Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Polak ma essę"
W bieżącym roku szkolnym klasa 6 realizowała zadania Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Polak ma essę". Uczniowie wykonali trzy zadania. Na początek zrealizowane zostało zadanie numer 5 Miko Kopernikowski - Mikołaj Kopernik w nowej odsłonie, kim byłby w dzisiejszych czasach? Na to pytanie, po przypomnieniu życiorysu mistrza i jego zasług, odpowiedzieli uczniowie z klasy 6. Muzyk, siłacz, sprzedawca, kosmonauta, detektyw to tylko kilka z propozycji. W tym zadaniu uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością i fantazją. Nie zabrakło jej również przy wykonywaniu zadania nr 21 - Poczta walentynkowa Piastów. Przy okazji przypomnienia początków państwa polskiego, chłopcy napisali w imieniu Mieszka I walentynki do jego przyszłej żony Dobrawy. Dziewczynki wykonały kartki walentynkowe dla Mieszka I wcielając się w postać czeskiej księżniczki. Podczas wykonywania tego zadania uczniowie doskonale się bawili zastanawiając się jednocześnie czy to była przyjaźń, miłość, a może tylko umowa polityczna? Ostatnim wyzwaniem wykonanym w ramach projektu było zadanie 22 - Instarycerz polegające na wykonaniu posta z życia Zawiszy Czarnego. Zadanie to nie sprawiło uczniom żadnego problemu, doskonale połączyli nowoczesność z przeszłością i wchodząc w rolę słynnego rycerza stworzyli swoje insta-posty.
Justyna Barć
Więcej zdjęć w Galerii.
Projekty realizowane w Oddziale Przedszkolnym
Dzieci z oddziału przedszkolnego w roku szkolnym 2023/2024 uczestniczyły w trzech projektach, które były realizowane przez cały rok. Mowa o następujących projektach:
- #20minutdlamatematyki, którego głównym celem było wprowadzanie zmian w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu i przede wszystkim transfer umiejętności i wykorzystywanie codziennych sytuacji w sposób matematycznie edukacyjny.
- "Bajki- Pomagajki", którego głównym założeniem była bajkoterapia. Projekt skupiał się na konkretnym problemie dziecka, np. rozwijaniu wiary w siebie, poczucia bezpieczeństwa poza domem, umiejętności współpracy, samodzielności, czy lękiem przed czymś nieznanym. Projekt polegał na ochronie i wzmocnieniu zdrowia psychicznego dziecka.
- „Nie lada to gratka! Poznajemy Misia Uszatka!”, którego głównym założeniem było wprowadzenie dzieci w świat literatury dziecięcej, promowanie czytelnictwa, rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci, poprzez połączenie wrażeń ruchowych, wzrokowych, słuchowych i dotykowych.
Cele główne:
- budzenie zaciekawienia otaczającym światem,
- rozwijanie zdolności poznawczych,
- poznawanie rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie,
- wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie,
- wyrabianie właściwego stosunku do otaczającej przyrody,
- właściwe reagowanie na cierpienie ludzi i zwierząt,
- dostrzeganie zależności pomiędzy stanem naturalnego środowiska a zdrowiem człowieka
- wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru, takich jak: chęć niesienia pomocy potrzebującym, oszczędność, gospodarność, empatia,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dokonywanie odpowiednich wyborów,
- kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów przyrodniczych
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
Wszystkie realizowane projekty były urozmaiceniem codziennych zajęć realizowanych w przedszkolu, spotkały się z pozytywnym odbiorem wszystkich uczestników i pozwoliły na rozwijanie nowych umiejętności oraz kształtowanie poczucia pewności siebie, budowanie wiary we własne umiejętności oraz pozytywnej samooceny.
Ewelina Rij
Więcej zdjęć w Galerii.
Ogólnopolski Projekt „Jestem AS – Akceptuję siebie”
„Osoby, które akceptują siebie są wolne od oceny i opinii innych osób”
Szkoła podstawowa w Bziance w roku szkolnym 2023/2024 wzięła udział w Ogólnopolskim Projekcie „Jestem AS – Akceptuję siebie”, w ramach którego uczniowie klas IV- VIII wykonywali kreatywne zabawy i ćwiczenia na lekcjach z pedagogiem.
Celem projektu było: lepsze poznanie siebie, samoakceptacja siebie, uświadomienie uczniom ich piękna, budowanie poczucia własnej wartości, wzmacnianie własnego pozytywnego wizerunku. Symbolem tego projektu jest karta AS. Karta ta, to jedna z najlepszych i najkorzystniejszych kart, która znajduje się w każdej tali kart do grania. Każdy uczeń może być jak AS – Akceptować Siebie.
Zrealizowane zadania pokazały uczniom jak wiele ich dzieli, ale i łączy. Ważne, by się nie krytykować, tylko odnaleźć w sobie to, co piękne i niepowtarzalne, ponieważ każdy z nas jest wyjątkowy.
Realizowane zadania dostarczyły podopiecznym świetnej zabawy, cennych informacji, a przede wszystkim nauki o samym sobie.
Maria Ekiert
Więcej zdjęć w Galerii.
„Być jak Ignacy” - nauka pełna energii - podsumowanie projektu
„Być jak Ignacy” - nauka pełna energii to VIII edycja programu oświatowego dla szkół podstawowych, którego organizatorem jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.
W tym roku, uczniowie z pomocą Ignacego, robota Blu oraz ciekawych gości, nauczyli się pracować metodą naukową i dowiedzieli się, jak stawiać trafne pytania badawcze, formułować hipotezy, a następnie je weryfikować! Uczestnicy zdobyli wiedzę o wielu różnych rodzajach energii, a także poznali ciekawych, współczesnych naukowców i specjalistów z dziedziny energetyki.
Programowi towarzyszył konkurs. Aby wziąć w nim udział, nauczyciel rejestrował koło naukowe, a następnie przeprowadzał zajęcia zgodnie z przesłanymi scenariuszami.
Dodatkowo, na uczestników czekały różne zadania, za które były przyznawane punkty (np. przesłanie raportu z zajęć, wykonanie gazetki szkolnej, umieszczenie informacji o programie na stronie internetowej szkoły). Na koniec, koła naukowe przygotowywały prace konkursowe, które polegały na przygotowaniu 3-minutowego filmu dotyczącego co najmniej jednego z dwunastu etapów omawianych w programie, a dodatkowo należało powiązać tematykę z postacią Ignacego Łukasiewicza.
Laureatami konkursu zostały koła naukowe, które otrzymały największą liczbę̨ punktów. Na ostateczny wynik składały się̨ punkty zdobyte za wykonane zadania oraz punkty przyznane za pracę konkursową.
Naszą szkołę reprezentowało koło naukowe „Przyjaciele Ignacego” z klasy 4. Łączna suma punktów wyniosła 6283. Pomimo tak wysokiej sumy punktów przyznanej naszemu kołu , nie udało się zdobyć miejsca na podium. Była to z całą pewnością niezapomniana przygoda dla naszych młodych naukowców. Projekt okazał się być nie tylko formą edukacyjną, ale także inspirującą, rozwijającą wiele różnych umiejętności i wzbudzającą zainteresowanie nauką i historią wśród uczniów klasy 4.
Joanna Tuchowska
Wycieczka do Wrocławia
11 – 12 czerwca odbyła się długo wyczekiwana przez wszystkich wycieczka do Wrocławia. Wzięli w niej udział uczniowie klas III – VIII. Wyruszyliśmy w drogę już o 3.30, tak by być na miejscu jeszcze przed południem.
Pierwszym punktem programu było obejrzenie Panoramy Racławickiej, która na każdym robi wrażenie, nie tylko przez swoją wielkość i sposób ekspozycji, ale przede wszystkim przez talent autorów. Obraz przedstawia bitwę pod Racławicami i został namalowany przez zespół malarzy pod kierunkiem Jana Styki i Wojciecha Kossaka w latach 1893 – 1894.
Wędrując przez miasto minęliśmy Bastion Ceglarski – ruiny XVI – wiecznych umocnień miejskich. Z bulwarów nad Odrą podziwialiśmy zabudowę Ostrowa Tumskiego z Katedrą św. Jana Chrzciciela w centrum. Następnie przeszliśmy uliczkami miasta na wrocławski rynek. Mogliśmy tam podziwiać piękne, kolorowe kamienice (jest ich około 60) – najbardziej znane to Kamienica pod Błękitnym Słońcem, Kamienica pod Gryfami, Kamienica pod Złotym Słońcem, Kamieniczki Jaś i Małgosia. Na rynku znajduje się także Muzeum Pana Tadeusza, które było kolejnym punktem naszej wycieczki. W muzeum uczniowie uczestniczyli w ciekawej lekcji historii – dowiedzieli się czym jest historia, które źródła historyczne są materialne i niematerialne, wykazali się także wiedzą historyczną.
Kolejny dzień rozpoczęliśmy od zwiedzenia Sky Tower, gdzie na 49 piętrze znajduje się oszklony punkt widokowy. Z każdego okna mogliśmy podziwiać piękną panoramę miasta.
Ważnym punktem naszej wycieczki była wizyta we wrocławskim Ogrodzie Zoologicznym. Zobaczyliśmy te najbardziej znane zwierzęta min. żyrafy, zebry, tygrysy, małpki. W Afrykarium podziwialiśmy żółwie, hipopotamy nilowe, mrówniki, rekiny, płaszczki, pingwiny, meduzy, krokodyle nilowe, manaty i wiele egzotycznych ryb i fruwających nad naszymi głowami ptaków np. ibisy, czaple.
Naszą wędrówkę po Wrocławiu zakończyliśmy przy Hali Stulecia, gdzie mogliśmy podziwiać Fontanę Multimedialną. Konstrukcja fontanny zajmuje powierzchnię około 1 ha, na jej dnie umieszczono punkty świetlne oraz dysze wodne. Udało się nam zobaczyć piękne widowisko – połączenie tańca wody i muzyki klasycznej.
Wycieczka była dla wszystkich wspaniałym przeżyciem i rozbudziła wśród uczniów ochotę na kolejne wyjazdy.
Małgorzata Zięba
Więcej zdjęć w Galerii.
XIV Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla Dzieci „Bezpiecznie na wsi mamy, bo o zdrowie dbamy”
W miesiącu marcu br. uczniowie klasy 1 wzięli udział w XIV Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym dla Dzieci „Bezpiecznie na wsi mamy, bo o zdrowie dbamy”. Organizatorem konkursu była Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, natomiast współorganizatorami Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Państwowa Inspekcja Pracy, ARiMR oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Celem konkursu było promowanie wśród uczniów szkół podstawowych z obszarów wiejskich pozytywnych zachowań związanych z pracą i zabawą na terenie gospodarstwa rolnego oraz zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym upowszechnianym poprzez projekt „Bezpieczny Rolnik, Bezpieczna Wieś”.
Zadaniem konkursowym było wykonanie dwuwymiarowej pracy plastycznej, w dowolnej technice, obrazującej upowszechniane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sposoby zapobiegania wypadkom przy pracy. Komisja konkursowa oceniała: zgodność prac z tematyką konkursu i jej trafne przedstawienie, oryginalność i pomysłowość w zobrazowaniu tematu konkursu oraz walory estetyczne pracy.
Konkurs przebiegał w dwóch etapach wojewódzkim i centralnym. Uczeń klasy 1 Krystian Guzik zakwalifikował się do etapu regionalnego otrzymując wyróżnienie, pozostali uczniowie Noemi Zubik, Dżesika Stapińska oraz Antoni Polański otrzymali dyplomy za udział i drobne upominki.
Cieszymy się z sukcesów naszych uczniów i serdecznie gratulujemy.
Anna Michnowicz
Więcej zdjęć w Galerii.
Dzień Mamy i Taty
„Dziś Święto Mamy i Taty – piękny czas,
Niech zabrzmi radość pośród nas.
Niech nucą ptaszki pośród drzew,
Dla Was Mamo i Tato jest ten śpiew.
Dla Was jest miłości czar
I słodki uczuć szczęścia dar.
Dla Was róży kwitnie kwiat,
Żyjcie Mamo i Tato nam 100 lat!”
W dniu 12.06.2024r. przedszkolaki obchodziły Dzień Mamy i Taty. Dzieci tego wyjątkowego dnia przygotowały specjalny program artystyczny, pełen niesamowitych wrażeń i emocji. To wyjątkowe święto w szczególny sposób przeżywały zarówno dzieci jak i rodzice. Przedszkolaki recytowały wiersze, tańczyły i śpiewały piosenki, wyrażając w ten sposób swoje przywiązanie, miłość, szacunek i wdzięczność za trud wychowania. W trakcie uroczystości na twarzach Mam i Tatusiów gościł uśmiech, duma, a także wzruszenie. Nie zabrakło również gromkich braw, którymi rodzice nagrodzili dzieci. Przedszkolaki podarowały rodzicom przygotowane przez nich piękne upominki oraz kwiaty.
Po zakończeniu programu artystycznego rodzice zostali zaproszeni do wzięcia udziału w czterech konkurencjach zręcznościowych takich jak: wbijanie gwoździa do drewnianego klocka, obieranie ziemniaka, jabłka oraz ubijanie piany z białek. Mamusie jak i tatusiowie świetnie poradzili sobie z zadaniami, a zwycięzcy zostali nagrodzeni dużymi brawami.
Na zakończenie spotkania zaproszono wszystkich na słodki poczęstunek i wspólne rozmowy. Wszystkim rodzicom dziękujemy za przybycie, ciepłą i rodzinną atmosferę oraz za wspólnie spędzony czas.
Ewelina Rij, Maria Ekiert
Więcej zdjęć w Galerii.
Koty przez płoty 2024
W dniu 10 czerwca po raz kolejny uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Spartakiadzie Sportowej pod hasłem: czwarte ,,Koty przez płoty” o puchar Dyrektora ZSS w Rymanowie Zdroju zorganizowanej przez Szkołę Sanatoryjną i Uzdrowisko Rymanów S.A. w Rymanowie-Zdroju. Spartakiada odbyła się na boisku szkolnym przy szpitalu uzdrowiskowym Zimowit w Rymanowie Zdroju. Celem spotkania było propagowanie zdrowego stylu życia poprzez aktywne spędzanie czasu, rozwijanie sprawności fizycznej i odporności psychicznej dzieci, tworzenie atmosfery współpracy i współdziałania w zespole, poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowej rywalizacji sportowej oraz rozwijanie odporności emocjonalnej w sytuacji porażki lub zwycięstwa.
Zabawę rozpoczęła pani Dyrektor Uzdrowiska Marta Jurczak, która serdecznie przywitała uczestników i rozpoczęła imprezę. Naszą szkołę w tym roku reprezentowali: Szymon Knurek i Wiktor Zubik z klasy IV, Aleksandra Polańska i Liwia Michalak z klasy V oraz Szymon Potocki i Kacper Zubik z klasy VI.
Konkurencje były następujące: bieg z jednoczesnym strącaniem kulek w rajtuzach, skoki na piłkach, bieg z piłeczką na talerzyku, przewrócenie z grupą koca używając stóp, ciągnięcie koleżanki na kocu, bieg z balonami. Choć nie udało się stanąć na podium, nasza drużyna walczyła do końca.
Była to świetna zabawa, a jednocześnie wdrażanie do przestrzegania reguł w zawodach sportowych. Czekamy z niecierpliwością na kolejną edycję ,,Koty przez płoty”.
Beata Dworzańska
Więcej zdjęć w Galerii.
Strona 4 z 195