Walentynki na świetlicy
Gdy zajdzie taka potrzeba,
dam Ci nawet gwiazdkę z nieba.
A że dziś są walentynki
dam buziaki i lentilki.
Kocham Cię bardzo i nie skrycie
Kocham Cię mocno, na całe życie
Kocham nie tylko w walentynki
Bo jesteś częścią mojej rodzinki.
W szkolnej świetlicy zrobiło się walentynkowo i czerwono. Dzieci rysowały serduszka dla swoich ukochanych osób, rozwiązywały zagadki i guizy walentynkowe, nauczyły się piosenki ,,Puk, puk! Serduszko gra”, wierszyk oraz pobawiły się w walentynkowe gry i zabawy.
Beata Dworzańska
Więcej zdjęć w Galerii.
Pierwsza pomoc
W ostatnim tygodniu przed feriami na świetlicy odbył się tydzień pierwszej pomocy. Dzieci rozwiązywały guizy, zagadki o tematyce bezpieczeństwa i udzielania pomocy, oglądały filmy edukacyjne, kolorowały malowanki z samochodami uprzywilejowanymi oraz uczyły się na fantomach resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
Natomiast uczniowie z klasy 8 na lekcji edukacji dla bezpieczeństwa oraz klasy 1-3 uczestniczyły w pokazie i omawianiu zasad udzielania pomocy i używania Defibrylatora AED jako sprzętu medycznego do przeprowadzania reanimacji.
Na końcu zajęć uczniom zostały przypomniane zasady bezpiecznego spędzania ferii zimowych oraz propozycje gier i zabaw. Dla przypomnienia poniżej podana jest ,,Pigułka pierwszej pomocy”.
Jakie są zasady udzielenia pierwszej pomocy?
Jeśli jesteś świadkiem lub uczestnikiem niebezpiecznego zdarzenia, postaraj się zachować spokój i postępuj zgodnie z tymi zasadami:
- Oceń bezpieczeństwo poszkodowanego i swoje. Jeśli miejsce jest niebezpieczne, zadzwoń pod numery alarmowe i postaraj się ewakuować poszkodowanego w bezpieczne miejsce.
- Oceń stan poszkodowanego i przytomność. Zapytaj, co się stało. Jeśli poszkodowany Cię słyszy i reaguje – jest przytomny. Jeśli nie ma z nim kontaktu, ułóż go w pozycji bezpiecznej.
- Udrożnij drogi oddechowe. Połóż jedną rękę na czole, a drugą na brodzie poszkodowanego i odegnij jego głowę do tyłu. Usuń widoczne ciała obce z jamy ustnej.
- Oceń oddech. Przystaw policzek do twarzy poszkodowanego. Czujesz wydychane powietrze na swoim policzku, widzisz ruchy klatki piersiowej? Poszkodowany oddycha. Jeśli nie jest przytomny, ale oddycha, ułóż go w pozycji bezpiecznej.
- Zadzwoń pod numer 999 lub 112 i wezwij pomoc.
- Jeśli poszkodowany nie oddycha wykonaj resuscytację i zastosuj defibrylator, jeśli go znajdziesz w pobliżu.
- Zadbaj o siebie, zanim udzielisz pomocy. Załóż rękawiczki jednorazowe i maseczkę, aby nie narażać się na zakażenie.
Beata Dworzańska
Więcej zdjęć w Galerii.
(TY)Dzień Bezpiecznego Internetu
Dzień Bezpiecznego Internetu to wyjątkowa okazja, aby zwrócić uwagę na bezpieczeństwo w sieci i kształtować odpowiedzialne postawy wśród uczniów. W tym roku nasza szkoła podjęła szereg działań mających na celu zwiększenie świadomości na temat zagrożeń w Internecie oraz sposobów ich unikania, a podjęte działania rozszerzone zostały na cały tydzień!
Gazetki informacyjne
Na szkolnych korytarzach pojawiły się tematyczne gazetki, które dostarczały uczniom najważniejszych informacji dotyczących bezpieczeństwa w sieci. Zawierały one porady, ciekawostki oraz wskazówki, jak dbać o prywatność i unikać zagrożeń.
Webinary edukacyjne
Uczniowie uczestniczyli w cyklu webinarów edukacyjnych „Klikam z głową”. Klasy 1-3 i 4-6 brały udział w spotkaniu na temat ochrony danych i wizerunku w sieci, klasy 4-6 na temat bezpiecznego logowania.
Zajęcia profilaktyczne
Na lekcjach informatyki omówione zostały tematy związane z bezpieczeństwem w Internecie oraz zagrożeniami jakie niesie ze sobą korzystanie z zasobów sieci.
W klasie 5, 7 i 8 przeprowadzone zostały zajęcia na temat „Social media- życie bez filtra”, które miały na celu kształtowanie krytycznego podejścia do treści udostępnianych w mediach społecznościowych, a także uświadomienie, że obrazy przekazywane przez Influencerów nie zawsze są odzwierciedleniem rzeczywistości. Klasy 4-5 brały udział w zajęciach „Bezpieczny Internet” których celem było zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu, rozpoznawania zagrożeni w sieci, a także konsekwencji wynikających z nieodpowiedniego korzystania z Internetu.
Konkurs „Pokaż nam jak spędzasz swój wolny czas offline”
Dla uczniów zorganizowano konkurs, którego zadaniem było przygotowanie krótkiego filmiku, na którym uczniowie pokazali jak spędzają swój wolny czas bez urządzeń cyfrowych. Uczniowie mogli opowiedzieć o swojej pasji i zainspirować innych! Pokaz wszystkich prac konkursowych odbył się we wtorek, gdzie wspólnie obejrzeliśmy wszystkie filmiki.
Finał konkursu i wręczenie nagród
Zwieńczeniem obchodów Tygodnia Bezpiecznego Internetu był finał konkursu, podczas którego uczestnicy otrzymali nagrody i dyplomy. Wyróżnieni uczniowie wykazali się kreatywnością, pomysłem, umiejętnością montażu, a przede wszystkim PASJĄ. Jury wyłoniło następujących laureatów:
Miejsce I – Gabriela Przybyła
Miejsce II – Wiktor Zubik
Miejsce III – Julia Polańska
A także w kategorii „głos publiczności” – Aleksandra Kuźnar
Serdecznie gratulujemy i dziękujemy za zaangażowanie!
Tegoroczne obchody Tygodnia Bezpiecznego Internetu pokazały, jak ważne jest świadome korzystanie z zasobów cyfrowych. Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza i umiejętności pomogą uczniom unikać zagrożeń oraz przyczynią się do kształtowania odpowiedzialnej postawy w Internecie.
Sara Słowiak-Babiak, Maria Ekiert, Małgorzata Zięba
Więcej zdjęć w Galerii.
Mistrzyni w Kostce Rubika
W dniu 11 lutego odwiedziła naszą szkołę skromna dziewczyna o imieniu Magdalena Pabisz- studentka III roku informatyki, która ma na swoim koncie tytuł Mistrza Polski 2024 w układaniu na czas kostki Megaminx (rekord życiowy 28,70 sekund) oraz drugi wynik wśród kobiet na świecie w układaniu klasycznej kostki Rubika 3x3x3 (4,24 sekundy) pochodząca z Jasła. Zapytana skąd zainteresowanie kostką Rubika, odpowiedziała bez zbędnej kokieterii: ,,z nudów”. ,,To było podczas wakacji, nudziłam się, znalazłam w domu starą kotkę Rubika, taką najprostszą, i zaczęłam ją układać. Poszło mi to stosunkowo szybko i spodobało mi się, to rodzice zaczęli kupować mi inne, bardziej skomplikowane”.
Kosta Rubika została wynaleziona przez węgierskiego wykładowcę architekta Erno Rubika w 1974 roku. Ułożenie kostki po raz pierwszy zajęło miesiąc czasu. Liczba możliwych kombinacji to 43 252 003 274 489 856 000.
Pani Magdalena klasyczną kostkę Rubika układa w 8-9 sekund. Naszym uczniom przybliżyła tajniki szybkiego układania kostki metodą LBL –Layer by Layer i ciekawe rzeczy np. układanie jedną ręką kostki. Pokazała również na slajdach swoją karierę Mistrzyni oraz najmłodszego rekordzistę świata, którym jest Teodor Zajder.
Niektórym wychowankom poszło bardzo sprawnie układanie, wprawdzie w nie tyle sekund co Mistrzyni, ale również szybko się sprężyli i pokazali, że są mocni w tej dziedzinie. Miejmy nadzieje, że może jeden z naszych uczniów złapie bakcyla kostki.
Dziękujemy serdecznie Mistrzyni za przybycie do naszej placówki, życząc wspaniałej zabawy i kolejnych wysokich sukcesów w swojej dziedzinie.
Beata Dworzańska
Więcej zdjęć w Galerii.
Dzień Kota
„Chodzi swoimi drogami,
cichutko miauczy czasami,
chętnie wskakuje na płot.
To zwierzę nazywa się …” .
Wszystkie dzieci z oddziału przedszkolnego od razu zgadły, kto jest bohaterem tej zagadki. Chodziło oczywiście o kota. Na całym świecie 17 lutego swoje święto obchodzą właśnie koty.
W czwartkowe przedpołudnie zajęcia i zabawy w grupie Biedroneczek zdominowała tematyka związana z obchodami Światowego Dnia Kota. Dzieci zaczęły dzień od robienia kotkowych masek. Każde dziecko tworzyło swoją własną maskę, używając papieru, kolorowych materiałów, kredek, kleju i nożyczek. Kiedy maski były gotowe, maluchy zakładały je na twarze i razem prezentowały swoje kotki, rozmawiając o tym, jak wyglądają prawdziwe koty. Po twórczej pracy, przedszkolaki oglądały zabawne filmy o kotach, pełne ciekawych przygód i śmiesznych sytuacji i śpiewały lubianą przez wszystkie dzieci piosenkę „My jesteśmy kotki dwa”. Następnie, maluchy angażowały się w zabawy ruchowe pokonując tor przeszkód, czy wykonując kocie ruchy, jak „rozciąganie się” czy „koci grzbiet”. Cały dzień to świetna okazja do rozwijania wyobraźni, aktywności fizycznej i radości z bycia kotkiem w przedszkolu.
Ewelina Rij
Karmniki dla ptaszków
Zajęcia w przedszkolu z robienia karmników dla ptaków to świetna okazja, by połączyć zabawę, naukę i dbałość o środowisko. Biedroneczki wykonały takie karmniczki ze skórki po pomarańczach i wypełniły je mieszanką smalcu z ziarnami. Na każdym karmniku (skórce) został zawiązany sznurek, żeby można było zawiesić go na drzewie. Po zakończeniu zajęć przedszkolaczki wybrały się na spacer do sadu, gdzie powiesiły swoje prace na gałązkach drzew.
Dzieci w kolejnych dniach będą obserwowały ptaki, które będą odwiedzały ich karmniki. Tego typu zajęcia to świetna zabawa, która także rozwija empatię i uczy odpowiedzialności za naturę.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Strona 2 z 206