Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głosek syczących s,z,c,dz

Ćwiczenia języka

  • układanie  szerokiego  języka na dnie jamy ustnej i przy lekko otwartej buzi,
  • swobodnie układanie bezwładnego języka na dolnej wardze- spłaszczonego i rozszerzonego tak, by jego boki dotykały kącików war,
  • delikatne żucie brzegów języka zębami trzonowymi,
  • wodzenie języka za dolnymi zębami,
  • wypychanie czubkiem języka dolnych zębów,
  • liczenie  od wewnątrz dolnych  zębów od wewnątrz,
  • wysuwanie szerokiego języka z jemy ustnej , a następnie cofanie, język powinien być tak szeroki, aby jego  brzegi dotykały zębów trzonowych.
  • wysuwanie szerokiego języka daleko na brodę,
  • lizanie talerza posmarowanego czymś, co trudno zlizać np..Nutellą,
  • oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów,
  • dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski „e”,
  • zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dolnych dziąseł,
  • „wymiatanie śmieci” – energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów.

Ćwiczenia warg:

  • rozchylanie warg jak w uśmiechu,
  • wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne),
  • rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski „i”,
  • pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce „u”,
  • naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami,
  • układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej,
  • wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust: kozy – me, me; barana – be, be; kurczątka – pi, pi; śmiechu – hi, hi; straży pożarnej – eo,eo,eo przeciągłe wymawianie iii iii.

 

Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głosek ciszących ś,ź,ć,dź

Ćwiczenia grzbietu języka:

  • kształtowanie umiejętności głośnego ssania cukierka, środek grzbietu języka ćwiczącego dziecka całkowicie przylegał do podniebienia twardego,
  • lizanie talerza posmarowanego czymś smacznym np. miodem, dżemem,
  • wylizywanie środkiem języka wnętrza kieliszka do koniaku lub kubeczka,
  • „język na gumce”- ćwiczenie polegające na przyklejeniu powierzchni języka do podniebienia twardego i jednoczesne poruszanie żuchwą w górę i w dół,
  • „koci grzbiet” wypychanie dolnych ząbków językiem i wyginanie jego grzbietu ku górze,
  • lizanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów i dziąseł,
  • naprzemienne dotykanie czubkiem języka, przy otwartych ustach górnych i dolnych dziąseł od wewnątrz,
  • liczenie językiem dolnych zębów od wewnątrz.

Ćwiczenia warg:

  • cmokanie ustami w różnym ułożeniu.
  • nakładanie górnej wargi na dolną i odwrotnie,
  • zwijanie warg do wewnątrz ,
  • układanie warg jak przy „u”, a następnie „i”,
  • „żabka” - naprzemienne zamykanie i otwieranie środkowej części warg przy zaciśniętych kącikach,
  • zbieranie z talerzyka ciasteczek ,chrupek, owoców samymi wargami bez pomocy rąk,

 

Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głosek szumiących sz,ż,cz,dż

Ćwiczenia języka:

  • klaskanie językiem – naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk,
  • „liczenie ząbków” – dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej,
  • „mycie zębów” – oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach,
  • „zaczarowany język” – przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach,
  • „krasnoludek zagląda do gardła” – cofanie języka w głąb jamy ustnej, zaczynając od górnych zębów, a kończąc na podniebieniu miękkim,
  • zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka czekolady lub gumy rozpuszczalnej, kremu czekoladowego, mleka w proszku (przy szeroko otwartych ustach),
  • ssanie czubkiem języka na podniebieniu małego pudrowego cukierka, musującej witaminy C, opłatka lub naśladowanie ssania pożywienia,
  • przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków z wgłębieniem w środku,
  • „język malarzem” – język to pędzel, którego czubkiem dzieci mają naśladować malowanie różnych wzorów (kropek, kółek, linii, kwadratów, trójkątów). Moczenie „pędzla” w farbie oznacza dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego. Płukanie „pędzla” to oblizywanie językiem dolnych dziąseł od wewnętrznej strony,
  • „słoń” – dosięganie językiem (jak słoń trąbą) do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony,
  • „wahadełko” – kierowanie czubka języka w kąciki ust,
  • „młotek” – wbijamy gwoździe w ścianę uderzając o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa,
  • „schodki” – czubek języka dotyka górnych jedynek, górnej wargi, a następnie nosa (buzia otwarta),
  • oblizywanie językiem podniebienia,
  • oblizywanie górnych zębów i wargi,
  • ostrzenie czubka języka o górne siekacze,
  • masowanie czubkiem języka wałka dziąsłowego ( należy zwracać uwagę, by ćwiczenia te były wykonywane przez dziecko z dużą precyzją i przy szeroko otwartych ustach),
  • żucia brzegów języka włożonych między zęby trzonowe,
  • zakładania tzw. szerokiego języka na górną wargę (język ma przykryć czerwień wargi),
  • sięgania tzw. szerokim językiem do nosa i oblizywania płaszczyzny powyżej górnej wargi,
  • ćwiczenia w szybkim powtarzaniu głoski l-l-l..., przy szeroko otwartych ustach.

Ćwiczenia warg:

  • przesadna realizacja samogłosek A-U,A-U,A-U,E-O,E-O,E-O,
  • zbieranie z talerzyka za pomocą samych warg drobnych ciasteczek, lub cukierków,
  • ssanie dolnej a następnie górnej wargi -przytrzymywanie ustami wysuniętymi do przodu „wąsów” z rurki lub ołówka,
  • nadymanie policzków w balonik,
  • przesadnie długie wymawianie e-u,e-u,e-u,
  • wydawanie odgłosów (muuuu,ku-ku,hau-hau-hau,puku-puku,tup-tup,bum-bum).