Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2023/2024
Dnia 21 czerwca 2024 roku, odbyło się uroczyste zakończenie roku szkolnego 2023/2024. Jak co roku, uczniowie Szkoły Podstawowej w Bziance wraz z nauczycielami i rodzicami, po celebracji w kościele, udali się do sali Domu Ludowego, by kontynuować pożegnanie ze szkołą i odebrać świadectwa.
Na początku, Pani Dyrektor Edyta Jakieła powitała wszystkich zebranych. Następnie uczniowie wystąpili w części artystycznej, podczas której recytowali wiersze, śpiewali wesołe piosenki i przedstawili zabawne scenki, obrazujące typy uczniów na lekcjach j. polskiego, biologii oraz chemii.
W kolejnej części - już oficjalnej – Pani Dyrektor przekazała list gratulacyjny dla najlepszego ucznia, wręczając go rodzicom Julii Polańskiej. W dalszym ciągu, wychowawcy klas 1-8 rozdawali świadectwa z wyróżnieniem oraz nagrody książkowe dla najwybitniejszych uczniów.
Świadectwo z wyróżnieniem oraz nagrody książkowe otrzymali:
- Szymon Knurek, Milena Krynicka i Antonina Oberc z klasy IV,
- Aleksandra Polańska i Liwia Michalak z klasy V,
- Lena Knurek, Aleksandra Kuźnar, Szymon Zubik oraz Jacek Guyrkovich z klasy VII,
- Oliwia Czapor i Maksymilian Szymański z klasy VIII.
Świadectwo i dyplom bardzo dobrego ucznia oraz nagrody książkowe dostali:
- Patryk Cymerman, Krystian Guzik, Antoni Polański, Dżesika Stapińska oraz Noemi Zubik z klasy I,
- Milena Ekiert, Marcel Ekiert i Igor Zubik z klasy II,
- Lena Dereniowska, Julia Polańska, Nikola Stapińska, Hanna Zubik oraz Róża Chowaniec z klasy III,
- Milena Tabisz z klasy VII,
- Julia Przybyła z klasy VIII.
Po rozdaniu świadectw oraz nagród książkowych, nadszedł czas na wręczenie nagród dla najlepszego czytelnika przez Panią Annę Michnowicz, za osiągnięcia sportowe przez Panią Beatę Dworzańską oraz za pracę na rzecz szkoły przez Panią Magdalenę Kwiatkowską.
Najlepszymi czytelnikami zostali w tym roku szkolnym: Noemi Zubik, Julia Polańska oraz Milena Ekiert.
Z kolei nagrody za osiągnięcia sportowe otrzymali: Szymon Knurek, Aleksandra Polańska, Liwia Michalak, Lena Knurek oraz Milena Tabisz.
Za pracę na rzecz szkoły, reprezentowanie placówki oraz wielorakie sukcesy otrzymała Aleksandra Kuźnar.
Po tym, nastąpiły podziękowania – Pani Dyrektor przekazała wyrazy wdzięczności skierowane do Pani Prezes Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Wsi Bzianka nad Wisłokiem – Beaty Dworzańskiej oraz do całego Zarządu, a także do Grona Pedagogicznego, pracowników obsługi i do Rady Rodziców.
Później, Pani Prezes Beata Dworzańska przekazała swoje uznanie wobec pracy Pani Dyrektor, całej kadry pedagogicznej oraz rodziców.
Następnie przedstawicielki Zarządu Rady Rodziców – Pani Judyta Zubik oraz Pani Paulina Ekiert, złożyły serdeczne podziękowania na ręce Pani Dyrektor oraz całego Grona Pedagogicznego za całoroczną współpracę w roku szkolnym 2023/2024.
Na końcu nastąpiło uroczyste pożegnanie ks. Radosława Kwolka, naszego dotychczasowego wikariusza, pełniącego posługę w naszej szkole, który niestety odchodzi z parafii.
Z tego miejsca, pragniemy wyrazić ogromną wdzięczność za Księdza otwartość, uśmiech, dobre słowo i troskę. Za wzór miłości bliźniego oraz prawdziwe zaangażowanie w życie naszej wspólnoty. Za to, że każdy z nas mógł zwrócić się do Księdza z prośbą o radę lub pomoc.
Na dalszą posługę kapłańską życzymy Księdzu światła Ducha Świętego i Matczynej opieki. Zapewniamy o naszej pamięci w modlitwie.
Tym akcentem zakończyliśmy rok szkolny 2023/2024, który był pełen wrażeń, pozytywnych emocji i ogromu pracy. Wyróżnionym gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów. Dziękujemy wszystkim za współpracę i mamy nadzieję, że w następnym roku będzie ona jeszcze lepsza.
Joanna Tuchowska, Magdalena Kwiatkowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Pożegnanie ósmoklasistów
„Kiedy wydaje się, że wszystko się skończyło,
wtedy dopiero wszystko się zaczyna.”
Jan Twardowski
20 czerwca 2024r. miało miejsce uroczyste pożegnanie szkoły przez ósmoklasistów. Na uroczystość przybyli nauczyciele, uczniowie, a także rodzice tegorocznych absolwentów. Spotkanie rozpoczęła pani dyrektor Edyta Jakieła. W swym przemówieniu wiele ciepłych słów skierowała do absolwentów. Przedstawiła ich bardzo trafne charakterystyki, które pokazały jak są wartościowymi osobami i ile dobrego wnosili do społeczności szkolnej. Następnie uczniowie złożyli ślubowanie zgodnie z zapisami w statucie szkoły.
Absolwenci chcieli pożegnać się na wesoło, dlatego sami wymyślili skecze, które przedstawili w części artystycznej. Z przymrużeniem oka, ale i z nostalgią wrócili do klasy i najbardziej pamiętnych lekcji muzyki, historii, matematyki, języka niemieckiego i języka angielskiego. Swój program zakończyli piosenką Marka Grechuty „Dni, których jeszcze nie znamy”, do wspólnego śpiewu zaprosili swoich młodszych kolegów.
Tradycyjnie już klasa VII pożegnała absolwentów. Uczniowie przygotowali szereg zadań, które sprawdzały wiedzę, umiejętności językowe i sprawność fizyczną ósmoklasistów. Wszyscy przeszli konkurencje „śpiewająco”.
Uroczystość zakończyła się wręczeniem listu gratulacyjnego rodzicom najlepszych uczniów oraz wręczeniem nagród i dyplomów. List gratulacyjny otrzymali rodzice Oliwii Czapor i Maksymiliana Szymańskiego.
Nagrody i dyplomy otrzymali:
Oliwia Czapor, Maksymilian Szymański – za wyróżniające się wyniki w nauce,
Julia Przybyła, Oliwia Czapor – za osiągnięcia sportowe,
Maksymilian Szymański – za osiągnięcia w konkursie języka angielskiego,
Julia Przybyła, Wiktor Zubik – za pracę społeczną.
Drodzy Ósmoklasiści!
Dzisiaj kończy się nasza wspólna wędrówka, dzięki której, mam nadzieję, zdobyliście niezbędne doświadczenie i rozwinęliście ważne umiejętności.
Zaczyna się nowy etap w Waszym życiu. Bądźcie silni i pełni wiary we własne możliwości, nie zniechęcajcie się trudnościami.
W nowym środowisku spotkajcie ciekawych, wartościowych ludzi, ale… pamiętajcie o nas – swojej Szkole Podstawowej w Bziance, swoim wychowawcy, dla którego byliście i pozostaniecie ważni.
Małgorzata Zięba
Więcej zdjęć w Galerii.
Klasa w terenie - podsumowanie projektu edukacyjnego
W roku szkolnym 2023/2024 klasa IV wzięła udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Klasa w terenie".
Głównym celem projektu było promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu, zachęcanie nauczycieli i uczniów do „opuszczenia” swoich sal lekcyjnych i spędzania czasu poza budynkiem szkoły. Wszystko po to, aby promować edukację terenową – prawdopodobnie najbardziej uszczęśliwiającą formę edukacji na świecie, angażującą różne zmysły.
Projekt był realizowany od 1 października 2023 roku do maja 2024 roku. Uczniowie pod opieką nauczyciela - koordynatora projektu - musieli zrealizować co najmniej 5, spośród 10 ustalonych zadań.
W trakcie realizacji projektu uczniowie:
- poszerzali wiedzę i umiejętności o otaczającym świecie,
- rozbudzali zainteresowania historią regionu i miejscem zamieszkania,
- kształtowali postawy szacunku wobec innych,
- rozwijali umiejętności poszukiwań i wykorzystania zdobytych informacji oraz wyrabiali odpowiedzialność za powierzone zadania,
- rozwijali umiejętności pracy w grupie.
Szymon, Milena, Tosia oraz Wiktor zrealizowali 5 zadań; stworzyli piękne zielniki z różnych okazów roślin, które wcześniej zebrali w parku przy szkole, poznali różne rodzaje chmur poprzez obserwacje, które uwiecznili malując je, wzięli udział w grze terenowej z okazji „Dnia Ziemi”, wraz z innymi uczniami podczas szkolnej wycieczki odwiedzili ciekawe miejsce, jakim było Centrum Dziedzictwa Przyrodniczego w Posadzie Zarszyńskiej, jak również zorganizowali klasowy piknik na świeżym powietrzu.
Klasa w terenie to projekt, który pozwolił uczniom na zdobywanie wiedzy w sposób aktywny, interaktywny i praktyczny, co sprzyjało rozwijaniu umiejętności społecznych oraz pobudzaniu ciekawości i kreatywności. Tego rodzaju projekt był również doskonałą okazją do integracji i wzmacniania więzi w grupie uczniowskiej.
Joanna Tuchowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Polak ma essę"
W bieżącym roku szkolnym klasa 6 realizowała zadania Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Polak ma essę". Uczniowie wykonali trzy zadania. Na początek zrealizowane zostało zadanie numer 5 Miko Kopernikowski - Mikołaj Kopernik w nowej odsłonie, kim byłby w dzisiejszych czasach? Na to pytanie, po przypomnieniu życiorysu mistrza i jego zasług, odpowiedzieli uczniowie z klasy 6. Muzyk, siłacz, sprzedawca, kosmonauta, detektyw to tylko kilka z propozycji. W tym zadaniu uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością i fantazją. Nie zabrakło jej również przy wykonywaniu zadania nr 21 - Poczta walentynkowa Piastów. Przy okazji przypomnienia początków państwa polskiego, chłopcy napisali w imieniu Mieszka I walentynki do jego przyszłej żony Dobrawy. Dziewczynki wykonały kartki walentynkowe dla Mieszka I wcielając się w postać czeskiej księżniczki. Podczas wykonywania tego zadania uczniowie doskonale się bawili zastanawiając się jednocześnie czy to była przyjaźń, miłość, a może tylko umowa polityczna? Ostatnim wyzwaniem wykonanym w ramach projektu było zadanie 22 - Instarycerz polegające na wykonaniu posta z życia Zawiszy Czarnego. Zadanie to nie sprawiło uczniom żadnego problemu, doskonale połączyli nowoczesność z przeszłością i wchodząc w rolę słynnego rycerza stworzyli swoje insta-posty.
Justyna Barć
Więcej zdjęć w Galerii.
Projekty realizowane w Oddziale Przedszkolnym
Dzieci z oddziału przedszkolnego w roku szkolnym 2023/2024 uczestniczyły w trzech projektach, które były realizowane przez cały rok. Mowa o następujących projektach:
- #20minutdlamatematyki, którego głównym celem było wprowadzanie zmian w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu i przede wszystkim transfer umiejętności i wykorzystywanie codziennych sytuacji w sposób matematycznie edukacyjny.
- "Bajki- Pomagajki", którego głównym założeniem była bajkoterapia. Projekt skupiał się na konkretnym problemie dziecka, np. rozwijaniu wiary w siebie, poczucia bezpieczeństwa poza domem, umiejętności współpracy, samodzielności, czy lękiem przed czymś nieznanym. Projekt polegał na ochronie i wzmocnieniu zdrowia psychicznego dziecka.
- „Nie lada to gratka! Poznajemy Misia Uszatka!”, którego głównym założeniem było wprowadzenie dzieci w świat literatury dziecięcej, promowanie czytelnictwa, rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci, poprzez połączenie wrażeń ruchowych, wzrokowych, słuchowych i dotykowych.
Cele główne:
- budzenie zaciekawienia otaczającym światem,
- rozwijanie zdolności poznawczych,
- poznawanie rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie,
- wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie,
- wyrabianie właściwego stosunku do otaczającej przyrody,
- właściwe reagowanie na cierpienie ludzi i zwierząt,
- dostrzeganie zależności pomiędzy stanem naturalnego środowiska a zdrowiem człowieka
- wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru, takich jak: chęć niesienia pomocy potrzebującym, oszczędność, gospodarność, empatia,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dokonywanie odpowiednich wyborów,
- kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów przyrodniczych
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
Wszystkie realizowane projekty były urozmaiceniem codziennych zajęć realizowanych w przedszkolu, spotkały się z pozytywnym odbiorem wszystkich uczestników i pozwoliły na rozwijanie nowych umiejętności oraz kształtowanie poczucia pewności siebie, budowanie wiary we własne umiejętności oraz pozytywnej samooceny.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Ogólnopolski Projekt „Jestem AS – Akceptuję siebie”
„Osoby, które akceptują siebie są wolne od oceny i opinii innych osób”
Szkoła podstawowa w Bziance w roku szkolnym 2023/2024 wzięła udział w Ogólnopolskim Projekcie „Jestem AS – Akceptuję siebie”, w ramach którego uczniowie klas IV- VIII wykonywali kreatywne zabawy i ćwiczenia na lekcjach z pedagogiem.
Celem projektu było: lepsze poznanie siebie, samoakceptacja siebie, uświadomienie uczniom ich piękna, budowanie poczucia własnej wartości, wzmacnianie własnego pozytywnego wizerunku. Symbolem tego projektu jest karta AS. Karta ta, to jedna z najlepszych i najkorzystniejszych kart, która znajduje się w każdej tali kart do grania. Każdy uczeń może być jak AS – Akceptować Siebie.
Zrealizowane zadania pokazały uczniom jak wiele ich dzieli, ale i łączy. Ważne, by się nie krytykować, tylko odnaleźć w sobie to, co piękne i niepowtarzalne, ponieważ każdy z nas jest wyjątkowy.
Realizowane zadania dostarczyły podopiecznym świetnej zabawy, cennych informacji, a przede wszystkim nauki o samym sobie.
Maria Ekiert
Więcej zdjęć w Galerii.
„Być jak Ignacy” - nauka pełna energii - podsumowanie projektu
„Być jak Ignacy” - nauka pełna energii to VIII edycja programu oświatowego dla szkół podstawowych, którego organizatorem jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.
W tym roku, uczniowie z pomocą Ignacego, robota Blu oraz ciekawych gości, nauczyli się pracować metodą naukową i dowiedzieli się, jak stawiać trafne pytania badawcze, formułować hipotezy, a następnie je weryfikować! Uczestnicy zdobyli wiedzę o wielu różnych rodzajach energii, a także poznali ciekawych, współczesnych naukowców i specjalistów z dziedziny energetyki.
Programowi towarzyszył konkurs. Aby wziąć w nim udział, nauczyciel rejestrował koło naukowe, a następnie przeprowadzał zajęcia zgodnie z przesłanymi scenariuszami.
Dodatkowo, na uczestników czekały różne zadania, za które były przyznawane punkty (np. przesłanie raportu z zajęć, wykonanie gazetki szkolnej, umieszczenie informacji o programie na stronie internetowej szkoły). Na koniec, koła naukowe przygotowywały prace konkursowe, które polegały na przygotowaniu 3-minutowego filmu dotyczącego co najmniej jednego z dwunastu etapów omawianych w programie, a dodatkowo należało powiązać tematykę z postacią Ignacego Łukasiewicza.
Laureatami konkursu zostały koła naukowe, które otrzymały największą liczbę̨ punktów. Na ostateczny wynik składały się̨ punkty zdobyte za wykonane zadania oraz punkty przyznane za pracę konkursową.
Naszą szkołę reprezentowało koło naukowe „Przyjaciele Ignacego” z klasy 4. Łączna suma punktów wyniosła 6283. Pomimo tak wysokiej sumy punktów przyznanej naszemu kołu , nie udało się zdobyć miejsca na podium. Była to z całą pewnością niezapomniana przygoda dla naszych młodych naukowców. Projekt okazał się być nie tylko formą edukacyjną, ale także inspirującą, rozwijającą wiele różnych umiejętności i wzbudzającą zainteresowanie nauką i historią wśród uczniów klasy 4.
Joanna Tuchowska
Wycieczka do Wrocławia
11 – 12 czerwca odbyła się długo wyczekiwana przez wszystkich wycieczka do Wrocławia. Wzięli w niej udział uczniowie klas III – VIII. Wyruszyliśmy w drogę już o 3.30, tak by być na miejscu jeszcze przed południem.
Pierwszym punktem programu było obejrzenie Panoramy Racławickiej, która na każdym robi wrażenie, nie tylko przez swoją wielkość i sposób ekspozycji, ale przede wszystkim przez talent autorów. Obraz przedstawia bitwę pod Racławicami i został namalowany przez zespół malarzy pod kierunkiem Jana Styki i Wojciecha Kossaka w latach 1893 – 1894.
Wędrując przez miasto minęliśmy Bastion Ceglarski – ruiny XVI – wiecznych umocnień miejskich. Z bulwarów nad Odrą podziwialiśmy zabudowę Ostrowa Tumskiego z Katedrą św. Jana Chrzciciela w centrum. Następnie przeszliśmy uliczkami miasta na wrocławski rynek. Mogliśmy tam podziwiać piękne, kolorowe kamienice (jest ich około 60) – najbardziej znane to Kamienica pod Błękitnym Słońcem, Kamienica pod Gryfami, Kamienica pod Złotym Słońcem, Kamieniczki Jaś i Małgosia. Na rynku znajduje się także Muzeum Pana Tadeusza, które było kolejnym punktem naszej wycieczki. W muzeum uczniowie uczestniczyli w ciekawej lekcji historii – dowiedzieli się czym jest historia, które źródła historyczne są materialne i niematerialne, wykazali się także wiedzą historyczną.
Kolejny dzień rozpoczęliśmy od zwiedzenia Sky Tower, gdzie na 49 piętrze znajduje się oszklony punkt widokowy. Z każdego okna mogliśmy podziwiać piękną panoramę miasta.
Ważnym punktem naszej wycieczki była wizyta we wrocławskim Ogrodzie Zoologicznym. Zobaczyliśmy te najbardziej znane zwierzęta min. żyrafy, zebry, tygrysy, małpki. W Afrykarium podziwialiśmy żółwie, hipopotamy nilowe, mrówniki, rekiny, płaszczki, pingwiny, meduzy, krokodyle nilowe, manaty i wiele egzotycznych ryb i fruwających nad naszymi głowami ptaków np. ibisy, czaple.
Naszą wędrówkę po Wrocławiu zakończyliśmy przy Hali Stulecia, gdzie mogliśmy podziwiać Fontanę Multimedialną. Konstrukcja fontanny zajmuje powierzchnię około 1 ha, na jej dnie umieszczono punkty świetlne oraz dysze wodne. Udało się nam zobaczyć piękne widowisko – połączenie tańca wody i muzyki klasycznej.
Wycieczka była dla wszystkich wspaniałym przeżyciem i rozbudziła wśród uczniów ochotę na kolejne wyjazdy.
Małgorzata Zięba
Więcej zdjęć w Galerii.
Strona 2 z 193