Wielkanoc ze świetlicą
Malujemy jajka,
a każde z nich to niespodzianka.
W złociste słoneczka,
w gwiazdeczki na niebie,
zrobię pisaneczkę –
mamusiu dla ciebie.
A dla mego taty –
wymaluję kurka,
będzie miał tęczowo
malowane piórka.
Dla babci i dziadka
też piękne pisanki,
oplecione w koło
w kolorowe wianki.
Pisanka dla brata
cała w żółte plamy.
To stado kurczątek
obok swojej mamy.
Gdy wszystkie pisanki
już będą zrobione,
w wiklinowy koszyk
ułożę święcone.
Zabawy wielkanocne będą świetnym urozmaiceniem w trakcie świętowania dla Was drogie dzieci, jak i dla Waszych rodziców. Jajka w postaci kolorowych pisanek, ale też takie jeszcze nieudekorowane, to idealne akcesoria do wielu zabaw. Wielkanoc obchodzimy wiosną, śmiało możecie przenieść zabawę na dwór, np. do ogrodu lub parku. Jeśli zastanawiacie się, jakie są zabawy wielkanocne, poza klasycznym szukaniem czekoladowych jajek, oto moje propozycje. Gwarantuje, że będą atrakcją nie tylko dla Was, ale również dla Waszych najbliższych osób.
Jajko jest nieodłącznym elementem świąt Wielkanocnych. Nie musimy jednak ograniczać się jedynie do zjedzenia go. Świetnie sprawdzi się także podczas różnych zabaw. Oto kilka z nich:
Polowanie na jajka
Do tej zabawy potrzebne są plastikowe jajka otwierane na pół (mogą być te po czekoladkach dla dzieci). Do każdego jajka wkładamy po jednym elemencie z jakiegoś zbioru (np. po 1 puzzlu z układanki), a następnie chowamy jajka w różnych miejscach – w domu lub na dworze. Zabawa polega na tym, by upolować, czyli odnaleźć wszystkie jajka, bo tylko wtedy uda się ułożyć kompletny obrazek. Podczas szukania możemy naprowadzać poszukiwaczy znanym hasłem „ciepło, zimno”.
Rzucanie jajkami do celu
Szykujemy koszyk, wiaderko lub pojemnik, do którego następnie każdy po kolei próbuje trafić jajkiem. Uwaga! Jeśli zabawa odbywa się w domu, niech to koniecznie będą jajka ugotowane. W plenerze można pokusić się o surowe jajka, choć lepiej unikać ich marnowania, albo plastikowe, jeśli takie macie.
Wielkanocne zabawy matematyczne - przeliczanie przedmiotów
Zabawy wielkanocne mogą być też okazją do ćwiczenia matematycznych umiejętności. Nauka matematyki wcale nie musi być przykrym obowiązkiem, może być świetną zabawą! Spróbujcie połączyć miłe z pożytecznym.
Połóż przed dzieckiem pisanki, kurczaki lub inne świąteczne akcesoria. Poproś, żeby policzyło, ile ich jest. Włóż je następnie do woreczka. Zapytaj, ile jeszcze musicie dołożyć rzeczy, by w woreczku znalazła się ich określona ilość, np. 7. Odejmuj, dodawaj przedmioty, pytając dziecko o to, ile ich jest.
Jajka dla kurczaczka
Przekonajcie się, ile kurczaków zostanie rodzicem małego pisklaka. Połóżcie kurczaki i jajka. Poproście, żeby ktoś połączył je w pary. Zapytaj, czy każdy kurczak będzie miał swoje jajko. Zabawę możesz modyfikować, zależnie od ilości jajek i kurczaków.
Kurczaczki w zagrodzie
Do zabawy będziecie potrzebować pudełka i wielkanocnych kurczaczków. Z pudełka (np. po butach) stwórzcie mini zagrodę dla kurczaków. Możesz najpierw poprosić dziecko - rodzica, żeby w zagrodzie znalazło się np. 5 kurczaków. Żeby urozmaicić zabawę, cyfry możesz napisać również na kartkach. By nieco utrudnić zadanie – poproś dziecko, żeby rzuciło kostką, a następnie włożyło do zagrody tyle kurczaków, ile oczek pokaże kostka.
Miłej zabawy!
Beata Dworzańska
„Nie widać mnie, ale wszystko u mnie ok”
Właśnie mija kolejny tydzień edukacji zdalnej, a w zasadzie to już prawie ROK. Ciągle uczymy się jak pracować, aby było wszystko jak najlepiej. Spotykamy się na platformie, odczytujemy wiadomości w dzienniku… to wszystko takie… bez emocji, bez uczucia.
Niestety, nawet najlepsze i najnowsze technologie nie zastąpią nam bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. To relacje są najważniejsze. Wyłączona kamera powoduje, że nie wiemy, co słychać u drugiej osoby, czy wszystko u niej w porządku, jakie jest jej samopoczucie, czy daje radę, czy potrzebuje pomocy.
Zdajemy sobie sprawę, że nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem, ale w związku z przedłużającym się nauczaniem zdalnym postanowiliśmy przyłączyć się do ogólnopolskiej akcji „NIE WIDAĆ MNIE, ALE WSZYSTKO U MNIE OK.”.
Zachęcaliśmy w niej uczniów do narysowania na swojej dłoni emocji, które u nich dominują, tak by w ten sposób pokazali, jak się czują i by w ten sposób można było dotrzeć do tych, którzy potrzebują pomocy i wsparcia.
Poprzez akcję chcemy pokazać, by nasi uczniowie wiedzieli, że zawsze mogą na nas liczyć, że pomożemy, że wysłuchamy. Mamy już odzew i zdjęcia buziek naszych uczniów.
Czas na rozmowę o emocjach, ponieważ każdy jest inny, każdy inaczej reaguje na tą samą sytuację, jeden ma siłę i energię, drugi jest przygnębiony i opada z sił, ale wiedząc co trapi drugiego człowieka, jesteśmy w stanie zareagować, pomóc.
Zapraszamy do galerii zdjęć.
Piotr Rajchel
Więcej zdjęć w Galerii.
Dzień Budyniu
W piątek 26 marca dzieci z oddziału przedszkolnego świętowały Światowy Dzień Budyniu. Z tej właśnie okazji przedszkolaki dowiedziały się, z jakich składników robi się budyń, a następnie, z pomocą pań, przygotowywały pyszny deser budyniowy. Wszyscy z wielkim zaangażowaniem pomagali przyrządzać smakowity budyń -wlewali mleko do misek, następnie wsypywali proszki budyniowe, a na końcu bardzo dokładnie je rozmieszali. Wspaniały zapach unosił się w całej kuchni. Kiedy pyszny budyń był już rozlany do miseczek dzieci mogły użyć swojej wyobraźni i w ciekawy sposób udekorować deser pysznymi dodatkami. Gdy wszystko było już gotowe każdy przedszkolak z wielką radością skosztował swój niepowtarzalny deser budyniowy.
To był naprawdę „smakowity dzień”!
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Sprawozdanie z realizacji programu edukacyjnego „Akademia Bezpiecznego Puchatka”
„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to ogólnopolski program edukacyjny, którego celem jest edukacja uczniów klas pierwszych w zakresie bezpieczeństwa. W czasie realizacji programu poruszane były następujące tematy: Bezpieczeństwo w domu, Bezpieczeństwo w drodze do szkoły, Bezpieczeństwo w szkole oraz Bezpieczeństwo w Internecie. Program zwraca uwagę na potencjalne zagrożenia, uświadamia dzieciom i ich rodzicom skutki niebezpiecznych zachowań w domu, szkole i na drodze, a tym samym uczy odpowiedniego zachowania się w sytuacjach dla nich niecodziennych, trudnych.
W bieżącym roku szkolnym 2020/2021, nasza szkoła przystąpiła do tej akcji. Wzięło w niej udział 5 pierwszoklasistów. Od lutego dzieci uczestniczyły w zajęciach dotyczących bezpieczeństwa, realizowanych w oparciu o starannie opracowane pod względem merytorycznym i metodycznym materiały edukacyjne. Uczniowie poszerzali swoją wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa wypełniając ciekawe karty pracy, rozwiązując zagadki, biorąc udział w zabawach ruchowych, dramowych i dydaktycznych. Puchatek „uczył” dzieci jak zgodnie z prawem poruszać się po drodze, jak przechodzić przez jezdnię, jeździć na rowerze oraz jak bezpiecznie i zdrowo odpoczywać w czasie ferii zimowych i wakacji. „Przypomniał” o konieczności noszenia odblasków, by być widocznym na drodze. „Poruszył” także zagadnienia dotyczące rozsądnego korzystania z Internetu oraz nie zapraszania nieznajomych do domu, podczas nieobecności rodziców.
W marcu wszyscy uczestnicy programu wzięli udział w Ogólnopolskim Teście Bezpieczeństwa rozwiązywanym on – line. Składał się on z 12 pytań. Dzieci wykazały się dużą wiedzą w tematyce bezpieczeństwa w domu, w szkole, w drodze do szkoły i w Internecie. Po rozwiązaniu testu pierwszoklasiści zdobyli Dyplom Klubu Bezpiecznego Puchatka, a na ręce Pani Dyrektor, został przekazany Certyfikat potwierdzający udział Szkoły Podstawowej w Bziance w XII edycji programu edukacyjnego „Akademia Bezpiecznego Puchatka”.
Anna Michnowicz
Więcej zdjęć w Galerii.
Wyniki konkursu chemicznego „Świadomie o atomie”
„Matematyka jest królową nauk, zaś chemia przepiękną księżniczką na wielkim dworze nauki”.
W naszej szkole na początku marca br. odbył się konkurs chemiczny „Świadomie o atomie”. Konkurs zorganizowany był dla klas VII – VIII. Każdy uczestnik wykonał model atomu dowolną techniką. Warunkiem zaliczenia zadania była pełna poprawność merytoryczna wykonanych modeli, kreatywność, a przede wszystkim własny wkład pracy włożony w realizację zadania. Zanim uczniowie przystąpili do wykonania swoich prac, temat budowy atomu oraz propozycję wykonania zostały im przedstawione na lekcji pokazowej z chemii, która odbyła się 25 lutego. Uczestnicy konkursu zostali nagrodzeni oceną celującą.
Wszystkie prace były bardzo dobrze, starannie wykonane za co Wam serdecznie dziękuję. Ciężko było wybrać najlepszą pracę bo wszystkie były piękne, ale ktoś musi wygrać tak więc wyniki konkursowych zmagań przedstawiają się następująco:
I miejsce: Dawid Krępulec
II miejsce: Emilia Guzik
III miejsce: Jakub Kwolek
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie, kreatywność i otwartość na naukę poprzez doświadczenie. A zwycięzcom gratulujemy wygranej.
Wioleta Bednarz
Więcej zdjęć w Galerii.
Sukces w Wojewódzkim Konkursie Literackim
1 marca obchodzimy w Polsce Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. To szczególny moment na wspomnienie bohaterów antykomunistycznego podziemia, którzy przeciwstawiali się sowieckiej agresji i narzuconemu siłą reżimowi komunistycznemu. Aby oddać im hołd, uczennica klasy VI – Milena Kaczor – wzięła udział w III Wojewódzkim Konkursie Literackim „Wolność jest w nas. Ku pamięci żołnierzy wyklętych” zorganizowanym przez Zespół Szkół Publicznych w Posadzie Górnej.
Celem konkursu było przede wszystkim złożenie hołdu w 70 rocznicę śmierci siedmiu członkom niepodległościowego IV Zarządu Głównego Zrzeszenia „Wolność i Niezawisłość”: Łukaszowi Cieplińskiemu, Adamowi Lazarowiczowi, Mieczysławowi Kawalcowi, Józefowi Rzepce, Franciszkowi Błażejowi, Józefowi Batoremu i Karolowi Chmielowi, zamordowanym 1 marca 1951 roku w więzieniu na warszawskim Mokotowie.
Komisja konkursowa dokonała oceny 107 prac z całego województwa, przyznając nagrody w dwóch kategoriach: poezja i proza. Milena napisała poruszający wiersz, który został doceniony przez jury i nagrodzony I miejscem w kategorii poezja. Jej praca to dowód na to, że młodzi ludzie nie zapominają o bohaterach, którzy poświęcili swoje życie najwyższym wartościom.
Serdecznie gratulujemy laureatce i życzymy jej kolejnych sukcesów poetyckich!
Anna Pelczarska
Przygody Kota Ciepłosława
W trosce o nasze wspólne środowisko i budowanie ekologicznych postaw wśród najmłodszych powstał projekt edukacyjny „Przygody Kota Ciepłosława”. Przygotowany przez PGE Energia Ciepła. Adresowany jest on do uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej. Celem programu jest przekazanie wiedzy o tym jak powstaje ciepło i skąd się bierze prąd. Patronat honorowy nad akcją objął Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski.
Głównym bohaterem projektu jest sympatyczny Kot Ciepłosław, który jest specjalistą od energii i ciepła. Przekazuje wiedzę, na temat oszczędzania ciepła i energii. W ciekawy sposób wyjaśnia dzieciom jak powstaje ciepło sieciowe, czy są elektrociepłownie. Kot Ciepłosław korzysta z pomocy swoich asystentów Psytryczka Elektryczka i Felki Kaloryferki. Wspólnie ze swoimi przyjaciółmi pomaga zrozumieć trudne zagadnienia w prosty i praktyczny sposób. Projekt spełnia wymagania podstawy programowej.
Nasi uczniowie z klasy III chętnie wzięli udział w powyższym projekcie. Podczas edukacyjnej przygody dzieci poznały zalety i przewagę ekologiczną ciepła sieciowego nad tradycyjnymi źródłami ciepła. Do zajęć dołączony był krótki filmik wyjaśniający istotę danego zagadnienia. Uczniowie wykonywali karty pracy oraz pogłębiali swoją wiedzę korzystając z różnego rodzaju gier edukacyjnych. Sami doszli do wniosku, że nie wszystkie źródła energii w przyrodzie są przez człowieka wykorzystywane. Punktem końcowym projektu było wykonanie wspólnego klasowego komiksu przedstawiającego dalsze przygody Kota Ciepłosława. Tematem przewodnim pracy było ciepło. Nasze dzieci wykonały komiks pt. „Jak Kot Ciepłosław świat od zagłady uratował.” Praca klasy III przedstawia negatywny wpływ spalania śmieci na środowisko. Pokazuje sposób w jaki można pozyskać ciepło nie zanieczyszczając środowiska. W pracy przedstawiony został problem trującego smogu.
Dzięki projektowi nasi uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat sposobu przetwarzania ciepła, energii elektrycznej oraz możliwości ich oszczędzania.
Anna Kaczor
Strona 66 z 187