Talenciaki
Dziękujemy wszystkim Rodzicom i Uczniom, którzy przekazali „Talenciaki” na rzecz naszej szkoły. Dzięki akcji szkoła wzbogaciła się o tablice magnetyczne do nauczania biologii.
DZIĘKUJEMY PIĘKNIE WAM, WSZYSTKO TO PRZYDA SIĘ NAM !!!!!
Różne rodzaje słowników na lekcji języka polskiego
słownik
1.«zbiór wyrazów ułożonych i opracowanych według pewnej zasady, zwykle objaśnianych pod względem znaczeniowym»
2.«indywidualny zasób wyrazów»
Słownik (inaczej: leksykon, dykcjonarz, glosarium) to zbiór wyrazów, które są opracowane na podstawie określonych zasad i zarazem dostarczają nam one ogrom wiedzy z zakresu różnorodnej tematyki. Struktura słownika opiera się na ułożonych w kolejności alfabetycznej lub tematycznej haseł.
Słowniki pozwalają nam na nabywanie sporego zasobu słownictwa, a także tworzone są z myślą o ułatwieniu życia, komunikacji oraz wyszukiwania i zdobywania wiedzy. Leksykony słów pozwalają na wyszukiwanie synonimów, czyli wyrazów bliskoznacznych, odnajdywania znaczenia/definicji wielorakiej tematyki wyrazów czy też określenia zapożyczeń – m.in. anglicyzmów, germanizmów.
Słowniki dzielą się na: rzeczowe oraz językowe. Rzeczowe dotyczą głównie konkretnej tematyki wyrazów, określonej danym słownikiem, np. Słownika geograficznego. Natomiast językowe posiadają swoje rodzaje: ogólne (np. Słownik języka polskiego), specjalne (m.in. Słownik ortograficzny, Słownik poprawnej polszczyzny) i przykładowe (Słownik wyrazów obcych).
Powyższą wiedzę na temat zagadnień słownikowych zdobyła klasa V, która przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025. Podczas lekcji języka polskiego, uczniowie poznali rodzaje słowników, mogli przeglądnąć oraz wyszukać „w ciemno” słowa, a także odnaleźć i sprawdzić wybraną terminologię z określonej dziedziny. Dzieci przeglądały hasła ze zbiorów: Słownika języka polskiego, Słownika ortograficznego, Słownika wyrazów obcych, Słownika poprawnej polszczyzny, Słownika terminów literackich, Słownika synonimów, Słownika związków frazeologicznych.
Ponadto, uczniowie stworzyli własne słowniki wraz z wyrazami, którymi posługują się na co dzień, a których znaczenie niekoniecznie jest zrozumiałe dla innych. Dodatkową, przydatną informacją było wskazanie uczniom wirtualnych, internetowych słowników, które zawierają wiarygodne i rzetelne źródło informacji oraz mogą posłużyć jako „pomocna dłoń” przy pisaniu różnego rodzaju wypowiedzi.
Lekcja była owocna i pozwoliła uczniom przenieść się do świata różnorodnego nazewnictwa, dzięki czemu poznali oni terminologię, której nie tylko używa się na co dzień, ale i taką, która wyszła już z użycia.
Magdalena Kwiatkowska
Akcja czytelnicza - "Randka z książką"
Randka każdemu kojarzy się ze spotkaniem z drugą osobą. Okazuje się, że na randkę można też pójść z ... książką.
Uczniowie klasy VII odwiedzili bibliotekę szkolną, by poznać nowości czytelnicze zakupione do biblioteki, ale także by wybrać coś dla siebie do poczytania. Wybierali książki nietypowo, bo nie znali ich tytułów. Książki owinięte w kolorowy papier losowali z kosza, dopiero w klasie mogli je rozpakować i sprawdzić co los im wybrał. Nowe, ładnie wydane pozycje z przyjemnością bierze się do ręki. Krótkie informacje na okładkach pozwoliły nam sprawdzić tematykę książek. Podczas czytania niektórzy przenieśli się w przeszłość np. w czasy Galla Anonima, inni mogli poznać współczesne problemy nastolatków, ich zainteresowania i pasje jak np. piłka nożna. Przyjemnie było porozmawiać o czytanych powieściach, przeczytać kolegom ciekawe fragmenty czy znaleźć humorystyczne zdania, które można potem powtarzać.
Małgorzata Zięba
Więcej zdjęć w Galerii.
Mikołajkowy wyjazd na lodowisko
9 grudnia br. uczniowie klas IV – VIII naszej szkoły, w myśl przysłowia „W zdrowym ciele zdrowy duch”, udali się w mikołajkowym nastroju na lodowisko do Rymanowa Zdroju. Opiekę nad uczniami sprawowali: ks. R.Kwolek, p. M.Kwiatkowska oraz p. J.Tuchowska.
Integracja zespołów klasowych, wspólna zabawa, a z drugiej strony ruch na świeżym powietrzu oraz doskonalenie techniki jazdy na łyżwach to najlepszy sposób, by łączyć przyjemne z pożytecznym. Zdecydowana większość uczniów to urodzeni łyżwiarze, którzy dawali pokaz swoich umiejętności na lodowisku. Niektórzy uczniowie zaczynali dopiero przygodę z łyżwami i nie obeszło się bez upadków, jednak uczniowie wzajemnie sobie pomagali. Humory dopisywały wszystkim uczestnikom wydarzenia, a czas na lodowisku upłynął niestety szybko.
Po wysiłku fizycznym, nadszedł czas na zasłużony poczęstunek w kawiarni „Piccolo”. Przygotowane dla uczniów zapiekanki, bardzo szybko zniknęły z talerzy. Apetyty były tak duże, iż po zapiekankach, niektórzy uczniowie znaleźli miejsce jeszcze na desery i gorącą czekoladę.
Zmęczeni, ale z uśmiechem na twarzy i w dobrym humorze uczniowie wrócili do szkoły.
Joanna Tuchowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Ogólnopolska kampania BohaterON
Szkoła Podstawowa w Bziance już kolejny rok angażuje się w ogólnopolską kampanię o tematyce historycznej BohaterON w Twojej Szkole. Celem tej akcji jest upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego i promocja historii Polski XX wieku. Projekt ma charakter edukacyjny. Bazując na historii Powstańców ma wzmacniać poczucie tożsamości narodowej, krzewić postawy patriotyczne oraz budować wrażliwość społeczną. Akcja realizowana jest przez trzy wrocławskie fundacje: Fundację Rosa, Fundację Sensoria i Fundację Pokolenia Kolumbów, których działaniom przyświeca hasło „Pamięć – Edukacja – Pomoc”.
Na podstawie materiałów edukacyjnych otrzymanych od organizatora i własnego scenariusza nauczyciel na lekcji historii przeprowadził z uczniami klasy 5 zajęcia dotyczące Powstania Warszawskiego. Po zapoznaniu się z tematem, przygotowane zostały życzenia i podziękowania dla Powstańców Warszawskich w formie krótkiej prezentacji stanowiącej wpis na portalu www.dumnizpowstańców.pl – wirtualnymi miejscu pamięci o Powstańcach i Powstaniu Warszawskim. Jest to nowa forma organizacji akcji zastępująca tradycyjne kartki-laurki wykonywane dotychczas przez uczniów. Włączając się w ten ogólnopolski projekt pokazaliśmy, że pamiętamy o Bohaterach sierpnia 1944 roku, ponieważ każdy wpis to znacznik na mapie Polski symbolizujący dowód uznania, szacunku i dumy z Powstańców Warszawskich i dumny ze swojej historii.
Poniżej link do prezentacji:
Justyna Barć
Zalety czytania
„Czytanie dzieciom i ograniczenie korzystania z mediów elektronicznych to najlepsza inwestycja w ich przyszłość.”
Jim Trelease
Statystyki czytelnictwa w naszym kraju są zatrważająco niskie. Według najnowszych badań niecałe 40% Polaków przeczytało w ciągu roku przynajmniej jedną książkę, z czego tylko 9% co najmniej siedem. Mimo tego smutnego faktu, wielu świadomych i oczytanych rodziców zastanawia się jak zachęcić dziecko do czytania. Jeśli chodzi o zalety czytania książek naszym pociechom, często nie zdajemy sobie sprawy, że jest ich tak wiele. Najogólniej – czytanie wspiera rozwój na wielu płaszczyznach, m. in. rozwój wyobraźni, empatii, ćwiczenie koncentracji i pamięci. Czytając dziecku zaspokajamy jego potrzeby emocjonalne – czego nie zrobi za nas komputer ani telewizja. Podczas czytania jesteśmy blisko, poświęcamy mu czas. Zdobywa też istotne kompetencje intelektualne: uczy się języka oraz myślenia. Współczesny człowiek musi umieć samodzielnie myśleć i podejmować decyzje. Powinien też swobodnie i poprawnie posługiwać się językiem, który dla każdego z nas jest prawdziwą wizytówką w szkole, w pracy i w życiu.
Podsumowaniem wymieniania zalet czytania jest przygotowana przez p. Annę Kaczor - opiekuna świetlicy, prezentacja dla rodziców na temat: Dlaczego warto czytać? Zachęcamy do obejrzenia i wyciągnięcia wniosków.
Szczegóły: Prezentacja
Edyta Jakieła
II Ogólnopolski Konkurs Recytatorski
„Miś ma w oczach szklane kulki, po to misiem jest,
Żeby było kogo tulić , kiedy pada deszcz.
Miś ma uszy do targania, po to misiem jest,
żeby mieć coś do kochania i wytarcia łez.”
(autor nieznany "Piosenka o misiu")
Dzień Pluszowego Misia obchodzony jest na całym świecie. Święto to zostało ustanowione w 2002 roku i przypada na 25 listopada. Z tej okazji Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 1 w Gdańsku zorganizował konkurs recytatorski dla uczniów z klas od I- III uczęszczających do świetlicy szkolnej.
Celami konkursu było zapoznanie i zainteresowanie dzieci poezją, rozwijanie zdolności recytatorskich oraz kształtowanie wrażliwości na piękno poezji w języku ojczystym. Każda świetlica szkolna mogła maksymalnie zgłosić dwóch uczestników do konkursu. Naszą szkołę godnie reprezentowali:
- Nikola Stapińska z klasy II, która wyrecytowała wiersz Arkadiusza Łakowiaka pt. ,,Wojtek”,
- Igor Zubik z klasy I zaprezentował wiersz Czesława Janczarskiego pt. ,,Naprawimy misia”.
Dzieci z odpowiednio dobrana dykcją i intonacją przedstawiły swoje wiersze. Uczestnikom konkursu życzymy samych sukcesów recytatorskich.
Anna Kaczor
Andrzejki 2022
Andrzejki obchodzone z 29 na 30 listopada są wspaniałą okazją do dobrej zabawy, a jednocześnie źródłem szacunku dla tradycji i obrzędów ludowych. Wróżby pobudzają wyobraźnię, uczą kreatywności, pozwalają oderwać się od rzeczywistości i przenieść w świat marzeń i fantazji.
W naszej szkole w tym dniu na sali gimnastycznej bawiły się najpierw dzieci z młodszych klas. Opowiedzieliśmy sobie na początek imprezy o historii andrzejkowych tradycji. Uczniowie mogli dowiedzieć się jaki zawód w przyszłości będą wykonywać, co kryje andrzejkowe serduszko, rzucali kostką, kręcili butelką, odczytywali gwiazdy z numerami, aby dowiedzieć się jak będzie miała na imię ich ukochana osoba. Nie zabrakło też wędrowania butów przez całą salę. Po wróżbach przyszedł czas na tańce przeplatane różnymi konkursami.
Z kolei klasy IV-VIII mogły nie tylko bawić się przy wspaniałej muzyce, ale także zagrać w różne gry oraz zabawy integracyjne. Dzięki organizacji owych rozrywek, dzieci mogły jeszcze lepiej poczuć andrzejkowy nastrój. Pojawiła się ulepszona wersja ostatkowa wszystkim znanej gry towarzyskiej – „Mafii” oraz „21”.
Oprócz gier integracyjnych, dzieci zaprezentowały Taniec Belgijski tzw. „Belgijkę” oraz Taniec Kowbojski zwany potocznie „Kowbojką”. Nie obyło się również bez popularnych „Gorących krzesełek”, w których to dziewczynki okazały się przodować.
Na zabawie, uczniowie mogli zaopatrzyć się w suchy prowiant dzięki pracy szkolnego sklepiku.
Na koniec, dla wszystkich dzieci przewidziano pizzę oraz zimne napoje, które sfinansowała Rada Rodziców, za co składamy serdeczne podziękowania.
Radość ze wspólnej zabawy i uśmiechy dzieci pokazały, że impreza andrzejkowa była bardzo udana. Oczywiście dzieci wiedzą, że wszystkie wróżby traktujemy z przymrużeniem oka, jednak Andrzejki mają niezaprzeczalnie magiczny klimat.
Samorząd Uczniowski
Beata Dworzańska
Więcej zdjęć w Galerii.
Strona 34 z 188