Trzecim zadaniem projektu ,,Szkoła Przyjaciół Kopernika” było przygotowanie i przeprowadzenie zabawy tupu escape room. Sformułowane zostały następujące cele zajęć:

  • uczniowie konstruują narzędzia Mikołaja Kopernika Trójkąt i Kwadrat,
  • rozumieją i definiują pojęcia: astrolog, astonauta, orbita, astrolabium, Frombork, teleskop,
  • wykonują eksperymenty naukowe i zadania zgodnie z instrukcją, współpracują w grupie,
  • wykorzystują elementy programowania,
  • selekcjonują zdjęcia technologii kosmicznej używanej w kosmosie i w życiu codziennym.

Gra rozpoczęła się fabułą, którą przedstawił Pan Kacper Sobejko wcielając się postać Mikołaja Kopernika i tym samym zachęcił uczniów do wspólnej zabawy. Dzieci musiały znaleźć kod do specjalnej skrzyni, w której przechowywane zostało skradzione dzieło Mikołaja Kopernika ,,O obrotach sfer niebieskich" Zadania miały charakter naukowy i oparte były na doświadczeniach. Zabawa podzielona została na cztery stacje. W trakcie gry uczniowie do szkolnego parawanu przypinali wykonane zadania. Tak powstała dekoracja, która została wyeksponowana jako wystawa na szkolnym korytarzu. Po wykonaniu każdego z zadań uczniowie odblokowywali numery do specjalnego kodu, którym był rok 1543 oraz otrzymali podpowiedź, gdzie zostało ukryte kolejne zadanie.

Stacja I - Narzędzia Mikołaja Kopernika

Dzieci za pomocą długopisu 3D musiały wykonać proste narzędzia Mikołaja Kopernika Trójkąt paralaktyczny – trikwetrum, służący do wyznaczania paralaksy Księżyca, czyli pomiaru jego odległości od Ziemi oraz Kwadrat, który służył do mierzenia wysokości Słońca nad horyzontem. Dzieci bezbłędnie wykonały zadanie.

Stacja II  Makieta Układu Słonecznego.

W tym zadaniu dzieci z wykorzystaniem dmuchanego Układu Słonecznego wykonały makietę. Zaznaczyły orbity oraz ułożyły w odpowiedniej kolejności wszystkie osiem planet Układu Słonecznego. Do tego zadania posłużył im wiersz oraz ilustracja Układu Słonecznego.

Stacja III Technologia kosmiczna.

Zadaniem uczniów było pogrupowanie zdjęć ukazujących technologię kosmiczną używaną w kosmosie i w życiu codziennym do ich opisów i przyporządkowanie ich do odpowiedniej kategorii. Poprawnie wykonane zadanie dzieci przypięły do parawanu. Kolejną zabawą było zaprogramowanie za pomocą strzałek drona, którym odbyliśmy próbny lot na sali gimnastycznej.

Stacja IV Gry i zabawy interaktywne.

Zadaniem dzieci było ułożenie portretu Mikołaja Kopernika z wykorzystaniem puzzli interaktywnych, drugim zadaniem było połączenie zdjęć z ich opisem, trzecim zadaniem była gra dobble. Zadania zostały wykonane w programie genally.

Podczas zabawy uczniowie wykonali zadania samodzielnie.

Anna Kaczor

Kosmiczny quiz

 

Więcej zdjęć w Galerii.