Zimowa herbatka u Biedroneczek
W ramach grudniowego zadania programu „Czym skorupka za młodu…” dzieci wykonały pyszną i zdrową zimową herbatę z sokiem z malin, korzennymi przyprawami oraz plastrami pomarańczy.
Przygotowania rozpoczęły się oczywiście od krótkiego wprowadzenia i zaprezentowania dzieciom różnych rodzajów herbat – czarne, zielone, białe, owocowe, aromatyzowane z dodatkami. Dostępne w postaci sypanej, w torebkach, a nawet w formie rozwijających się kwiatów. Dzieci oglądały listki, dotykały, wąchały, porównywały i oczywiście próbowały… Przy okazji słuchały opowieści o historii herbaty. Według legendy pierwszy napar z liści przez przypadek zaparzył chiński cesarz Shennong.
W niektórych państwach dodaje się do herbaty cukier, miód lub konfiturę, w innych mleko czy listek mięty, a gdzie indziej nawet sól i masło. Następnie dzieci z zaangażowaniem parzyły i degustowały herbatkę. Napój wyszedł pyszny i rozgrzał wszystkie maluszki w ten zimny grudniowy dzień.
O jego walorach świadczyły uśmiechy na buźkach naszych pociech ;)
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
By dobrze się czytało, to zakładkę stwórz wspaniałą
Czytanie książek jest podróżą w niezwykły świat wyobraźni. Poprawia naszą koncentrację, wzmacnia kreatywność, wpływa na rozwój mowy oraz wzbogaca słownictwo. Uczy również empatii i asertywności. Ogólnie mówiąc - czytanie poszerza wiedzę ogólną. Trzeba pamiętać, że czynność ta ma ogromy wachlarz zalet, który znacząco wpływa na rozwój naszych dzieci.
W ramach projektu klasa I przygotowała pomysłową zakładkę do książek. Dzieci samodzielnie wybrały interesujący ich wzór. Motywem przewodnim pracy technicznej były zakładki inspirowane zwierzętami. Uśmiechnięte buzie liska, misia, jeżyka i królika przypadły do gustu naszym młodym czytelnikom. Dzieci chętnie wykonały pracę, która bardzo im się podobała. Uczniowie wykonali po dwie zakładki. Następnie pierwszoklasiści wraz z wychowawcą Panią Beatą Dworzańską wypożyczyli książki z interesującą ich tematyką.
Dlaczego wykonywanie prac manualnych jest niezwykle ważne dla dobra dzieci? Otóż nie tylko wzmacnia rozwój małej motoryki, ale również pozwala rozwijać zdolności twórcze dziecka. Stymuluje kreatywność, spostrzegawczość i logiczne myślenie. Rozwój motoryki małej zaprocentuje, kiedy dziecko rozpocznie swą pierwszą przygodę z czytaniem.
Anna Kaczor
Jak powstaje plotka?
Uczniowie klasy 6 dołączyli początkiem grudnia do inicjatywy Narodowego Rozwoju Czytelnictwa i odbyli lekcję wychowawczą, której tematem była plotka. Według słownika to niesprawdzona lub kłamliwa pogłoska, która powoduje utratę dobrego wizerunku osoby, której dotyczy.
Po sprawdzeniu definicji plotki w słowniku, wychowankowie odczytali wiersz Marii Terlikowskiej o tym samym tytule i uczestniczyli w burzy mózgów. Następnie wszyscy z ochotą przystąpili do zabawy dydaktycznej. Finał tego eksperymentu okazał się niezwykle zaskakujący – uczniowie odkryli na własnej skórze, jak łatwo stworzyć niezgodną z prawdą pogłoskę, która odbiega znacznie od rzeczywistej prawdy.
Celem zajęć było zrozumienie istoty plotki, poznanie mechanizmów powstawania i wypracowanie umiejętności oceny takiego rodzaju informacji. Uczniowie spostrzegli, jak plotka wpływa na życie innych i poznali sposoby zapobiegania negatywnym cechom kłamliwej pogłoski.
Piotr Rajchel
Więcej zdjęć w Galerii.
Przystanek wędrującej książki
Książka jest ponadczasowym dobrem, które niesie za sobą wiele wartości. To dzięki czytaniu książek wzbogacamy swoją wiedzę, przenosimy się w świat wartości, uczymy się aktywnego słuchania, trenujemy pamięć, pobudzamy naszą wyobraźnię, poszerzamy swój zasób słownictwa . Walorów aktywnego czytania książek jest wiele, dlatego w naszym przedszkolu zrealizowaliśmy projekt „Przystanek wędrującej książki”.
Celem akcji jest promowanie czytelnictwa oraz przybliżenie dzieciom idei ponownego wykorzystania przeczytanych już książek. Przedszkolaczki odwiedziły bibliotekę szkolną, wypożyczyły książeczki, a następnie umieściły je w kąciku czytelniczym. Wszystkie wypożyczone pozycje były prezentowane dzieciom każdego dnia podczas wspólnego czytania.
Wspólne poznawanie ciekawych historii okazało się być świetną zabawą, dzieci, które od najmłodszych lat mają styczność z książkami, później częściej po nie sięgają. Powstaje w dzieciach nawyk sięgania po książki, co pozytywnie wpływa na emocjonalny, moralny, społeczny oraz intelektualny rozwój dziecka.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Mikołaju, Mikołaju…
6 grudnia jest od wielu lat dniem, w którym w naszej szkole podtrzymujemy mikołajkową tradycję. Chociaż w tym roku z przyczyn zdrowotnych naszych uczniów spotkanie ze św. Mikołajem wypadło 14 grudnia, to nie zmienia faktu, że od samego rana z każdej strony kręciły się po korytarzach i w klasach dzieci ubrane na czerwono, w pięknych mikołajkowych czapkach.
I przybył… po długim oczekiwaniu dzieci doczekały się wizyty upragnionego św. Mikołaja. Podczas spotkania integracyjnego na sali gimnastycznej, gdy śpiewaniu i tańcom towarzyszył miły nastrój, usłyszeliśmy dzwonek i pojawił się nasz „miły gość”. Przeprosił, że tak długo wszyscy musieli na niego czekać, ale w drodze utknął w korku, a potem naprawiał kopytko swojemu reniferowi. Na szczęście dotarł, gdy jeszcze byliśmy w szkole. A dzieci, na powitanie św. Mikołaja zaprezentowały piosenkę, a także obiecały, że będą grzeczne i postarają się nie sprawiać kłopotu swoim rodzicom ani nauczycielom. Po takich deklaracjach Mikołaj przystąpił do swojego zadania – obdarzył dzieci miłymi upominkami, przyjmowanymi z wypiekami na twarzach i z nieskrywaną radością. Na zakończenie wizyty zostały wykonane wspólne zdjęcia św. Mikołaja z dziećmi. Następnie Mikołaj udał się z koszem słodyczy do uczniów w poszczególnych klasach. W ty dniu zostały również wręczone przez św. Mikołaja nagrody uczniom, którzy najlepiej oszacowali wagę św. Mikołaja w szkolnym konkursie „Ile waży św. Mikołaj?”. Nagrody otrzymali uczniowie Kacper Zubik – klasa 5 oraz Magdalena Kaczor – klasa 6.
I pożegnał się… mówiąc, że czekają na niego jeszcze w wielu miejscach, więc musi się spieszyć, żeby wszędzie zdążyć. A więc do następnego roku drogi św. Mikołaju!!!
Spotkanie z Mikołajem minęło w bardzo miłej atmosferze. Szkoda tylko, że ten wyjątkowy gość odwiedza wszystkich tylko raz w roku…
Ewelina Rij, Anna Michnowicz
Więcej zdjęć w Galerii.
Sleeveface, czyli ubierz się w książkę
„Autor pisze tylko połowę książki, druga połowa należy do czytelnika”
Józef Korzeniowski
Klasa 8 przyłączyła się do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021 -2025 i zrealizowała zadanie „Sleeveface – czyli ubierz się w książkę”.
Sleeveface polega na odpowiednio dobranej kompozycji zdjęcia i aranżacji tła, której efektem jest złudzenie zespolenia fotografowanej postaci z graficznym motywem okładki książki. Sleeveface popularyzuje fotografię jako dziedzinę sztuki, a także literaturę wśród dzieci i młodzieży oraz daje możliwość prezentacji własnych umiejętności .
Uczniowie klasy 8 poradzili sobie z tym zadaniem, czego efekty możemy zobaczyć na zdjęciach.
Joanna Tuchowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Próbna ewakuacja w naszej szkole
16 Listopada odbyła się pierwsza w tym roku próbna ewakuacja w naszej szkole. Po sygnale dźwiękowym w postaci - 3 długich dzwonków w starym budynku szkoły, komunikatu głosowego trzy razy „ALARM” w budynku domu ludowego, uczniowie wraz z nauczycielami opuścili budynki i udali się na miejsce zbiórki, czyli boisko szkolne. Nauczyciele na podstawie dziennika przekazali p. Dyrektor prowadzącej akcję ewakuacyjną informacje dotyczące stanu liczebności klas.
29 października w trosce o bezpieczeństwo uczniów w naszej szkole przeprowadzony został drugi próbny alarm pożarowy, połączony z ewakuacją uczniów, nauczycieli oraz pracowników z budynków szkoły przy współpracy Ochotniczej Straży Pożarnej z Beska.
Celem tych ćwiczeń było uświadomienie przede wszystkim uczniom, a także innym osobom jak należy się zachować w sytuacji zagrożenia. Cała akcja w wyznaczonym czasie przebiegła bardzo sprawnie i zgodnie z zasadami postępowania w czasie niebezpieczeństw. Po usłyszeniu alarmów uczniowie, nauczyciele oraz pracownicy opuścili budynki szkoły. Strażacy sprawdzili budynki, czy zostały zachowane wszystkie środki bezpieczeństwa w razie ewakuacji.
Uczestnicy akcji doświadczyli najistotniejszych wzorców, gdzie priorytetem był brak paniki, szybkość i sprawność w opuszczeniu terenu zagrożenia oraz wspólnie pomaganie sobie. Na uwagę zasługuje fakt, iż uczniowie, nauczyciele, a także wszyscy pracownicy obsługi, zachowują środki bezpieczeństwa, doskonale znają drogi ewakuacyjne, a także bardzo szybko i sprawnie stawiają się na miejscu zbiórki.
Podkreślamy, iż takie alarmy próbne to bardzo ważne kwestie, które przygotowują nas do zachowania odpowiedniego postępowania podczas prawdziwej ewakuacji na wypadek pożaru lub innego zagrożenia. Przeprowadzona akcja była potwierdzeniem, że wszyscy wiedzą, jak się zachować w takich sytuacjach.
Szymon Kielar
Strona 33 z 188