Spotkanie z geodetą w ramach doradztwa zawodowego: otwieramy drzwi do przyszłości.
W ramach cyklu spotkań z profesjonalistami różnych branż, nasza szkoła zorganizowała wyjątkowe wydarzenie – spotkanie z geodetą, które odbyło się w ubiegły wtorek 26 listopada dla klas 6-8. Wydarzenie to było częścią działań doradztwa zawodowego, które ma na celu przybliżenie uczniom różnych ścieżek kariery i pomoc w wyborze przyszłego zawodu.
Geodeta – kto to taki?
Spotkanie poprowadził pan Tomasz Sieniawski, doświadczony geodeta pracujący w Pracowni Terenowej w Krośnie, która jest filią Podkarpackiego Biura Geodezji. W trakcie swojej prezentacji opowiedział o specyfice zawodu, wyzwaniach i możliwościach, jakie oferuje praca w tej branży. Uczniowie dowiedzieli się, że geodezja to nie tylko praca w terenie, ale także nowoczesne technologie, takie jak systemy GPS, drony czy oprogramowanie do modelowania 3D.
Pan Tomasz podkreślił, jak ważna jest precyzja w pracy geodety, ponieważ od dokładności pomiarów zależą zarówno sukcesy budowlane, jak i bezpieczeństwo infrastruktury. Opowiedział również o różnych specjalizacjach w tej dziedzinie, takich jak geodezja inżynieryjna, katastralna czy fotogrametria.
Dlaczego geodezja?
Podczas spotkania można było uzyskać informacje na temat ścieżki edukacyjnej prowadzącą do zawodu geodety, perspektywach zatrudnienia oraz zarobkach. Pan Tomasz wyjaśnił, że studia geodezyjne można podjąć na wielu uczelniach technicznych w Polsce, a zawód geodety jest nie tylko dobrze opłacany, ale również daje satysfakcję z udziału w tworzeniu nowych obiektów i infrastruktury.
Inspiracja na przyszłość
Spotkanie z geodetą było dla wielu uczniów inspirującym doświadczeniem. Wielu z nich przyznało, że wcześniej nie zdawało sobie sprawy z różnorodności i znaczenia tego zawodu.
Podsumowując, spotkanie z geodetą nie tylko wzbogaciło wiedzę naszej młodzieży na temat tego zawodu, ale także zachęciło do poszukiwania własnej drogi zawodowej. Możemy być pewni, że niejedna osoba, która uczestniczyła w wydarzeniu, spojrzy teraz na geodezję jako ciekawą opcję kariery.
Monika Witalec - Cetera
Więcej zdjęć w Galerii.
„Roboty segregują odpady” - warsztaty
22 listopada 2024 roku przedszkolaki 5, 6 – latki oraz uczniowie klas I - IV wzięli udział w warsztatach edukacyjnych pt. „Akademia Programistów - Roboty segregują odpady”. Głównym celem zajęć była nauka poprzez zabawę podstaw programowania oraz utrwalenie wiedzy z zakresu segregowania śmieci.
Prowadzący zaprezentował dzieciom roboty oraz zapoznał z interfejsem sterującym, aby uczestnicy dobrze poznali ich funkcje i możliwości, by móc samodzielnie zaprogramować robota. W trakcie rozmowy dzieci przypomniały sobie zasady prawidłowego segregowania odpadów, by następnie „posprzątać robotami” miasta. Na podłodze były rozłożone makiety miast, po których jeździły roboty. Zadaniem dzieci było posegregowanie śmieci do odpowiednich pojemników.
Photon to polski robot edukacyjny, którego zadaniem jest wprowadzenie dzieci w świat technologii, rozwijanie w nich kreatywności, zdolności logicznego myślenia, a przede wszystkim podstaw programowania, dlatego zainteresowanie takimi warsztatami wśród dzieci było ogromne! Każdy chciał programować!
Na koniec każdy uczestnik otrzymał certyfikat ukończenia programu edukacyjnego pt. „Akademia programistów – Roboty segregują odpady”.
Na zakończenie spotkania uczestnicy i pozostali uczniowie szkoły mogli skorzystać z profesjonalnej sesji zdjęciowej w już świątecznym klimacie.
Zapraszamy do Galerii.
Anna Michnowicz
#DzieciństwoBezPrzemocy
19 listopada miał miejsce finał Ogólnopolskiej kampanii Dzieciństwo bez Przemocy. Tego dnia oba budynki naszej szkoły zostały podświetlone na czerwono. Poprzez iluminację wyrażamy swoje poparcie i zaangażowanie w walkę z przemocą. Ponadto w szkole zostały przygotowane gazetki tematyczne oraz zajęcia edukacyjne, których celem było wskazanie uczniom jak mogą unikać zagrożeń związanych z przemocą, a także gdzie mogą szukać pomocy.
Kilka słów o kampanii…
Organizatorem kampanii jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę oraz Krajowa Koalicja na rzecz Ochrony Dzieci. Głównym partnerem kampanii jest Rzeczniczka Praw Dziecka. Kampania Dzieciństwo bez Przemocy ma na celu przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci w Polsce. Składają się na nią ogólnopolskie i lokalne działania edukacyjne oraz medialne, które trwały od 8 października do 19 listopada 2024 roku.
Kampania koncentruje się na:
- uwrażliwianiu społeczeństwa na problem krzywdzenia dzieci w Polsce,
- wspieraniu ludzi w reagowaniu na przemoc wobec dzieci,
- promowaniu idei uważnego rodzicielstwa,
- promocji systemowych rozwiązań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Kampania pomyślana jest jako coroczne wydarzenie mobilizujące całe społeczeństwo do zapobiegania krzywdzeniu dzieci. Instytucje, organizacje i firmy w całej Polsce podejmują w czasie trwania kampanii różne inicjatywy edukacyjne nt. ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Sara Słowiak-Babiak
Więcej zdjęć w Galerii.
Podkarpacki Niebieski Marsz
„Dziecko ma prawo być sobą. Ma prawo do popełniania błędów. Ma prawo do posiadania własnego zdania. Ma prawo do szacunku. Nie ma dzieci-są ludzie.”
J.Korczak.
20 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka i z tej właśnie okazji odbyła się VI edycja "Podkarpackiego Niebieskiego Marszu”, na znak solidarności z wszystkimi dziećmi świata, których prawa są łamane. Nasze przedszkolaki również wzięły udział w tym bardzo ważnym wydarzeniu. Dzieci maszerowały w okolicach naszej szkoły z transparentem i niebieskimi balonikami. Przez cały dzień w naszej grupie odbywały się także zajęcia, rozmowy, prezentacje dotyczące praw dziecka. Przedszkolaki dowiedziały się, że mają swoje prawa i znajomość tych praw pozwala im uchronić się przed różnymi niebezpieczeństwami oraz daje im możliwość aktywnego uczestniczenia w procesach podejmowania decyzji, które ich dotyczą. Był to radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
"Duchy, skrzaty, krasnoludki" - konkurs literacki
Dnia 15.11.2024r. w kinie Sokół w Rymanowie odbyły się eliminacje gminne konkursu „Literatura i dzieci” pod hasłem „Duszki, skrzaty, krasnoludki”. Celem konkursu było: upowszechnianie i zachęcanie do czytania książek, popularyzowanie literatury dziecięcej, rozwijanie wyobraźni i spontaniczności, promocja dokonań artystycznych dzieci, propagowanie kultury muzycznej wśród dzieci i młodzieży. Jury miało naprawdę trudne zadanie, gdyż poziom prezentacji wierszy i piosenek przez uczestników biorących udział był bardzo wysoki.
Naszą szkołę godnie reprezentowali:
Lena Dereniowska z klasy IV,
Nikola Stapińska z klasy IV,
Gabriel Przybyła z klasy III,
Igor Zubik z klasy III,
Dżesika Stapińska z klasy II,
Jakub Knurek z klasy I,
Lena Steciak z klasy I.
Wszyscy uczniowie biorący udział z Gminy Rymanów zaprezentowali się w 33 prezentacjach konkursowych w grupie dzieci z klas I - III (w kategoriach recytacja - 27 i piosenka – 6) oraz 15 prezentacji w grupie dzieci z klas IV - VI (w kategorii recytacja – 12 i piosenka – 3). Uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy, laureaci nagrody za poszczególne miejsca, które wręczyła dzieciom pani Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Rymanowie.
Naszym uczniom gratulujemy wystąpienia i perfekcyjnego przygotowania przez wychowawców, życząc dalszej motywacji do kolejnych występów gminnych.
Beata Dworzańska
Więcej zdjęć w Galerii.
Spotkanie z policjantami
19 listopada 2024 r. odbyło się spotkanie uczniów klas I-III oraz przedszkolaków z dzielnicowymi Komisariatu Policji w Rymanowie asp. szt. Tomaszem Misiewiczem oraz asp. Damianem Walusem. Celem spotkania było przypomnienie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią.
Policjanci rozmawiali z dziećmi o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nasi uczniowie dowiedzieli się, jak bezpiecznie podróżować i jak ważne jest zapinanie pasów bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Przypomnieli również zasady jakie należy stosować w kontaktach z obcymi. Ponadto funkcjonariusze poruszyli temat skutków, jakie może nieść za sobą niewłaściwe korzystanie z Internetu. Na zakończenie uczniowie zadawali pytania dotyczące bezpieczeństwa oraz dzielili się swoimi spostrzeżeniami. Nie zabrakło także wspólnych zdjęć z policjantami.
Szczególnym zainteresowaniem wśród dzieci cieszyła się prezentacja wyposażenia policyjnego, niezbędnego podczas wykonywania pracy. Mieliśmy możliwość obejrzenia kolorowych ilustracji jak bezpiecznie przejść przez jezdnię oraz poruszać się po niej rowerem.
Serdecznie dziękujemy naszym gościom, za przybliżenie tak odpowiedzialnego zawodu, jakim jest zawód policjanta.
Ewelina Rij, Maria Ekiert
Więcej zdjęć w Galerii.
Konkurs Wiedzy Historycznej
15 listopada 2024 roku w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie odbył się Konkurs Wiedzy Historycznej “Polska Niepodległa”, w którym wzięły udział uczennice klasy 5 Milena Krynicka i Antonina Oberc. Konkurs został zorganizowany przez Komendę Miejską Policji w Krośnie, posłankę Joannę Frydrych, Urząd Miasta Krosna, PANS oraz Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Policjantów przy KMP w Krośnie. Patronat nad wydarzeniem objęła wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul, prezydent Krosna Piotr Przytocki i podkarpacki kurator oświaty Dorota Nowak-Maluchnik.
Celem konkursu było przede wszystkim zainteresowanie uczniów historią Polski ze szczególnym uwzględnieniem utraty i odzyskania niepodległości oraz rozwijanie umiejętności wyszukiwania i korzystania z informacji zawartych w źródłach.
Uczestnicy mieli za zadanie rozwiązać test zawierający 20 pytań zamkniętych w czasie 30 minut i możliwość wykazania się wiedzą historyczną. Poziom konkursu był wysoki, a konkurencja wyrównana. W kategorii klas 4 - 6 wzięło bowiem udział 30 uczniów z Krosna i powiatu krośnieńskiego, a różnice w punktacji były niewielkie.
Po przeprowadzeniu konkursu zrelaksowani już uczniowie mogli poznać interaktywną prezentację pokazującą ciekawe miejsca i muzea od Dukli do Svidnika na Słowacji. Zorganizowano również warsztaty udzielania pierwszej pomocy, które poprowadzili studenci krośnieńskiej uczelni.
Dla wszystkich uczestników konkursu organizatorzy przygotowali dyplomy i drobne upominki, a najlepsi w swoich kategoriach wiekowych otrzymali nagrody rzeczowe.
Uczennice klasy 5 mimo, że nie zajęły czołowych miejsc wykazały się dużą wiedzą historyczną, włożyły wiele wysiłku i samodzielnej pracy w przygotowanie. Za trud i podjęte wyzwanie zasługują jak najbardziej na pochwałę i docenienie.
Justyna Barć
Strona 2 z 200