnoszącymi się do obejrzanych bajek. Każde z dzieci w ramach zadania plastycznego mogło pokolorować obrazek związany z tematem.
Dzień Bezpiecznego Internetu to akcja przeprowadzona w naszym przedszkolu mająca na celu uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw, jakie czekają na nie w dzisiejszych czasach. W trosce o dobro najmłodszych apelujemy: RODZICU UWAŻAJ, CO TWOJE DZIECKO ROBI PRZY KOMPUTERZE!!!
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Dzień Pozytywnego Myślenia
Dzień Pozytywnego Myślenia obchodzony jest 2 lutego. Zostało zapoczątkowane przez amerykańską psycholog Kirsten Harell, która bada wpływ optymistycznego nastawienia na zdrowie oraz proces leczenia.
„Pozytywne myślenie to świadome koncentrowanie się i umiejętność dostrzegania pozytywnych aspektów, potencjału oraz zasobów wszystkiego co nas otacza – ludzi, zdarzeń, czy sytuacji. Polega na podkreślaniu mocnych stron oraz walorów swoich, jak i innego człowieka”.
Ludzie myślący pozytywnie koncentrują się na sytuacjach, zdarzeniach, które mają pozytywny wydźwięk, unikając elementów negatywnych. Jest to wspaniały sposób na poprawę kondycji psychicznej człowieka i odnoszeniu samych sukcesów.
Pozytywne myślenie pozwala nam dążyć do realizacji marzeń oraz daje siłę do tego, aby wierzyć w swoje możliwości i umiejętności. Optymiści łagodnie reagują na sytuacje konfliktowe, co pozwala na efektywne rozwiązanie problemów. Osoby optymistyczne cieszą się lepszym zdrowiem i posiadają większą motywację wewnętrzną.
Co zrobić, aby wpłynąć na nasze pozytywne myślenie?
- zredukuj stres;
- dbaj o odpowiednie relacje z rodziną, znajomymi;
- regularnie uprawiaj aktywność fizyczną;
- odżywiaj się zdrowo.
Maria Ekiert
Strona 10 z 168