Strona główna

Przygody Kota Ciepłosława

W trosce o nasze wspólne środowisko i budowanie ekologicznych postaw wśród najmłodszych powstał projekt edukacyjny „Przygody Kota Ciepłosława”. Przygotowany przez PGE Energia Ciepła. Adresowany jest on do uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej. Celem programu jest przekazanie wiedzy o tym jak powstaje ciepło i skąd się bierze prąd. Patronat honorowy nad akcją objął Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski.

Głównym bohaterem projektu jest sympatyczny Kot  Ciepłosław, który jest specjalistą od energii i ciepła. Przekazuje wiedzę, na temat oszczędzania ciepła i energii. W ciekawy sposób wyjaśnia dzieciom jak powstaje ciepło sieciowe, czy są elektrociepłownie. Kot Ciepłosław korzysta z pomocy swoich asystentów Psytryczka Elektryczka i Felki Kaloryferki. Wspólnie ze swoimi przyjaciółmi pomaga zrozumieć trudne zagadnienia w prosty i praktyczny sposób. Projekt spełnia wymagania podstawy programowej.

Nasi uczniowie z klasy III chętnie wzięli udział w powyższym projekcie. Podczas edukacyjnej przygody dzieci poznały zalety i przewagę ekologiczną ciepła sieciowego nad tradycyjnymi źródłami ciepła. Do zajęć dołączony był krótki filmik wyjaśniający istotę danego zagadnienia. Uczniowie wykonywali karty pracy oraz pogłębiali swoją wiedzę korzystając z różnego rodzaju gier edukacyjnych. Sami doszli do wniosku, że nie wszystkie źródła energii w przyrodzie są przez człowieka wykorzystywane. Punktem końcowym projektu było wykonanie wspólnego klasowego komiksu przedstawiającego dalsze przygody Kota Ciepłosława. Tematem przewodnim pracy było ciepło. Nasze dzieci wykonały komiks pt. „Jak Kot Ciepłosław świat od zagłady uratował.” Praca klasy III przedstawia negatywny wpływ spalania śmieci na środowisko. Pokazuje sposób w jaki można pozyskać ciepło nie zanieczyszczając środowiska. W pracy przedstawiony został problem trującego smogu.

Dzięki projektowi nasi uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat sposobu przetwarzania ciepła, energii elektrycznej oraz możliwości ich oszczędzania.

Anna Kaczor

 

Idzie wiosna

WIOSNA

Wiosną kwitną piękne kwiaty,
Koncert dają pierwsze ptaki,
Trawa wnet się zazieleni.
Chodźmy, chodźmy rozmarzeni
Poszukajmy tej zieleni.
Poszukajmy śladów wiosny,
Dzień jest piękny i radosny.

Wiosna na dobre zagościła w naszej szkole, a piątek 19 marca 2021 roku okazał się dniem radosnym i pełnym emocji.

Klasa II w składzie Aleksandra Polańska, Liwia Michalak i Julia Krużel oraz przedszkolaki naszej szkoły z tej oto okazji przygotowały krótki scenariusz ubarwiony w piosenki, quizy, informacje o porze roku, wspólne tańce i niespodzianki. Poszczególne klasy miały za zadanie ubrać się w podany wcześniej przez organizatorów kolor wiosenny. Całość imprezy przeplatała w pięknej sukni postać Wiosny, którą była Aleksandra Polańska. Uczniowie klas 1-3, zerówki oraz oddziału przedszkolnego  uczestniczyli w zabawach nawiązujących do rozpoczynającej się właśnie pory roku. Było wspólne tańczenie i śpiewanie piosenek. Szkolna publiczność mogła podziwiać utalentowane modelki w pokazie mody na wiosenne dni. W roli profesjonalistek wybiegu wystąpiły Liwia Michalak i Julia Krużel. Kolejnym punktem programu było wykonanie Marzanny i jej ubranie. Każda grupa miała inne zadanie. W ten sposób pożegnaliśmy zimę, a przywitaliśmy wiosnę.

Pani Wiosna przypieczętowała swój powrót rozdaniem dla wszystkich uczestników kolorowych kwiatów oraz niespodzianek – magnesów wiosennych. Miejmy nadzieję, że naszym kochanym uczniom udało się przepędzić zimową aurę!

Beata Dworzańska

Więcej zdjęć w Galerii.

 

Każdy z nas jest inny, równy i wyjątkowy

#OREWJuszczynWyjatkowaSkarpetka

Jest taki dzień, kiedy w szczególny sposób chcemy zwrócić uwagę na godność osób z Zespołem Downa, ponieważ każdy z Nas jest inny, równy i wyjątkowy. 21 marca to nie tylko pierwszy dzień wiosny, ale także Światowy Dzień Zespołu Downa. Data nie jest przypadkowa, ponieważ wada genetyczna powodująca Zespół Downa związana jest z występowaniem w dwudziestej pierwszej parze trzeciego chromosomu - stąd ta data. Kolorowe skarpetki nie do pary stały się symbolem światowego Dnia Zespołu Downa, bowiem chromosom ten przypomina kształt skarpetki.

Nasza szkoła po raz pierwszy włączyła się do akcji pod hasłem „Wyjątkowa skarpetka”. Uczniowie klas I - III oraz przedszkolaki wykonały i ozdabiały wycięte z karki skarpety przy użyciu różnorodnych technik plastycznych. Piękne, kolorowe a niektóre z warkoczami skarpetki zostały powieszone na sznurku, a następnie została zmierzona jego długość. Nasz wynik to 14 metrów!!!

 

Uczniowie klas IV - VIII realizujący obowiązek szkolny w systemie zdalnym, także przyłączyli się do akcji „Wyjątkowa skarpetka”. Wszyscy chętni założyli kolorowe skarpety nie do pary na własne stopy i udokumentowali ten fakt zdjęciem.

Powyższa akcja miała na celu uświadomienie wszystkim dzieciom, że osoby z zespołem Downa mają takie same potrzeby jak osoby pełnosprawne. Oczekują szacunku, tolerancji i akceptacji.

Od dzisiaj dla naszych uczniów i dla Nas zakładanie kolorowych (nie do pary) skarpet ma dodatkowe znaczenie….

Mamo, Tato, gdy dostaniesz kolorowe skarpety nie do pary, to powód już będzie CI znany!!!

Ewa Potasiewicz

Więcej zdjęć w Galerii.

 

Zabawy z matematyką

W marcu przypadają dwa święta dedykowane matematyce. 12 marca obchodzony jest Dzień Matematyki, a 14 marca Dzień liczby Pi, dlatego cały marzec jest poświęcony propagowaniu matematyki i zagadek logicznych.

Dzień Matematyki został zapoczątkowane przez organizację “World Education Games” w 2007 roku. W pierwszych obchodach tego święta wzięło udział 286 tysięcy uczniów z 98 krajów świata. W Polsce pierwsze obchody Dnia Matematyki odbyły się 12 marca 2014 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Doskonalenia i Rozwoju 4improve i wzięło w nich udział ponad 100 szkół z całej Polski. Organizacja do dzisiaj patronuje akcjom organizowanym z okazji Dnia Matematyki.

W naszej szkole w zabawach z matematyką uczestniczyli uczniowie klas IV – VIII na lekcjach on – line oraz młodsi na lekcjach w szkole. Uczniowie klas starszych rozwiązywali zagadki z zapałkami, rozgrywali mecz tabliczki mnożenia i wzięli udział w szkolnym konkursie Mistrz Logicznego Myślenia w dwóch kategoriach: kl. IV – VI i VII – VIII. Uczniowie musieli wykazać się sprytem, niekonwencjonalnym myśleniem, by rozwiązać zadania zagadki inne niż na lekcjach.

W grupie klas IV – VI zwycięzcami zostali:

1 miejsce - Milena Kaczor

2 miejsce - Dorota Gębuś

3 miejsce - Lena Knurek

Wśród starszych klas VII – VIII najlepsze wyniki uzyskali:

1 miejsce - Dawid Krępulec

2 miejsce - Emilia Guzik

3 miejsce - Hubert Kaczor

Uczniowie klas I – III połączyli doskonalenie umiejętności informatycznych z kształceniem matematycznym. Wykorzystując portal matzoo.pl rozwiązywali zagadki z zapałkami, układali obrazkowe sudoku, układali figury według wzoru, odkrywali reguły i dopisywali kolejne elementy, ćwiczyli pamięć i spostrzegawczość układając matmemorki. Najwięcej emocji wzbudzał mecz tabliczki mnożenia, gdzie uczniowie rywalizowali z innymi uczestnikami portalu.

Dla starszaków z oddziału przedszkolnego z okazji Dnia Matematyki również przygotowano wyjątkowe, matematyczne zajęcia. Celem takich zajęć jest pobudzanie rozwoju intelektualnego, dzięki czemu dzieci lepiej poznają i rozumieją otaczający świat. Przedszkolaki brały udział zabawach, które pozwoliły na kształcenie kompetencji matematycznych. Doskonaliły orientację przestrzenną, liczyły, rozpoznawały figury geometryczne i tworzyły z nich obrazy. Dużo radości sprawiła dzieciom gra matematyczna z liczmanami „Koło fortuny”, a także wspólna zabawa na dywanie interaktywnym. Dzień upłynął w wesołej atmosferze, a grupa starszaków poradziła sobie wspaniale!

Dzień Matematyki został stworzony po to, aby dać uczniom trochę odmiany w nauce matematyki. Udział w grach i zabawach matematycznych ma na celu pokazać inną stronę tej nauki. Matematyka może być przyjemna i dawać radość.

Małgorzata Zięba

Więcej zdjęć w Galerii.

 

"Jerusalema Dance Challenge"

Nasza szkoła dołącza do akcji: „Jerusalema Dance Challenge”.

Ludzie na całym świecie podejmują taneczne wzywanie do utworu „Jerusalema”  K. Moagi (bliżej znanego jako Master KG), południowoafrykańskiego muzyka i producenta muzycznego. Z reguły „wyzwaniom” towarzyszy charytatywne zadanie, tym razem jest inaczej.

Wyjątkowość #JerusalemaDanceChallenge określa nie do końca sprecyzowany cel. Ludzie na całym świecie choreografią wyrażają emocje i dzielą się pozytywną energią, a trzeba przyznać, że utwór wpada w ucho.

W utworze „Jerusalema” motywem wiodącym jest tęsknota za domem. Jak wytłumaczyć to, że nagranie stało się inspiracją dla milionów ludzi na świecie? Czy tylko łagodne i miejscami liryczno-egzotyczne dźwięki skupiły uwagę uczestników akcji? Zdaje się, że wspomniany „dom” należy odczytywać w przenośni. Dzisiaj, w dobie ogólnoświatowego kryzysu, każdy z nas tęskni za  „domem”, za swoim bezpiecznym miejscem, dalekiego od trosk i niepewności jutra. Pragnienie powrotu do dobrego miejsca przeplata się w tekście z manifestacją nadziei. Zjednoczeni odpowiedzialnością i ufnością możemy pokonać tę drogę!

ks. Michał Szubra

 

 

Dzień Dentysty - piękny uśmiech mamy, bo o zęby dbamy

Wszyscy mamy ząbki w buzi, czy to mali czy to duzi.
Każdy ząbek chce z osobna czysto i pięknie wyglądać.
Bardzo chce być szczotkowany, pastą wypielęgnowany.
Mleczne zęby wnet się smucą, gdy słodyczy jesz zbyt dużo,
Mogą wtedy zachorować i się brzydko prezentować.
Żeby ząbki były zdrowe, jedz warzywa i owoce,
Nie zapomnij też o mleku, bo ma wapń mały człowieku.
Czyść je po każdym posiłku, ty chłopczyku i dziewczynko,
Lub minimum razy dwa, pucujemy w ciągu dnia.
Rano zawsze i wieczorem, żeby były całe zdrowe.
Będą wtedy się cieszyły, pięknie w Twojej buzi lśniły!

5 marca obchodzimy Ogólnopolski Dzień Dentysty. Święto to zostało ustanowione po to, aby ocieplić wizerunek stomatologów, których praca jest bardzo ważna dla zdrowia naszej jamy ustnej i pięknego uśmiechu. Podczas specjalnie zaplanowanych na ten dzień zajęć, dzieci z oddziału przedszkolnego zapoznały się z pracą stomatologa, wyglądem jego gabinetu oraz narzędziami, które są mu potrzebne do pracy. Dowiedziały się jak należy dbać o ząbki, poznały prawidłowy sposób ich mycia, wskazywały również produkty, które źle wpływają na kondycję zębów oraz te, które są zdrowe i nie powodują próchnicy. Były zabawy przy muzyce, ćwiczenia buzi i języka, zagadki, opowiadania, prace plastyczne i wiele innych atrakcji, które wzbudziły zainteresowanie najmłodszych. Dzieci z zaangażowaniem wymieniały się swoimi doświadczeniami związanymi z wizytą u stomatologa. Wielką radość sprawiła  przedszkolakom możliwość poczucia się w tym dniu jak prawdziwy dentysta, podczas zabawy w stomatologa. Mamy nadzieję, że wszystkie zajęcia, które zostały przeprowadzone tego dnia wpłyną na zdrowsze odżywianie, precyzyjne mycie ząbków każdego dnia i przełamią lęk i strach przed wizytą w gabinecie stomatologicznym. Być może rosną nam już przyszli stomatolodzy, którzy w przyszłości będą dbali o nasz nieskazitelny uśmiech.

Ewelina Rij

Więcej zdjęć w Galerii.

 

Żołnierze Niezłomni - zapomniani bohaterowie walk o Niepodległość Polski

Gdy w nocy z 3 na 4 stycznia 1944 roku Armia Czerwona przekroczyła granicę II Rzeczypospolitej na Wołyniu w okolicach Rokitna nikt nie przypuszczał, że obce wojska pozostaną na naszym terytorium przez kolejne długie lata. Sowieckim oddziałom frontowym towarzyszyły formacje sił bezpieczeństwa NKWD, które przygotowane były do rozpracowania i likwidacji Polskiego Państwa Podziemnego oraz konspiracji niepodległościowej. Armia Sowiecka wkroczyła do Polski jako sprzymierzeniec i po początkowej pozornej współpracy okazało się, że pomoc naszych wschodnich sąsiadów w wyzwalaniu kraju z rąk Niemców jest tylko pretekstem do zmiany okupacji. Wśród polskiego społeczeństwa byli ludzie, którzy sprzeciwili się stalinowskiemu reżimowi. Zorganizowani byli w podziemiu niepodległościowym. Zostali wyklęci przez komunistycznych oprawców i nie złożyli broni – to ich nazywamy żołnierzami niezłomnymi.

Największe represje komuniści wymierzyli w żołnierzy podziemia niepodległościowego, którzy przez pięć lat bohatersko stawiali czoło niemieckim agresorom. Szacuje się, że w momencie zakończenia II wojny światowej było około 80 tys. partyzantów sprzeciwiających się komunizmowi. Wszelkimi metodami sowieci starali się złamać strukturę polskiego podziemia niepodległościowego. W wyniku braku reakcji aliantów na sfałszowane wybory oraz fakt, że państwa Europy Zachodniej zdecydowały, że Polska znajdzie się w strefie wpływów ZSRS. Żołnierze zmuszeni byli przyjąć „przysłowiowy kielich goryczy” od naszych wschodnich sąsiadów w postaci tzw. amnestii, które nie były respektowane. Sowieci po raz kolejny udowodnili, że ich zobowiązania nie są nic warte. W dalszym ciągu tropiono i mordowano żołnierzy.

Nasza szkoła, czynnie włączyła się w rocznicę upamiętnienia Narodowego Dnia Żołnierzy Wyklętych, który przypada na 1 marca. W tym dniu zorganizowane zostały zdalne zajęcia edukacyjne, które przeprowadzone zostały przez pracownika IPN Pana Jacka Radzymińskiego. Temat lekcji: „Zachowałam się jak trzeba”. Historia Danuty Siedzikówny „Inki”. Prelegent w ciekawej lekcji przybliżył naszym uczniom sylwetkę Inki sanitariuszki, która w obliczu śmierci nie zawahała się i do końca nie wydała swojego dowódcy Zygmunta Szendzielarza ps. Łupaszka. Dzieci aktywnie brały udział w zajęciach i chętnie odpowiadały na pytania prowadzącego. Oprócz celów dydaktycznych zrealizowane zostały również cele wychowawcze. Młodzież dowiedziała się w jakich okrutnych czasach żyła nasza młoda bohaterka i jak wiele musiała poświęcić aby Polska była suwerenna.

Upamiętniając Narodowy Dzień Żołnierzy Wyklętych na szkolnym korytarzu została przygotowana wystawa poświęcona Rotmistrzowi Witoldowi Pileckiemu ps. „Witold”. Jako kawalerzysta walczył w bitwie warszawskiej w 1920 roku. Brał czynny udział w kampanii wrześniowej. W 1940 roku na ochotnika wszedł w obozu w Auschwitz. Tam organizował ruch oporu i zbierał informacje o obozie. W 1943 uciekł z obozu, a następnie zastał żołnierzem Kedywu i brał udział w powstaniu warszawskim. Został wzięty do niewoli po kapitulacji powstania i trafił do obozów w Łambinowicach i Murnau. Został uwolniony przez wojska amerykańskie. Trafił do Polskich Sił Zbrojnych i po rozmowie z generałem Andersem wrócił do kraju. Tutaj prowadził działalność konspiracyjną, zbierając informacje na temat nowych władz. W 1947 został aresztowany i podczas przesłuchań UB torturowany. Sąd wojskowy skazał go na karę śmierci, którą wykonano w 1948 roku.

Wymienieni bohaterowie, tak jak tysiące innych żołnierzy podziemia niepodległościowego, straciło życie w wyniku działań komunistycznego aparatu represji. Skazanych przed śmiercią ubierano w mundury niemieckie, co miało ich dodatkowo pohańbić oraz utrudnić identyfikację zwłok.

Anna Kaczor

Więcej zdjęć w Galerii.

 

Ósmoklasisto, myślisz o dobrym liceum?

Ósmoklasisto, myślisz o dobrym liceum? Dobra decyzja!

Zgłoś się po stypendium na cały okres nauki

Fundacja EFC wraz z Fundacją Rodziny Staraków otwiera nabór do kolejnej edycji programu stypendialnego Horyzonty.

Konrad Rajchel jest absolwentem Horyzontów i zeszłorocznym maturzystą I LO im. Mikołaja Kopernika w Krośnie. Konrad ma obecnie 19 lat i studiuje w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Pochodzi z małej miejscowości Czaszyn w Bieszczadach.

O stypendium dowiedziałem się otrzymując list od Fundacji w gimnazjum. Z lekkim przymrużeniem oka przeczytałem ulotkę, na której wypisane były wszystkie superlatywy stypendium. Myślałem sobie: „na pewno gdzieś w tym wszystkim musi być jakiś haczyk. Przecież nie otrzymałbym tak wielu rzeczy bez prawie żadnych zobowiązań, poza utrzymywaniem dobrej średniej ocen.” Jednak okazało się inaczej, a decyzja o zaaplikowaniu była jedną z najlepszych w moim życiu! Stypendium umożliwiło mi rozwinąć skrzydła. Nauka w topowym liceum pozwoliła mi świetnie zdać maturę i wybierać wśród uczelni. Wysoki poziom w liceum jak i mieszkanie z dala od domu sprawiły, że nie odczułem tzw. przeskoku między liceum a studiami.

Stypendyści Horyzontów trafiają w środowisko osób chcących się rozwijać, poznawać ludzi i świat. Obok kwestii finansowych uznają to za największy plus programu. Program pozwolił mi nawiązać znajomości wśród krośnieńskich stypendystów, które mimo zakończenia nauki w liceum trwają nadal. Rozbudziłem swoją pasję do podróży, zwiedziłem sporo krajów Europy, brałem udział w wymianie uczniowskiej czy programie Erasmus+. Obecnie jestem współorganizatorem Polsko-Niemieckiego Forum Gospodarczego działając w Studenckim Kole Naukowym Spraw Zagranicznych. Działam też charytatywnie, prowadząc zajęcia w ramach programu Projektor. W przyszłości w planach mam karierę finansisty lub ekonomisty, czas pokaże. Planuję też semestr zagranicą w ramach programu Erasmus oraz być może studia magisterskie na zagranicznej uczelni. Do spełniania swoim marzeń jest prosta droga! Drogi ósmoklasisto, już dziś aplikuj o stypendium Horyzonty!

Fundacja EFC i Fundacja Rodziny Staraków finansują przez cały okres nauki w szkole średniej zakwaterowanie i wyżywienie w Krośnie. Stypendium pokrywa koszt wycieczek szkolnych oraz biletów komunikacji miejskiej. Dla stypendystów organizowane i finansowane są wyjazdy na wakacje i ferie, jak również nauka języków obcych i egzaminy na certyfikaty językowe. Fundatorzy zapewniają opiekę wykwalifikowanych koordynatorów oraz indywidualne wsparcie w rozwoju zainteresowań. W czasie pandemii stypendyści otrzymywali wsparcie sprzętowe i dofinansowanie internetu.

O stypendium w programie Horyzonty mogą się starać uczniowie klas 8, którzy mieszkają w miejscowościach do 30 tysięcy mieszkańców, a dochód w ich rodzinach nie przekracza 1200 złotych netto na osobę (nie wliczamy 500+).

Od 15 lutego rozpoczęła się 11 rekrutacja do Programu Horyzonty. Aplikować należy za pośrednictwem strony www.efc.edu.pl. Zgłoszenia przyjmowane są do 31 marca 2021 roku.

Więcej informacji udziela koordynatorka na Podkarpaciu, Maria Starzewska, tel. 881775252, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. .

Fundacja EFC od 11 lat wspiera dzieci, młodzież i nauczycieli w równym dostępie do rzetelnej i jakościowej edukacji. Wzmacnia szkoły w tworzeniu przyjaznego środowiska do wszechstronnego rozwoju. Promuje postawy zaangażowania społecznego i filantropii. To jedna z największych fundacji rodzinnych w Polsce. Utworzona przez polskiego biznesmena i filantropa – Andrzeja Czerneckiego, obecnie zarządzana jest przez jego synów – Igora i Andrzeja Czerneckich.

Fundacja Rodziny Staraków zainaugurowała swoją działalność w 2008 roku, jej fundatorem jest Jerzy Starak. Misją Fundacji jest wspieranie i promowanie młodych, zdolnych ludzi, tworzenie dla nich optymalnych warunków rozwoju oraz pomoc w realizacji ich pasji i pomysłów na życie.

Do tej pory Program Stypendialny Horyzonty wsparł edukację blisko 800 uczniów. Obecnie 200 stypendystów uczy się w 19 szkołach średnich w całej Polsce.

 

Koronawirus

Dla naszej szkoły

Szukaj

Nasza szkoła

Bip

Kto nas odwiedza ?

Naszą witrynę przegląda teraz 58 gości 

Zegar szkolny

Koniec roku szkolnego za:

Joomla extensions by Siteground Hosting