U zdrowych dzieci nosowanie często wynika z niedostatecznej sprawności podniebienia miękkiego, oto więc kilka ćwiczeń, które pomogą poprawić ruchomość tego narządu i wpłyną na jakość wymowy:

  • oddychać swobodnie z otwartą buzią i patrzeć na podniebienie miękkie w lusterku – powiedzieć „a” i zobaczyć, jak się unosi (ćwiczenie ma uświadomić dziecku, nad czym pracuje),
  • oddychać głęboko tylko nosem przy zamkniętej buzi,
  • oddychać głęboko z otwartą buzią przy zaciśniętych skrzydełkach nosa,
  • oddychać przy szeroko otwartej buzi tak, żeby powietrze wchodziło TYLKO przez nos, a wychodziło TYLKO przez usta – ruchy podniebienia miękkiego obserwujemy w lusterku,
  • ziewanie przy nisko opuszczonej szczęce, język leży swobodnie na dnie jamy ustnej,
  • kaszlanie przy wysuniętym na zewnątrz języku,
  • chrapanie na wdechu i na wydechu,
  • nabieranie w policzki powietrza połączone z wysunięciem języka na zewnątrz,
  • picie napojów przez słomkę (próbujemy wciągać tak dużo płynu, jak się da, żeby się nie zachłysnąć),
  • zasysanie słomką przedmiotów (skrawków papieru, kulek styropianu itp.) i przenoszenie ich na inne (najlepiej dość odległe) miejsce, np. z jednego końca stołu na drugi,
  • naśladowanie różnych rodzajów śmiechu (ho ho ho – jak grubas albo św. Mikołaj; ha ha ha – jak wesoły chłopiec; he he he – jak staruszka; hi hi hi – jak mała dziewczynka itp.),
  • wąchanie (wciągamy powietrze jak najdłużej 1 raz albo wciągamy kilka razy krótko raz za razem – np. jak pies, który węszy),
  • powtarzanie: uku, oko, aka, eke, iki, yki,

aga, ogo, ege, igi, ugu, ygi

ak-ka, ok-ko, uk-ku, ek-ke, ik-ki, yk-ki

ag-ga, og-go, ug-gu, eg-ge, ig-gi, yg-gi

lekki, miękki

Kanapa jest miękka.

Piórko jest lekkie.

(Można samemu budować podobne zdania zawierające słowa z głoskami [k] i [g]).

  • buzia szeroko otwarta i energicznie unosić język i szczękę dolną do góry, naciskać na podniebienie miękkie tyłem języka (na początku wykonywać ćwiczenie wolno i dokładnie, a gdy się dziecko nauczy, można to robić szybciej).