Zalety czytania
„Czytanie dzieciom i ograniczenie korzystania z mediów elektronicznych to najlepsza inwestycja w ich przyszłość.”
Jim Trelease
Statystyki czytelnictwa w naszym kraju są zatrważająco niskie. Według najnowszych badań niecałe 40% Polaków przeczytało w ciągu roku przynajmniej jedną książkę, z czego tylko 9% co najmniej siedem. Mimo tego smutnego faktu, wielu świadomych i oczytanych rodziców zastanawia się jak zachęcić dziecko do czytania. Jeśli chodzi o zalety czytania książek naszym pociechom, często nie zdajemy sobie sprawy, że jest ich tak wiele. Najogólniej – czytanie wspiera rozwój na wielu płaszczyznach, m. in. rozwój wyobraźni, empatii, ćwiczenie koncentracji i pamięci. Czytając dziecku zaspokajamy jego potrzeby emocjonalne – czego nie zrobi za nas komputer ani telewizja. Podczas czytania jesteśmy blisko, poświęcamy mu czas. Zdobywa też istotne kompetencje intelektualne: uczy się języka oraz myślenia. Współczesny człowiek musi umieć samodzielnie myśleć i podejmować decyzje. Powinien też swobodnie i poprawnie posługiwać się językiem, który dla każdego z nas jest prawdziwą wizytówką w szkole, w pracy i w życiu.
Podsumowaniem wymieniania zalet czytania jest przygotowana przez p. Annę Kaczor - opiekuna świetlicy, prezentacja dla rodziców na temat: Dlaczego warto czytać? Zachęcamy do obejrzenia i wyciągnięcia wniosków.
Szczegóły: Prezentacja
Edyta Jakieła
II Ogólnopolski Konkurs Recytatorski
„Miś ma w oczach szklane kulki, po to misiem jest,
Żeby było kogo tulić , kiedy pada deszcz.
Miś ma uszy do targania, po to misiem jest,
żeby mieć coś do kochania i wytarcia łez.”
(autor nieznany "Piosenka o misiu")
Dzień Pluszowego Misia obchodzony jest na całym świecie. Święto to zostało ustanowione w 2002 roku i przypada na 25 listopada. Z tej okazji Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 1 w Gdańsku zorganizował konkurs recytatorski dla uczniów z klas od I- III uczęszczających do świetlicy szkolnej.
Celami konkursu było zapoznanie i zainteresowanie dzieci poezją, rozwijanie zdolności recytatorskich oraz kształtowanie wrażliwości na piękno poezji w języku ojczystym. Każda świetlica szkolna mogła maksymalnie zgłosić dwóch uczestników do konkursu. Naszą szkołę godnie reprezentowali:
- Nikola Stapińska z klasy II, która wyrecytowała wiersz Arkadiusza Łakowiaka pt. ,,Wojtek”,
- Igor Zubik z klasy I zaprezentował wiersz Czesława Janczarskiego pt. ,,Naprawimy misia”.
Dzieci z odpowiednio dobrana dykcją i intonacją przedstawiły swoje wiersze. Uczestnikom konkursu życzymy samych sukcesów recytatorskich.
Anna Kaczor
Andrzejki 2022
Andrzejki obchodzone z 29 na 30 listopada są wspaniałą okazją do dobrej zabawy, a jednocześnie źródłem szacunku dla tradycji i obrzędów ludowych. Wróżby pobudzają wyobraźnię, uczą kreatywności, pozwalają oderwać się od rzeczywistości i przenieść w świat marzeń i fantazji.
W naszej szkole w tym dniu na sali gimnastycznej bawiły się najpierw dzieci z młodszych klas. Opowiedzieliśmy sobie na początek imprezy o historii andrzejkowych tradycji. Uczniowie mogli dowiedzieć się jaki zawód w przyszłości będą wykonywać, co kryje andrzejkowe serduszko, rzucali kostką, kręcili butelką, odczytywali gwiazdy z numerami, aby dowiedzieć się jak będzie miała na imię ich ukochana osoba. Nie zabrakło też wędrowania butów przez całą salę. Po wróżbach przyszedł czas na tańce przeplatane różnymi konkursami.
Z kolei klasy IV-VIII mogły nie tylko bawić się przy wspaniałej muzyce, ale także zagrać w różne gry oraz zabawy integracyjne. Dzięki organizacji owych rozrywek, dzieci mogły jeszcze lepiej poczuć andrzejkowy nastrój. Pojawiła się ulepszona wersja ostatkowa wszystkim znanej gry towarzyskiej – „Mafii” oraz „21”.
Oprócz gier integracyjnych, dzieci zaprezentowały Taniec Belgijski tzw. „Belgijkę” oraz Taniec Kowbojski zwany potocznie „Kowbojką”. Nie obyło się również bez popularnych „Gorących krzesełek”, w których to dziewczynki okazały się przodować.
Na zabawie, uczniowie mogli zaopatrzyć się w suchy prowiant dzięki pracy szkolnego sklepiku.
Na koniec, dla wszystkich dzieci przewidziano pizzę oraz zimne napoje, które sfinansowała Rada Rodziców, za co składamy serdeczne podziękowania.
Radość ze wspólnej zabawy i uśmiechy dzieci pokazały, że impreza andrzejkowa była bardzo udana. Oczywiście dzieci wiedzą, że wszystkie wróżby traktujemy z przymrużeniem oka, jednak Andrzejki mają niezaprzeczalnie magiczny klimat.
Samorząd Uczniowski
Beata Dworzańska
Więcej zdjęć w Galerii.
Dzień marchewki
Czwartkowy dzień był dniem wyjątkowo pomarańczowym, marchewkowym, zdrowym i witaminowym. W tym dniu przedszkolaki poznały zalety i walory marchewki. Dzieci mogły się dowiedzieć wiele ciekawych rzeczy: jak bardzo jest zdrowa, ile cennych witamin i składników odżywczych zawiera, jak korzystnie wpływa na skórę, włosy oraz wzrok. Warto pić także sok z marchwi, bo to witaminowa „bomba”.
Ten dzień wypełniony był zabawami przy piosenkach o marchewce, pracami plastycznymi, chrupaniem surowych marchewek, próbowaniem marchewkowych pankejków. Odbył się również super marchewkowy pokaz mody oraz sesja zdjęciowa! Wszystkie dzieci prezentowały się fantastycznie w bardzo pomysłowych pomarańczowych strojach.
Dzięki takim działaniom prowadzonym już od najmłodszych lat, rozbudzamy u dzieci zainteresowanie własnym zdrowiem, potrzebę prawidłowego odżywiania się i rozróżniania produktów warunkujących zdrowie.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Nauka języków obcych nie musi być nudna
Aby urozmaicić naukę języków obcych w naszej szkole uczniowie dołączyli do inicjatywy nauczycieli językowców i w miesiącu listopadzie uczestniczyli w dwóch cyklicznych wydarzeniach.
Pierwsze z nich to akcja, w której uczniowie klas IV-VIII w wybranym dniu w miesiącu przeprowadzają cały proces zakupów w sklepiku szkolnym z użyciem tylko języka obcego – angielskiego lub niemieckiego. Uprzednio przygotowani uczniowie poradzili sobie w tym nad wymiar dobrze i z nieukrywaną przyjemnością można było usłyszeć na korytarzu takie słowa jak: thank you, please oraz danke i „bitte. Nad poprawnością językową czuwali oczywiście nauczyciele językowcy, którzy zachęcali do używania języka w miarę możliwości nabytych na lekcjach. Po zwalczeniu tremy nowicjusza, uczniowie zaczęli z coraz większą śmiałością radzić sobie w niecodziennej sytuacji.
Kolejna akcja, która będzie już nam towarzyszyć co miesiąc, została niezwykle miło przyjęta wśród uczniów. Polegała ona na puszczaniu muzyki anglo i niemieckojęzycznej w czasie przerw międzylekcyjnych. Jest to bardzo dobry sposób na bezpieczne i fajne spędzenie czasu na przerwach (wspólne słuchanie, nucenie, śpiewanie, tańczenie). Projekt wpływa również pozytywnie na zintegrowanie uczniów i zaangażowanie społeczności szkolnej we wspólną, ważna sprawę - przygotowywanie muzyki na konkretny dzień. Poza tym głośnik pełni też funkcję edukacyjną – poprzez wspólne słuchanie uczniowie nastrajają się na przyswajanie języka w sposób naturalny i podświadomy.
Mamy nadzieję, że te dwie cykliczne akcje wspomogą uczniów w nauce i przyswajaniu języka obcego i pomogą przełamać bariery językowo-kulturowe.
Piotr Rajchel
Pasowanie na przedszkolaka
,,Mam trzy latka, trzy i pół
sięgam brodą ponad stół.
mam fartuszek z muchomorkiem,
do przedszkola chodzę z workiem.
pantofelki ładnie zmieniam,
myję ręce do jedzenia.
zjadam wszystko z talerzyka,
tańczę, kiedy gra muzyka.
umiem wierszyk o koteczku,
o tchórzliwym koziołeczku.
i o piesku, co był w polu
nauczyłem się w przedszkolu”
Pasowanie na przedszkolaka to wyjątkowa uroczystość, która w Szkole Podstawowej w Bziance odbyła się 25 października. Od samego rana trwały przygotowania, a w sali od godzin południowych gromadzili się zaproszeni goście. Uroczystość rozpoczęła się od powitania rodziców przez Panią dyrektor Edytę Jakiełę, a następnie konferansjer Aleksandra Polańska z klasy czwartej zapowiedziała pierwszych artystów ważnego jakże dla maluszków dnia.
Mali aktorzy zaprezentowali przygotowane piosenki, tańce oraz wierszyki. Egzamin z wierszyka pt. ,,Mam trzy latka, trzy i pół” zdali perfekcyjnie. Rodzice uczniów również zdali swój egzamin na pięć, chociaż troszeczkę pomagały w rozwiązywaniu zagadek małe ,,Biedroneczki”. Było wesoło i zabawnie. Starsi uczniowie z zerówki dla młodszych uczniów dedykowali wiersze i piosenkę pt. ,,Jesień”. Dla wszystkich był to pierwszy, bardzo ważny występ. Po części artystycznej nastąpił akt pasowania, czyli dotknięcie ramienia każdego przedszkolaka ogromną kredką przez Panią Dyrektor oraz rozdanie pamiątkowych dyplomów i kuferków ze słodyczami. Dla przedszkolaków było to wielkie przeżycie, a dla rodziców powód do dumy i zadowolenia ze swoich pociech.
Życzymy wszystkim pasowanym przedszkolakom dużo uśmiechu, radości w codziennym przybyciu do przedszkola, wspólnych zabaw z kolegami i koleżankami oraz zapału do pracy w swoich przedszkolnych wyprawkach.
Beata Dworzańska
Więcej zdjęć w Galerii.
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
20 listopada to wyjątkowy dzień, w którym przypada rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Z tej okazji, dzieci na całym świecie jednoczą się i podejmują wiele działań w imieniu swoich rówieśników – tych, których prawa często są łamane. To dzień, w którym dzieci z wielu krajów realizują różne inicjatywy po to, aby ich głos był słyszany przez dorosłych.
W 1989 roku, ONZ zaakceptowała dokument, który gwarantował wszystkim dzieciom własne prawa. Przede wszystkim, uchwalone reguły miały chronić oraz wspierać dzieci w prawidłowym rozwoju. Konwencja praw dziecka została stworzona z myślą o niebezpieczeństwach, jakie mogą czyhać na najmłodszych. Dokument miał zagwarantować także pomoc dzieciom ze strony dorosłych, których zadaniem jest edukowanie kolejnych pokoleń młodych ludzi oraz promowanie znajomości owej konwencji. Z kolei zadaniem UNICEF jest szerzenie działań, które zwracają szczególną uwagę na pomoc dzieciom z różnych części świata oraz inicjują projekty upowszechniające wiedzę na temat praw dziecka.
Szkoła Podstawowa w Bziance została zaproszona do tej wspaniałej akcji związanej z obchodami Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka. Z tej okazji, zarówno wszyscy nauczyciele jak i uczniowie, dnia 21 listopada br., jednocząc się ze wszystkimi dziećmi na całym świecie, ubrali się na kolor niebieski. Ponadto, każdy wychowawca przygotował oraz wykorzystał przekazane przez UNICEF materiały dydaktyczne. Podczas godziny wychowawczej ze swoją klasą, nauczyciele uświadamiali uczniów oraz przypomnieli im o prawach, jakie posiadają, ponieważ w tym roku akcja opierała się na przeciwdziałaniu dyskryminacji oraz szerzeniu tolerancji.
W akcji wzięły udział klasy szkoły podstawowej I-VIII oraz oddział przedszkolny. Wszyscy wykazali się ogromnym zaangażowaniem oraz zainteresowaniem akcją, gdyż niosła i nadal niesie za sobą ważny przekaz.
Magdalena Kwiatkowska
Więcej zdjęć w Galerii.
Mistrzostwa świata w piłce nożnej
Mistrzostwa świata w piłce nożnej 2022 to XXII edycja najważniejszej międzynarodowej imprezy piłkarskiej mężczyzn organizowane przez FIFA, które odbywają się w Katarze od 20 listopada do 18 grudnia 2022 roku. Przed polską drużyną narodową bardzo ważny mecz. Reprezentacja Polski po zwycięstwie nad Arabią Saudyjską ma duże szanse na awans do 1/8 finału mistrzostw świata w Katarze. Bez względu na wynik kibicujemy naszym piłkarzom. Z okazji mundialu Muzeum Hymnu Narodowego opracowało Kodeks Kibica.
Wszyscy trzymamy kciuki za Biało-Czerwonych!
Edyta Jakieła
Strona 4 z 158