System e - biblio – już w Szkole Podstawowej w Bziance
Rozwój naszej szkoły, dostosowanie narzędzi edukacyjnych dla ucznia XXI w. jest dla dyrektora i nauczycieli Szkoły Podstawowej w Bziance bardzo ważny. By zachęcić uczniów do korzystania z biblioteki, ważną inwestycją było uruchomienie zakupionego przez szkołę do biblioteki szkolnej systemu e - biblio stworzonego przez Librus Synergia.
Biblioteka ma teraz nowoczesne, skomputeryzowane oblicze. Wszystkie książki zostały wprowadzone do nowego programu e - biblio, służącego do katalogowania zbiorów bibliotecznych, prowadzenia ksiąg inwentarzowych, obsługi ubytkowania zasobów oraz przeprowadzania skontrum w szkolnej bibliotece. W tej chwili rozpoczęliśmy już wypożyczanie książek za pomocą nowego systemu.
System e - biblio jest również innowacyjnym narzędziem do tworzenia i prowadzenia kont czytelników, ma ułatwić uczniom wypożyczanie i kontakt z biblioteką szkolną.
System ten dostosowany jest do potrzeb współczesnych uczniów, którzy mogą wyszukiwać książki z użyciem smartfona lub tabletu – szybko i wygodnie. Mobilny dostęp do biblioteki sprawia, czytelnik może sprawdzić dostępność konkretnego tytułu, może sprawdzić jakie książki ma wypożyczone, kiedy powinien je zwrócić, może zarezerwować interesującą go książkę z dowolnego miejsca pobytu, czy przedłużyć termin wypożyczenia. Jest to możliwe w każdym miejscu i o każdej porze. Do wypożyczenia i zwrotu książki potrzebna jest indywidualna karta czytelnika. Dla tych, którzy obawiają się, że zapomną zwrócić książkę, e - biblio ma specjalną funkcję – elektroniczne przypomnienia.
Obecnie istnieje możliwość przeglądania całego księgozbioru przez Internet. Logując się na swoje konto w systemie LIBRUS Synergia wszyscy użytkownicy naszej biblioteki mogą zarezerwować on-line wybraną książkę, niezależnie od jej godzin otwarcia.
Przeglądać nasz księgozbiór może każdy, natomiast rezerwacji książki może dokonać tylko użytkownik biblioteki (uczeń, nauczyciel, pracownik).
Zapraszamy wszystkich czytelników do korzystania ze zbiorów naszej biblioteki.
Anna Michnowicz
Dyktando z okazji Święta Edukacji Narodowej
Portal edukacyjny www.dyktanda.pl serdecznie zaprasza uczniów i nauczycieli do udziału w specjalnym dyktandzie z okazji Święta Edukacji Narodowej!
Dla wszystkich uczestników przewidziane zostały nagrody, a dla Nauczyciela, który uzyska najlepszy wynik serwis Dyktanda.pl przygotował nagrodę główną - do wyboru tablet (Samsung 10 cali) lub projektor (Overmax Multipic 5.1)
Dyktando rozgrywane będzie w dwóch kategoriach:
dla Uczniów o godzinie 19:00 (14.10.2021 r.)
dla Nauczycieli o godzinie 20:00 (14.10.2021 r.)
Udział w dyktandzie jest bezpłatny! Liczy się poprawność udzielanych odpowiedzi oraz tempo rozwiązywania (im szybciej, tym lepiej). Aby wziąć udział w Dyktandzie na Święto Edukacji Narodowej wystarczy zalogować lub założyć konto użytkownika na portalu Dyktanda.pl, a następnie kliknąć przycisk “Zapisz się do konkursu” na poniższej stronie:
https://dyktanda.pl/konkursy/dyktando-na-dzien-edukacji-narodowej
Dyktanda konkursowe pojawią się o wskazanych godzinach (tj. o 19:00 dla uczniów i o 20:00 dla nauczycieli).
Wycieczka klas IV - VI do Stępiny i Bóbrki
5 października 2021 roku zorganizowano jednodniowy wyjazd do Stępiny i Bóbrki dla klas 4-6. Wycieczka obejmowała zwiedzanie naziemnego schronu kolejowego w Stępinie oraz najstarszej na świecie kopalni ropy naftowej wraz z Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce.
Jeśli chodzi o niezwykły obiekt, który znajduje się na granicy wsi Stępiny i Cieszyny (okolice Frysztaka), powstał on w latach 1940-1941 na potrzeby ochrony wodza III Rzeszy, Adolfa Hitlera, przed bezpośrednim i celnym atakiem z powietrza. Dzięki oprowadzeniu przez przewodnika, uczniowie poznali historię owego miejsca oraz mogli przemieszczać się różnymi korytarzami do ukrytych pomieszczeń, które niegdyś służyły Niemcom jako kwatery mieszkalne.
Natomiast w Bóbrce, uczniowie mieli okazję poznać historię powstania najstarszej w Europie kopalni ropy naftowej i pooglądać liczne sprzęty z 1854 roku, które służyły do wydobywania ropy. W Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego, podopieczni Szkoły Podstawowej w Bziance, mogli pooglądać zabytkowe lampy naftowe oraz zaznajomić się z opowiadaniami na temat wybitnego farmaceuty i przedsiębiorcy, Ignacego Łukasiewicza. Uczniowie obserwowali również hologramy wynalazcy ropy naftowej podczas jego pracy z różnymi substancjami.
Wycieczka była bardzo udana i owocna dla uczniów klas 4-6, gdyż dowiedzieli się, w jaki sposób „ewoluowały” sprzęty do wydobycia ropy naftowej, dlaczego używano gęsi do wykrywania gazu, kim był Ignacy Łukasiewicz i w jaki sposób, w obecnych czasach, pozyskuje się wymienione wcześniej surowce.
Magdalena Skubel
Więcej zdjęć w Galerii.
Konkurs plastyczno – przyrodniczy Podkarpackie nietoperze
Uczennica klasy V Lena Knurek zdobyła wyróżnienie w konkursie plastyczno – przyrodniczym Podkarpackie Nietoperze, w kategorii klas 4-6. Jest to niebywały sukces ponieważ praca Leny została doceniona wśród 314 nadesłanych prac.
Konkurs był skierowany do dzieci i młodzieży z województwa podkarpackiego, odbył się w ramach XVIII Podkarpackiej Nocy Nietoperzy, organizowanej tradycyjnie przez szereg instytucji w tym, przez Podkarpacki Oddział Stowarzyszenia Współpracy Polska – Wschód, Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Krośnie, Nadleśnictwo Kołaczyce, Gminę Korczyna, Zespół Karpackich Parków Krajobrazowych w Krośnie, GOK w Korczynie, Centrum Informacji Chiropterologicznej ISEZ PAN w Krakowie.
Lenie serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Joanna Tuchowska,
Magdalena Szałankiewicz
Wirtualne zwiedzanie obozu Auschwitz - Birkenau
W ramach lekcji historii i w związku z realizacją materiału o tematyce II wojny światowej uczniowie klasy 8 uczestniczyli w wirtualnym zwiedzaniu obozu Auschwitz-Birkenau. To szczególne muzeum jest miejscem pamięci ofiar jednej z największych zbrodni w dziejach ludzkości.
Link do tej ciekawej formy zwiedzania został udostępniony przez panią Annę Foks, która w przejmujący i ciekawy sposób zaprezentowała uczniom realia życia obozowego. Prezentacja stanowi kompendium wiedzy o historii nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz oraz Auschwitz Birkenau.
Uczniom została przybliżona geneza powstania obozu, historia bramy wjazdowej „Arbeit macht frei”, powody dla których obóz został założony w Oświęcimiu oraz trudne realia codziennej egzystencji więźniów.
Na koniec prezentacji autorka dokonała podsumowania w liczbach pokazującego szacunkowe rozmiary zbrodni hitlerowskich.
Justyna Barć
Więcej zdjęć w Galerii.
BohaterON czyli o Powstaniu Warszawskim
W tym roku przypada 77 rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego. Na rozkaz dowódcy Armii Krajowej, gen. Tadeusza Komorowskiego „Bora”, powstanie w Warszawie rozpoczęło się 1 sierpnia 1944 roku. Powstanie było największą akcją zbrojną podziemia w okupowanej przez Niemców Europie. Planowane na kilka dni, trwało ponad dwa miesiące.
Pamięć o tym wydarzeniu powinna być w sercu każdego Polaka, dlatego nasza szkoła po raz kolejny bierze udział w akcji BohaterON. To ogólnopolska kampania mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku.
W realizację akcji zaangażowane zostały klasa 8 oraz 5. Dlaczego doszło do wybuchu powstania? Jak ono przebiegało? Co zrobili nasi sojusznicy? I jaką cenę zapłaciła Warszawa? Na te pytania odpowiedział uczniom klasy 8 pan Arkadiusz Pater autor kanału „Co za historia”. Klasa 5 natomiast wysłuchała słuchowiska przygotowanego przez panią Magdalenę Górską i pana Wojciecha Urbańskiego oraz wykonała pamiątkowe kartki dla Powstańców Warszawskich.
Kartki przesłane zostaną na adres Fundacji Sensoria, a następnie przekazane na ręce uczestników Powstania Warszawskiego.
Justyna Barć
Więcej zdjęć w Galerii.
Dzień Chłopaka
30 września obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Chłopaka. Z tej okazji Samorząd Uczniowski zorganizował konkurs dla chłopaków z klas 4-8 na najbardziej oryginalną muchę. Panowie w ten dzień musieli się w nich zaprezentować. Jury, w skład którego weszły dziewczyny z klas 4-8, wyłoniło po jednym zwycięzcy z każdej klasy, chodź wybór nie był łatwy. Panowie wykazali się bowiem dużą wyobraźnią, za co im gratulujemy.
Zwycięzcy otrzymali bony na pyszną pizzę ufundowaną przez Pana Marka Dąbrowskiego właściciela „Dworku Bzianka”, a pozostali uczestnicy konkursu otrzymali słodkie paczuszki ufundowane przez Panią Marzenę Małek właścicielkę sklepu Groszek w Bziance. Pani Małek ufundowała również słodkie paczuszki dla chłopców z grupy przedszkolnej i z klasy 2.
Sponsorom serdecznie dziękujemy za życzliwość i nagrody!
Zwycięzcy konkursu na najbardziej oryginalną muchę
Szymon Potocki - kl. IV
Szymon Zubik – kl. V
Wiktor Zubik – kl. VI
Damian Potocki – kl. VII
Bartłomiej Cymerman – kl. VIII
Jeszcze raz wszystkim GRATULUJEMY!
Samorząd Uczniowski
Więcej zdjęć w Galerii.
Międzynarodowy Projekt Czytelniczy ,,Magiczna moc bajek”
Czytanie jest podróżą w bogaty i różnorodny świat uniwersalnych wartości moralnych. Dodaje wolności, zaspokaja wewnętrzną ciekawość, poszerza horyzonty oraz kreuje wzorce i autorytety. Odpowiednio dobrana literatura dziecięca wzbogaca wiedzę, poszerza zasób słownictwa, rozbudza wyobraźnię, wzmacnia intelekt, krzewi patriotyzm, zaspakaja potrzeby psychiczne oraz jest doskonałym źródłem rozrywki i zabawy. Dodatkowo wzmacnia poczucie wspólnoty z innymi. Ma działanie terapeutyczne.
Bogaty baśniowy świat zaprasza i inspiruje każdego młodego czytelnika, zachęca do wspólnej zabawy i rozpoczęcia podróży wraz z ulubionymi bohaterami. Dziecko utożsamia się ze swoim bajkowym przyjacielem oraz poznaje nowe interesujące treści, do których często powraca. Czytanie umożliwia dostrzeganie i nazywanie własnych stanów emocjonalnych. Odgrywa decydującą i ważną rolę w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
Biorąc pod uwagę wszystkie korzyści płynące z czytania uczniowie klasy I będą brali aktywny udział w Międzynarodowym Projekcie Czytelniczym ,,Magiczna Moc Bajek”. Głównym celem projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych.
Cele szczegółowe projektu to:
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
- Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
- Uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną.
- Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
- Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
- Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
- Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grupy.
- Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
- Popularyzowanie wśród dzieci animacji jako sztuki oraz tzw. dobrych dobranocek z morałem.
Anna Kaczor
Strona 57 z 187