„Jesteśmy z wami niebieskimi motylami”
Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Jarosławiu od kilku lat organizuje konkurs „Niebieskie Motyle” przeznaczony dla osób ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. W tym roku, ze względu na pandemię Ośrodek zaprosił wszystkich do podjęcia radosnego wyzwania, którego celem jest poszerzanie świadomości na temat autyzmu i przekazanie iskierki przyjaźni osobom z autyzmem i ich rodzinom pod hasłem „Jesteśmy z Wami Niebieskimi Motylami”.
Nasz oddział przedszkolny został nominowany przez Szkołę Podstawową Fundacji „Elementarz” w Głębokiem, za co im bardzo dziękujemy. Z przyjemnością włączyliśmy się w szybkie wyzwanie, ponieważ na realizację zadań było tylko 48 godzin. Wszystkie dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, w trakcie których podjęły różne aktywności związane z motywem akcji MOTYLEM i KOLOREM NIEBIESKIM oraz przekazały niebieską iskierkę wykonując trzy symboliczne zadania:
- wykonaliśmy dekorację tematyczną „Jesteśmy z Wami Niebieskimi Motylami”,
- ubraliśmy się na niebiesko,
- napisaliśmy o akcji na naszym profilu facebook i stronie placówki. Niech iskierka nie gaśnie w naszych sercach!
Dziękujemy za możliwość udziału w tej akcji.
Pozdrawiamy i przesyłamy iskierkę przyjaźni wszystkim osobom z autyzmem i ich rodzinom. „Jesteśmy z Wami Niebieskimi Motylami”.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Ekologiczna akcja "Posadź drzewo. Podaj dalej”
"Posadź drzewo. Podaj dalej!” to ogólnopolski projekt edukacyjny organizowany przez Niepubliczne Przedszkole Nr 1 „Pod Topolą” w Szczytnie, skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym. Jego głównym założeniem jest kształtowanie postaw proekologicznych poprzez rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, propagowanie wiedzy o drzewach i ich roli dla środowiska oraz rozwijanie wrażliwości artystycznej dzieci dzięki obcowaniu z przyrodą. Punktem kulminacyjnym jest posadzenie drzewa przez dzieci w ogrodzie przedszkolnym, w parku lub w lesie oraz zaproszenie do udziału w projekcie kolejnych trzech placówek, a tym samym zwiększenie ilości posadzonych drzew tworzących wspólny symboliczny las.
Dzieci z oddziału przedszkolnego Szkoły Podstawowej w Bziance przyłączyły się do tej fantastycznej akcji ekologicznej. Na dowód wsparcia projektu również wykonały zadanie i posadziły swoje drzewko. W naszym sadzie została posadzona jabłonka, która otrzymała wdzięczne imię Tosia. Mamy nadzieję, że z naszej małej jabłonki urośnie piękna jabłoń, która obficie obrodzi w soczyste, pyszne i zdrowe owoce. „Posadź drzewo. Podaj dalej!” to fajna, ciekawa inicjatywa, która przynosi wymierne korzyści dla środowiska przyrodniczego.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Ja w społeczeństwie. Jak mogę zmienić świat?
W tym roku szkolnym uczniowie klasy V zostali studentami Uniwersytetu Dzieci w Klasie. Na lekcjach z wychowawcą zrealizowali projekt edukacyjny „Ja w społeczeństwie. Jak mogę zmienić świat?”. Jego celem było kształtowanie kompetencji obywatelskich i społecznych. Podczas zajęć piątoklasiści dyskutowali o bardzo ważnych wartościach: empatii, odpowiedzialności, tolerancji oraz wspieraniu tych, którzy tego potrzebują.
Dzięki projektowi uczniowie rozwinęli swoją wrażliwość na potrzeby innych ludzi oraz zdobyli wiedzę, która pozwoli im w przyszłości stać się świadomymi i zaangażowanymi uczestnikami życia społecznego, którzy będą się troszczyć o swoją najbliższą okolicę i cały kraj.
Anna Pelczarska
Stolik multimedialny
Zajęcia świetlicowe uatrakcyjnił naszym uczniom nowy sprzęt edukacyjny, mianowicie stolik multimedialny, z którego korzystają uczniowie nie tylko chodzący na świetlicę, ale także pozostałe dzieci. Zabawki interaktywne pozytywnie wpływają na rozwój każdego dziecka, ponieważ pobudzają jego wyobraźnię, zmuszają do zastanowienia się nad tym jak coś działa, potrafią skupić uwagę dziecka przez dłuższy czas, ale nie tylko, bowiem również uczą i bawią. Stolik dla najmłodszych to pomysł na doskonale angażujące i ekscytujące zabawy dla wszystkich. Interakcje przy stoliku rozwijają kreatywność i umiejętność myślenia abstrakcyjnego. Stolik jest prosty w obsłudze, nie wymaga kalibracji. Każde dziecko znajdzie w nim coś dla siebie. Stół multimedialny, który posiada nasza szkoła ma duży wybór gier, zabaw, quizów oraz aplikacji. Uczniowie korzystają z niego w zależności od upodobań. Można na nim grać w gry matematyczne, z języka angielskiego, z przyrody, plastyki oraz muzyki.
Cechami, które usprawniają pracę z nim jest: pojemnościowy ekran dotykowy, wbudowany system Android, technologia Multi – Touch oraz wbudowane głośniki.
Przy stoliku możemy wygodnie usiąść na kolorowych pufach i zacząć zabawę na sprzęcie.
Mamy nadzieję, że stolik zachęci nie tylko naszych uczniów do zabaw, ale również inne dzieci, które chciałyby pobawić się i mile spędzić czas.
Beata Dworzańska
Więcej zdjęć w Galerii.
Powrót na lekcje wychowania fizycznego ...
Nareszcie wróciliśmy do ulubionych zajęć z wychowania fizycznego. Wykorzystując dobrą pogodę klasa 7 i 8 zaczęła zajęcia na boisku szkolnym w scenerii białych stokrotek. Długo się wspólnie nie widzieliśmy, więc zanim zaczęliśmy ćwiczenia było chwile wygłupów i radości. Wiadomo, że najprzyjemniej ćwiczy się, gdy jest sucho, ciepło i jest słońce. Nam się udało zaczerpnąć świeżego powietrza, natomiast klasy młodsze rozpoczęły zajęcia na naszej zastępczej sali gimnastycznej. Radości wspólnych zabaw nie było widać końca, szkoda tylko, że na tak krótko wróciliśmy do szkoły, bo już niebawem koniec roku szkolnego.
Emilia Guzik i pani Beata Dworzańska
Więcej zdjęć w Galerii.
Jak uczy się mózg?
Na zakończenie projektu Lekcje z emocjami, klasa VI uczestniczyła w wykładzie on – line „Jak uczy się mózg?”.
Pan dr Wojciech Glac w bardzo ciekawy sposób opowiadał nam o tym jak zbudowany jest nasz mózg oraz w jaki sposób pracuje. Dowiedzieliśmy się również jak możemy współpracować z naszym mózgiem, jak go wykorzystywać efektywnie, jak to się dzieje, że zapamiętujemy i rozwiązujemy problemy.
Poznaliśmy także sposoby, które ułatwiają naukę, koncentrację oraz przetwarzanie informacji, co bardzo przyda się nam po powrocie do nauki stacjonarnej.
Urszula Smerecka
Zainspirowani Konstytucją 3 Maja
3 Maja 1791 roku "dla ugruntowania wolności, dla ocalenia Ojczyzny i jej granic" Sejm Wielki na Zamku Królewskim w Warszawie przyjął Ustawę Rządową. Gwarantowała ona poszanowanie tradycji chrześcijańskich, tolerancji i wartości doby oświecenia. Regulowała organizację władz państwowych nadawała prawa i obowiązki obywateli. Dokument ten tworzył późniejszą tożsamość suwerennego narodu. Konstytucja 3 Maja została "przyjęta przez aklamację w dobie zagrożenia Ojczyzny, była próbą zaangażowania obywateli w ratowanie Rzeczypospolitej przed atakami państw ościennych poprzez utorowanie drogi do długotrwałych reform demokratycznych oraz wzmocnienia państwa w celu obrony niepodległości".
Sejm świadomy znaczenia Konstytucji 3 Maja jako ważnego elementu w pamięci zbiorowej ustanowił rok 2021 rokiem Konstytucji 3 Maja. W naszej szkole uczniowie z klasy VI upamiętnili to wiekopomne dzieło. Zebrani na sejmiku uczniowskim zaprezentowali najważniejsze zagadnienia związane z Konstytucją 3 Maja. W trakcie lekcji podzielili się refleksją, która towarzyszyła im podczas zajęć zdalnych. Aby oddać hołd twórcom tego aktu nasze dzieci wzięły udział w szkolnym konkursie plastycznym „Zainspirowani Konstytucją 3 Maja”. Uczniowie wykonali pracę w formie lapbooka, który zawierał informacje dotyczące Ustawy Rządowej z 1791 roku. Komisja konkursowa biorąc pod uwagę zgodność pracy z tematem, pomysłowość, zaangażowanie, estetykę pracy nagrodziła następujących uczniów:
I miejsce Lena Knurek kl. IV
II miejsce Sandra Kwolek kl. VII
III miejsce Jakub Kwolek kl. VII
Gratulujemy nagrodzonym uczniom i życzymy dalszych sukcesów w kolejnych zmaganiach konkursowych.
Znaczenie Konstytucji dla przyszłych losów Rzeczypospolitej Obojga Narodów podkreślił Jan Paweł II w 1991 roku podczas spotkania z polskimi władzami na Zamku Królewskim w Warszawie.
„Stała się ona ostatnim słowem dziejów I Rzeczypospolitej (…) Była też ostatnim wyrazem mądrości obywatelskiej. I odpowiedzialności politycznej, który przyszedł już niestety za późno i nie zdołał zahamować upadku tego wielkiego organizmu”.
Anna Kaczor
Słownik zdalnego nauczania na wesoło
Naturalne jest to, że język musi dostosować się do nazywania nowych elementów rzeczywistości. Pandemia koronawirusa spowodowała, że język polski wzbogacił się o szereg słów i zwrotów. Do naszego codziennego słownika weszły takie pojęcia jak: pandemia, maseczka, lockdown, kwarantanna. Pandemia odbiła się echem także podczas lekcji zdalnych.
W związku z tym Samorząd Uczniowski postanowił przeprowadzić ankietę wśród uczniów i nauczycieli naszej szkoły i na jej podstawie stworzył Słownik zdalnego nauczania. Znalazły się w nim wyrażenia najczęściej używane podczas lekcji zdalnych. Pokazują one nastroje panujące na e-lekcjach, postawy wobec takiego rodzaju edukacji, często nazywają także elementy nowej codzienności. Wspólnymi siłami udało nam się zebrać 50 haseł.
W naszym słowniku zamieściliśmy także wesołe komentarze, aby za pomocą żartów rozbroić niełatwą rzeczywistość. Nie możemy zapominać o pozytywnej dawce humoru, więc puszczamy oczko do tego, co się dzieje podczas lekcji zdalnych. Cieszymy się jednak, że niedługo wracamy na lekcje stacjonarne do naszego budynku szkolnego.
SŁOWNIK ZDALNEGO NAUCZANIA do pobrania i przeczytania :)
Anna Pelczarska
Strona 63 z 187