W dniach 4 - 5 czerwca 2013 r. uczniowie kl. III - VI  szkoły podstawowej  w  Bziance pojechali na wycieczkę turystyczno - krajoznawczą  do Zakopanego. Wyjazd miał na celu poznanie środowiska przyrodniczego Tatr, warunków panujących w górach, jak również kształtowanie postaw proekologicznych.

Plan wycieczki został zrealizowany, mimo deszczowej pogody. W pierwszym dniu uczestnicy wycieczki spacerowali Doliną Kościeliską, odwiedzili równocześnie bacówkę, w której wyrabiano oscypki. Młodzi, początkujący turyści dzielnie pokonali trasę malowniczej doliny. Wokół niej pośród drzew górują liczne turnie, które przydają piękna krajobrazu. Później zwiedzili kościół na Krzeptówkach wzniesiony jako wotum wdzięczności za uratowanie życia Ojca Świętego. Następnie udaliśmy się do Muzeum Kornela Makuszyńskiego, twórcy m. in. "Przygód Koziołka Matołka", "Panny z mokrą głową",  "Szatana z siódmej klasy".

Największą atrakcją dla wycieczkowiczów okazał się nocleg w Poroninie u Sióstr Michalitek. Drugi dzień rozpoczęliśmy od obejrzenia Wielkiej Krokwi. Pieszo pokonaliśmy odcinek prowadzący do progu skoczni. Następnie górską kolejką linową wyjechaliśmy na Gubałówkę wzniesioną na wysokości 1126 m n. p. m. po północno - zachodniej stronie Zakopanego. Szkoda, że gęsta mgła nie pozwoliła nam podziwiać panoramy polskich Tatr, Zakopanego  czy Podhala. Ostatnim punktem wycieczki  był spacer po Krupówkach i zakup drobnych pamiątek.W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się  jeszcze w Nidzicy. Z zapory uczniowie podziwiali zamek zbudowany w XIV w. w stylu gotyckim oraz ruiny zamku w Czorsztynie.

Wycieczka okazała się dla uczniów niezwykłym przeżyciem. Dla wielu był to pierwszy wyjazd bez rodziców, dzięki któremu mogli się nauczyć samodzielności, jak również społecznych postaw. Mam nadzieję, że na tym nie poprzestaną i za rok wybierzemy się również w  atrakcyjne miejsce.